جمعیت یوز اجازه تقویت گونه را نمی دهد/پژوهشگر داخلی بخواهد روی یوز کار ژنتیکی انجام دهد؛ ویژه حمایت خواهیم کرد

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تصریح کرد: کاهش تنوع ژنتیکی یوز پلنگ در کشور و کاهش جمعیت آن به 20 فرد شاید خطر بسیار جدی برای جمعیت این گونه محسوب شود اما نمی توان به این شاخصه استناد کرد و جمعیت یوز را منقرض شده محسوب کرد.

وی گفت: متخصصین ژنتیک حفاظت معتقدند جمعیت کمینه اگر پایین تر از استاندارد باشد نمی توان آن گونه را نجات داد اما بسیاری دیگر از کارشناسان معتقدند که کاهش تنوع ژنتیکی نمی تواند منجر به انقراض گونه شود.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور عنوان کرد: مامعتقدیم که این گونه هنوز اینقدر محدود نیست و نمونه آن یوزهای آفریقایی است که از گردنه بطری عبور کرده است و اکنون به لحاظ جمعیتی در شرایط مناسبی قرار دارد هرچند به لحاظ ژنتیکی در شرایط مطلوبی نباشد.

اکبری بیان داشت: آن اطلاعاتی که ما در سازمان محیط زیست داشتیم منتشر کردیم اما کارهایی که در مورد یوز شده بیشتر نمونه هایی بوده است که بر روی جمعیت مرکزی انجام گرفته است و ما اگر استاد یا پژوهشگر داخلی قصد داشته باشد کار ژنتیکی بر روی جمعیت های فعلی انجام دهد، به صورت ویژه حمایت خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: حتی اگر این افراد باقی مانده همگی از یک خانواده باشند ما موظف هستیم از اینها به عنوان یک نماد ملی حفاظت کنیم. شاید اشکالاتی بر بزرگنمایی در خصوص خبرهای یوز وجود داشته باشد اما این بزرگنمایی از خیلی جهات به حفاظت این گونه به عنوان گونه پرچم به ما کمک خواهد کرد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور یادآور شد: در مورد میش مرغ و یوز و برخی از گونه های دیگر در کشور آسیب به لحاظ ژنتیکی زیاد است اما نمی توان به این دلیل روند حفاظت متوقف کرد.

ما برنامه تقویت ژنتیکی را برای سایر گونه ها از جمله گور خر ایرانی و آهو انجام می دهیم ولی در مورد یوز و میش مرغ ما گزینه های زیادی نداریم و نمی توانیم کار تقویت را آنگونه که باید پیش ببریم.

به گزارش رکنا، بعد از اظهارات شفاف اکبری در خصوص درخواست کمک از جامعه داشگاهی کشور در خصوص لزوم انجام مطالعه ژنتیکی بر روی افراد باقی مانده، افکار عمومی منتظر اعلام نظر اساتید، پژوهشگران و چهره های دانشگاهی متخصص در حوزه حیات وحش در این زمینه هستند.

کدخبر: 892956 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟