کاهش 90 درصدی دبی آب چشمه «آق‌سو» در کلاله

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، ابوالفضل قنبری امروز شنبه ۲۳ اردیبهشت در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب در شهر کلاله توزیع‌کننده آب است و تأمین آن برعهده شرکت آب منطقه‌ای قرار دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته و امسال اقدامات مثبتی برای بهبود وضعیت آبرسانی شهرستان کلاله انجام شده است، افزود: شرکت آب منطقه‌ای در حال تجهیز سه حلقه چاه در این شهر است تا بخشی از کمبود آبی کلاله را رفع کند.

مدیر امور آب و فاضلاب کلاله با تأکید بر اینکه معضل اصلی کمبود آب در کلاله مربوط به کاهش دبی چشمه آق سو است، تصریح کرد: این چشمه تأمین‌کننده نیاز آبی بخش عظیمی از شهر کلاله است، متأسفانه در حالی که در سنوات گذشته دبی این چشمه ۱۵۰ لیتر بر ثانیه بود در سال گذشته به ۸۰ لیتر بر ثانیه رسیده و همچنان روند کاهشی دارد تا جایی که در شرایط فعلی به ۱۲ لیتر بر ثانیه رسیده است.

قنبری ادامه داد: نیاز آبی شهر کلاله از ۹ حلقه چاه و چشمه آق‌سو تأمین می‌شود که از ۹ حلقه چاه یک حلقه اخیراً در شهرک امام علی(ع) و از محل اعتبارات تنش آبی راه‌اندازی شده است، با وجود آنکه در حال حاضر اقدامات مثبتی در حال رخ دادن است اما تنش آبی در روند آبرسانی اختلال ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عمق حفاری هر چاه ۱۷۰ الی ۱۸۰ متر است و این عمق زیاد، زنگ هشداری برای تأمین است، یادآور شد: طرح آبرسانی از سال ۱۳۹۱ برای ۷۸ هزار نفر جمعیت شهر کلاله آغاز شده و تا افق سال ۱۴۱۵ ادامه دارد اما در حال حاضر مشکل کم آبی در این شهر به بالاترین حالت خود رسیده است.

به گفته مدیر امور آب و فاضلاب کلاله؛ در سنوات گذشته برخی از چاه‌ها وارد مدار شده و بخشی از مشکلات مردم شهر کلاله برطرف شده اما مشکلی که برای چشمه آق‌سو پیش آمده دوباره بر مشکل کم آبی کلاله افزوده است.

قنبری با بیان اینکه اعتبارات خوبی برای رفع چالش آبی کلاله در نظر گرفته شده است، گفت:  سه حلقه چاه توسط شرکت آب منطقه‌ای در دست حفر است و چند حلقه چاه دیگر به زودی به مدار اضافه می‌شود.

کدخبر: 892382 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟