سند تصویری از ادامه کار کودکان و نوجوانان در مشاغل پر خطر شهرداری تهران / دستور لسانی زاکانی فایده ای نداشت!
حجم ویدیو: 16.94M | مدت زمان ویدیو: 00:01:01

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چندی پیش در رکنا، گزارشی مبنی بر کار کردن یک کودک یازده ساله افغانستانی منتشر شد که در یکی از مناطق شهرداری تهران، رفتگر بود. این گزارش واکنش هایی را در بر داشت. از اعضای شورای شهر گرفته تا شخص علیرضا زاکانی، به این موضوع واکنش نشان دادند و البته به نظر می رسد فقط به نشان دادن «واکنش» اکتفا کرده و در عمل کاری را انجام نداده اند. چراکه هنوز در پایتخت، کودکانی دیده می شوند که لباسی بر تن دارند که نشان می دهد در زیر مجموعه شهرداری در حال کار هستند.

علیرضا زاکانی ، شهردار تهران بعد از انتشار گزارش رکنا از کودک رفتگر یازده ساله در شهرداری تهران در تاریخ 27 دی ماه سال 1401 اعلام کرد: "معاونت خدمات شهری این موضوع را پیگیری و بررسی می کند و اگر صحت بکارگیری این کودک تایید شود، قطعا برخورد خواهیم کرد."

از 27  دی ماه سال گذشته تا امروز که 17 اردیبهشت ماه سال 1402 است، 110 روز گذشته است و دستور شهردار تهران در این مدت اجرایی نشده است. برخوردی هم به نظر با متخلفان صورت نگرفته که همچنان به کارگیری از کودکان و نوجوانان در مشاغل پر خطر زیر مجموعه شهرداری تهران ادامه دارد.

بلند شدن صدای اعتراض عضو شورای شهر تهران

غیر قانونی بودن کار کودکان و نوجوانان در شهرداری تهران آنچنان گسترده شده و افزایش چشمگیری یافته است که صدای اعتراض عضو شورای شهر تهران را نیز امروز همراه داشت.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران امروز 17 اردیبهشت ماه گفته است: "بارها به استفاده پیمانکاران از کارگران کمتر از ۱۵ سال هشدار دادیم و شهرداری هم بارها گفته بود که ابلاغیه‌ای در این خصوص داشته است، گفت: اما در محله درکه دیدیم که باز هم پیمانکاران از کودکان استفاده می‌کنند که لازم است پیگیری دقیقی شود."

قانون درباره کار کودکان چه می گوید؟

مونیکا نادی ، وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گو با رکنا می گوید: در ماده 79  قانون کار در خصوص کار کودکان ، گفته شده است که به کار گماردن افراد کمتر از 15 سال تمام ممنوع است. همچنین ماده 80 کارگری که سنش بین 15تا 18 سال تمام باشد، کارگر نوجوان نامیده می شود و در بدو استخدام باید توسط سازمان تامین اجتماعی  مورد آزمایشهای پزشکی قرار گیرد. 

این وکیل دادگستری تاکید می کند: همچنین در ماده 81، آزمایش های پزشکی کارگر نوجوان آمده است که حداقل باید سالی یکبار تجدید شود و مدارک مربوط در پرونده استخدامی وی ضبط گردد. پزشک در باره تناسب نوع کار با توانایی کارگر نوجوان اظهارنظر می کند و چنانچه کار مربوط را نامناسب بداند کارفرما مکلف است درحدود امکانات خود شغل کارگر را تغییر دهد. 

نادی در ادامه می افزاید: در ماده 82 ذکر شده است که ساعات کار روزانه کارگر نوجوان، نیم ساعت کمتر از ساعات کار معمولی کارگران است. ترتیب استفاده از این امتیاز با توافق کارگر و کارفرما تعیین خواهد شد. همچنین طبق ماده 83 ارجاع هرنوع کار اضافی و انجام کار درشب و نیز ارجاع کارهای سخت و زیان آور وخطرناک و حمل بار با دست، بیش از حد مجاز و بدون استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگر نوجوان ممنوع است. 

وی در پایان می گوید: در ماده 84 ذکر شده که در مشاغل و کارهایی که به علت ماهیت آن یا شرایطی که کار در آن انجام می شود برای سلامتی یا اخلاق کارآموزان زیان آور است، حداقل سن کار 18 سال تمام خواهد بود. تشخیص این امر با وزارت کار و امور اجتماعی است.

شهرداری طبق قانون کار در خصوص کار کودکان عمل نمی کند

به نظر می رسد، با این تفاسیر و طبق قانون علاوه بر اینکه پیمانکاران شهرداری به علت به کار گرفتن کودکان زیر 15 سال، مجرم هستند و از سویی، شهرداری مناطق، به علت نظارت نادرست بر عملکرد پیمانکاران و چشم پوشی بر قصورشان، آنها نیز مجرم هستند و باید مطابق قانون باآنها برخورد شود.

کدخبر: 890804 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟