در کیش و چابهار کمبود معلم و فضای آموزشی داریم + جدول

به گزارش رکنا به نقل از ایلنا؛ هادی عابدی، مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چنین تعداد دانش آموز در مناطق آزاد در کشور تحصیل می‌کنند؟ توضیح داد: تعداد دانش‌آموزان مناطق آزاد در مجموع ۲۲۴.۵۲۷ نفر است که در ۱.۷۹۸ مدرسه واقع در این مناطق مشغول به تحصیل هستند که معادل ۵.۱۱ ٪ از کل دانش آموزان ۶ استان دارای مناطق آزاد را تشکیل می‌دهند. 

او در مورد اینکه آیا با کمبود معلم در مناطق آزاد روبه رو هستیم و این کمبود چه میزان است؟ گفت: در مجموع تعداد معلمان شاغل در مناطق آزاد ۱۰.۹۱۲ نفر هستند که ۱.۴۵ ٪ از کل معلمان آموزش و پرورش در سطح کشور را تشکیل می‌دهند. 

مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: میانگین نسبت تعداد معلمین به دانش آموزان در سرجمع این مناطق ۲۰.۶ نفر است، اما بیشترین مشکل را در منطقه آزاد چابهار با نسبت ۳۲.۱ نفر دانش آموز به یک معلم و در منطقه آزاد کیش با ۳۰.۱ نفر دانش آموز به یک معلم، داریم. 

جدول نسبت تعداد معلمان به دانش آموزان مناطق آزاد

عابدی در ادامه اظهار کرد: علی رغم اینکه در سرجمع و میانگین تراکم دانش آموزان در کلاس‌های درس ۲۴ نفر دیده می‌شود، اما در برخی از مناطق تراکم دانش آموزی به ۳۱ و ۳۲ نفر می‌رسد مانند منطقه آزاد کیش و چابهار‌ که در این مناطق با مشکل روبرو هستیم. 

جدول

جدول 1

عابدی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد دانش آموز سال دوازدهمی و کنکوری در مدارس منطقه آزاد تجاری داریم و کیفیت آموزش برای این افراد چطور است؟ بیان کرد: مطابق با آمار واصله از ادارات آموزش و پرورش مناطق آزاد، تعداد دانش آموزان پایه دوازدهم که در سال تحصیلی قبل فارغ التحصیل شدند ۱۲.۳۹۲ نفر است که از این تعداد ۲۱۴۷ نفر؛ شامل ۸۷۷ پسر و ۱۲۷۰ دختر در کنکور قبول شده‌اند که معادل ۱۷.۳۲ ٪ از فارغ التحصیلان این مناطق است. 

مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری وزارت آموزش و پرورش افزود: ما با سازمان‌های مناطق آزاد توافق کردیم که در برگزاری کلاس‌های فوق برنامه و کنکور و پرداخت حق الزحمه اساتید و حتی گاهی تامین نیروی انسانی متخصص به آموزش و پرورش کمک کنند که تاکنون حدود ۹ میلیارد تومان جذب مشارکت سازمان‌های مناطق آزاد را برای کیفیت بخشی به آموزش و پرورش این مناطق داشته‌ایم. 

او تاکید کرد: نرخ گذر از دوره ابتدایی معادل ۹۷.۴۸ ٪، نرخ گذر از متوسطه دوره اول معادل ۸۲.۸۹ ٪ و در متوسطه دوره دوم نیز این رقم معادل ۷۷.۲۴ ٪ اعلام شده است. 

عابدی در خصوص محرومیت در برخی مناطق آزاد و اقدامات صورت گرفته برای دانش آموزان کنکوری در این مناطق عنوان کرد: البته متولی اصلی این موضوع، حوزه آموزش است که دستورالعمل‌هایی را هرساله ارسال می‌کند، اما سازمان توسعه مشارکت‌های مردمی به این دلیل که متولی مشارکت‌های همگانی در آموزش و پرورش است، برای جذب مشارکت خیرین و سازمان‌های مناطق آزاد براساس تفاهم نامه منعقده فروردین ۱۴۰۰ و حرکت به سمت ارتقای وضعیت آموزشی و پرورشی برنامه‌هایی داشته که تکلیف ادارات آموزش و پرورش این مناطق را در قالب برش‌های استانی مشخص کرده است. کلاس‌های آنلاین و ارائه خدمات آموزشی و پرورشی مجازی نیز در این برنامه‌ها دیده شده و در پایان سال تحصیلی گزارشی از میزان اجرای آن از مناطق مذکور احصاء می‌شود.

کدخبر: 890405 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟