ساختار شورای عالی استان‌ها تغییر می‌کند

به گزارش رکنا به قل از فارس، قرار است در سال جاری با ریل گذاری های صورت گرفته تحول بزرگی در نظام شورایی کشور ایجاد شود و اقداماتی از سال قبل برای این امر صورت گرفته است.تعامل با قوای سه‌گانه ، نهادها و دستگاه‌ها در دستور کار است و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است .جلسه ای هم با ریاست جمهور سال گذشته برگزار شد و ریس جمهور تاکید کرد که باید قانون اجرایی شود.

مسوولان شهری معتقدند که  افق روشنی برای توسعه و ارتقای جایگاه نظام شورایی کشور در پیش است و  هرچقدر در زمینه بسط و گسترش جایگاه شوراها در کشور اقداماتی صورت گیرد؛ تجلی جمهوریت نظام بیشتر محقق می‌شود.

شوراها رابط بین مردم و نظام هستند.باید قانون اساسی در زمینه شوراها به درستی اجرا شود تا شوراها بتوانند به درستی ایفای نقش کنند.برای ارتقای جایگاه شوراها باید تمامی دستگاه های مسوول کمک کنیم تا اقدامات مهمی صورت گیرد.

طی رایزنی ها صورت گرفته  بودجه سال جدید شورای عالی استانها  در ابتدا و از سوی دولت ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که نسبت به سال گذشته، ۹ میلیارد تومان هم کمتر بود اما در یک اقدام بی‌نظیر و با تلاش مجموعه همکاران و نظر مساعد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون تلفیق ، بودجه امسال شورای عالی استان‌ها، ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد.

در مجموعه شوراهای کشور قرار نیست فقط نظاره‌گر باشند بلکه باید عضوی مؤثر در همه شئون مرتبط با شوراها و شهرداریها باشند و اقداماتی در این باره صورت گرفته است.

قرار است شوراها در امورات نقش پررنگ تری داشته باشند. در خصوص چرایی حضور پررنگ شوراها در اداره شهر با با پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها و نائب رئیس شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

چه میزان از درآمدهای  شهرداری تهران در سال گذشته محقق شده است؟ در این باره توضیخ دهید.

 شهرداری توانسته است باکمک شورا بیش از صددرصد درآمد خود را محقق کند و این عدد تقریبا بی‌نظیر است/ هر بار که شهرداری یک کار مهم انجام می‌دهد، عده‌ای حاشیه‌سازی می‌کنند/قطعا اجازه نمی‌دهیم که حاشیه‌سازی‌ها کار را به تعویق بیندازند

 خدا رو شکر کارها در شهرداری تهران به خوبی پیش می رود. عده ای هم دنبال حاشیه سازی هستند.جای تأسف و تعجب دارد. دقیقا جریان ورشکسته‌ای که روزهای اول می‌گفتند زاکانی اگر در شهرداری بتواند یک ماه حقوق هم بدهد شاهکار است. بعد گفتند شش‌ماه و بعد گفتند شهرداری سقوط می‌کند. الان شهرداری توانسته است باکمک شورا بیش از صددرصد درآمد خود را محقق کند و این عدد تقریبا بی‌نظیر است. هر بار که شهرداری یک کار مهم انجام می‌دهد، عده‌ای حاشیه‌سازی می‌کنند. زمانی می‌گفتند هدیه  گرانبها شهردار به شورا داده‌ است. دقیقا زمانی که این حواشی رخ می دهد شهرداری یک کار بزرگ انجام داده است. شهرداری 11 کیلومتر مترو را افتتاح کرد و اتصالات لازم را فراهم کرد اما برخی به جای پرداخت به این توفقیات حاشیه سازی کردند. تأکید می‌ کنم که ما در شهرداری اقدامات اساسی انجام دادیم و قطعا اجازه نمی‌دهیم که حاشیه‌سازی‌ها کار را به تعویق بیندازند.

در جنگ‌های روانی شرکت نمی‌کنیم و تلاش خود را معطوف به خدمت‌رسانی کرده‌ایم/کارآمدی باید در دستورکار قرار گیرد/نباید در دام حاشیه‌سازی بیفتیم

ما بیش از 120 درصد از درآمدهایمان محقق شده است و این موضوع نشانه راهگشایی و تلاش خوب مدیریت شهری است. ما به دنبال این هستیم که بهترین خدمت‌رسانی را انجام دهیم. ما در جنگ‌های روانی شرکت نمی‌کنیم و تلاش خود را معطوف به خدمت‌رسانی کرده‌ایم. ما باید امیدبخشی را در جامعه انجام دهیم. کارآمدی باید در دستورکار قرار گیرد. البته باید این را هم بدانیم که هر زمان ما کارهای خوبی انجام دادیم عده‌ای جوسازی کردند و ما نباید در دام حاشیه‌سازی بیفتیم.

بفرمایید از زمانی که وارد شورای عالی استان ها شدید چه اقداماتی در زمینه رشد شوراها صورت گرفته است؟

ریل‌گذاری‌های لازم صورت گرفت و خدمات خوبی ارائه دادیم/قانون اساسی در خصوص شوراها را اجرایی کردیم/تلاش می شود شوراها را به بالاترین سطح منزلت کاری و اجتماعی برسانیم/شوراها بیشتر کارهای حداقلی می کردند

خدا را شکر از زمانی که وارد مدیریت شهری شدیم، ریل‌گذاری‌های لازم صورت گرفت و خدمات خوبی ارائه دادیم. موضوعاتی که در قانون اساسی پیشنهاد شده بود را اجرایی کردیم و تلاش می‌کنیم که شوراها را به بالاترین سطح منزلت کاری و اجتماعی برسانیم. وضعیت کنونی شوراها جوابگو نیست. تقریبا می‌توان گفت که شوراها بیشتر به یک مجموعه غیرفعال تبدیل شده بودند و منویات قانون در آنها بروز و ظهور نکرده بود و آنها می‌توانستند حداقلی کار کنند. 

شورای عالی استان‌ها عِدل مجلس در موضوع حکمرانی محلات است/ نگاه قانونگذار نسبت به شورای عالی  خیلی فراتر از چیزی است که امروز در شوراها ظهور و بروز دارد

شورای عالی استان‌ها در قانون منزلت خاصی دارد و طبق نظری که در مشروح مذاکرات مجلس خبرگان و قوانین بالادستی شکل گرفت، شورای عالی استان‌ها عِدل مجلس در موضوع حکمرانی محلات است. این مسئله و نگاه قانونگذار و قانون اساسی نسبت به شورای عالی استان‌ها خیلی فراتر از چیزی است که امروز در شوراها ظهور و بروز دارد.

برای اینکه پارلمان محلی بتواند اثرگذاری و نقش‌آفرینی کند باید قانون اساسی اجرایی شود/ مهمترین ظهور و بروز جمهوریت را می‌توان در شوراها دید/شوراها رابط بین مردم و نظام هستند/باید فعالیت شوراها بیش از این باشد

برای اینکه پارلمان محلی بتواند اثرگذاری و نقش‌آفرینی کند باید تلاش‌های لازم صورت گیرد و قانون اساسی اجرایی شود. مهمترین ظهور و بروز جمهوریت را می‌توان در شوراها دید. 126 هزار نفر نماینده مردم در شوراهای سراسر کشور هستند و این افراد رابط بین نظام و مردم هستند. شوراها حلقه اتصال مردم و دستگاه‌های اجرایی و دولت هستند و این مسئله بسیار مهم است. باید فعالیت شوراها بیش از این باشد و حضور شوراها در حوزه تصمیم‌گیری‌ها پررنگ باشد و این موضوع باعث می‌شود مردم به نوعی پرچمدار حرکت در کشور باشند.

موضوع تعامل با قوا در دستورکار است/ ریاست جمهور تاکید کرد قانون باید اجرایی شود

باید سازوکارهای لازم تنظیم شود و موضوع تعامل با قوا در دستورکار باشد. به همین دلیل جلسات مفصلی با دولت، مجلس، قوه قضائیه و نهادها داشته‌ایم. در سال گذشته جلسه‌ای با ریاست جمهور داشتیم که تقریبا منجر به این شد که مطالباتی که از قانون اساسی در بحث شوراها داشتیم مطرح شود. ریاست جمهور هم با پذیرش اینکه هر آنچه که قانون تأکید داشته باید اجرایی شود.مهمترین جلوه تجلی این موضوع بحث شورای عالی استان‌ها است که بتواند در ارکان نظام نمایندگی کرده و نقطه‌نظراتش را اعلام کند.

شورای عالی استان‌ها برای رفع تبعیض است/ باید زمینه حضور مردم در عرصه‌های مختلف فراهم شود

پیشنهاداتی ارائه شد. یکی از آنها موضوع رفع تبعیض قانون اساسی بود که می‌گویند شورای عالی استان‌ها برای رفع تبعیض است که این موضوع بار وسیعی دارد. باید زمینه حضور مردم در عرصه‌های مختلف فراهم شود و همین امر منجر به شکل‌گیری گروه‌های مشترکی بین ما و دولت می‌شود که بتوانیم شاخص‌ها را فراهم کنیم. در حال انجام این موضوع هستیم و با این اقدام تحول مهمی در ارکان تصمیم‌سازی فراهم می‌شود. نزدیک شدن به بحث قسط و عدل و رفع تبعیض را می‌توان ایفا کرد. شورای عالی استان‌ها باید به مجموعه‌ای تبدیل شود که مشکلات را رصد کرده و در جهت رفع تبعیض‌ها پیشنهادات لازم را به دولت بدهد و در مجموعه قوانین و تصمیمات این موضوعات لحاظ شود و با این اقدامات منزلت شورا افزایش می‌یابد. شوراها توسط مردم انتخاب می‌شوند و رابط بین مردم و نظام هستند.

یکی از مشکلات اساسی در تهران عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری است؟ چه پیگیری های در زمینه ایجاد مدیریت یکپارچه صورت گرفته است؟ در این باره توضیح دهید.

ما مدیریت یکپارچه شهری از فربه شدن دولت می توان جلوگیری کرد/باید یکسری وظایف به مدیریت شهری واگذار شود/دولت می‌تواند در عرصه سیاستگذاری ورود کند و حوزه‌های اجرایی مرتبط با زندگی روزمره مردم توسط مدیریت شهری اداره شود

بحث مدیریت یکپارچه شهری به گونه‌ای است که جلوگیری از فربه شدن دولت می‌‌کند. باید یکسری وظایف به مدیریت شهری واگذار شود و همین امر باعث چابک شدن دولت می‌شود و دولت می‌تواند در عرصه سیاستگذاری ورود کند و حوزه‌های اجرایی مرتبط با زندگی روزمره مردم می‌تواند توسط مدیریت شهری اداره شود. باید قانون مدیریت یکپارچه تثبیت شود.

مطالبه دولت در زمینه ایجاد مدیریت یکپارچه شهری/بحث مدیریت یکپارچه شهری در وزارت کشور در دستورکار است / مثلث خوبی بین دولت، مجلس و شورای عالی استان‌ها صورت گرفته است

در دولت‌های قبل شاید مقاومت‌هایی در این زمینه بود، اما در دولت جدید مطالبه برای تصویب قانون مدیریت یکپارچه شهری دیده می‌شود. در حال حاضر بحث مدیریت یکپارچه شهری در وزارت کشور در دستورکار است و در مجلس هم اقداماتی صورت گرفته، ما هم نقطه‌نظراتی داریم که با مجلس مطرح کرده‌ایم. در حال حاضر مثلث خوبی بین دولت، مجلس و شورای عالی استان‌ها صورت گرفته است و کارها گام به گام به جلو می‌رود. مدیریت یکپارچه شهری به یکباره انجام نمی‌شود، باید ریل‌گذاری‌ها صورت و طبقه‌بندی انجام شود و از جاهایی که امکان دارد این موضوع در دستورکار قرار گیرد. دولت و شورای عالی استان‌ها به این تشخیص رسیده‌اند تا کدام کارها باید واگذار شود. در حال حاضر مدیریت یکپارچه شهری در دولت و  مجلس با جدیت پیگیری می‌شود.

ساختار شورای عالی استان ها تغییر می کند/ با تغییر ساختار وضعیت بهتر می شود

باید در بحث ساختار تغییراتی ایجاد می‌کردیم چون همخوانی وجود نداشت. یک پارلمان عِدل مجلس است  اما حکمرانی محلی دارد به همین دلیل باید ساختار را تغییر می‌دادیم. در همین زمینه با دولت و سازمان امور استخدامی به جمع‌بندی رسیدیم. امسال ساختار شورای عالی استان‌ها تصویب می‌شود و بعد کارها  را انجام می شود. ساختار شورای عالی استان‌ها تغییر و وضعیت بهتر می‌شود.

در خصوص بودجه شورای عالی استان ها در سال جاری توضیح دهید؟ چقدر بودجه رشد کرده است ؟

 بودجه شورای عالی استان‌ها صددرصد افزایش یافت؛ از مجلس تشکر می کنیم/عقب‌ماندگی‌های جدی داشتیم که قطعا جبران می‌شود/ با ابلاغ ساختار، تصمیمات جدی در مورد بحث بودجه و نیروی انسانی خواهیم داشت

در بحث بودجه مدتهاست که کار را آغاز کردیم. امسال اقدام خوبی صورت گرفت و بودجه شورای عالی استان‌ها صددرصد افزایش یافت و ما در این زمینه از مجلس تشکر می‌کنیم. عقب‌ماندگی‌های جدی داشتیم که قطعا جبران می‌شود. با ابلاغ ساختار، تصمیمات جدی در مورد بحث بودجه و نیروی انسانی خواهیم داشت.

برنامه های توسعه ای داریم/ به دنبال این هستیم که نقش مؤثری در چشم‌انداز آینده ایجاد کنیم/ نظام شورایی در تمام عرصه‌ها باید حضور فعال داشته باشد

مسئله مهم در این دوره برنامه توسعه‌ای است. این برنامه‌ریزی‌ها صورت می‌گیرد. اقدامات لازم صورت گرفته، هماهنگی‌ها انجام شده است. ما به دنبال این هستیم که نقش مؤثری در چشم‌انداز آینده ایجاد کنیم. امروز نماینده شورای عالی استان‌ها در شورای معماری و شهرسازی می‌رود و این موضوع نشان می‌دهد که نظام شورایی در تمام عرصه‌ها باید حضور فعال داشته باشد. با ابلاغ وزارت کشور، اعضای رؤسای شهرستان‌های کشور در شورای اداری کشور و شهرستان‌ها حضور دارند و این موضوع مؤثر است و در انتقال نقطه نظرات بسیار مهم است.

مدیریت شهری چه اقداماتی در زمینه حجاب انجام داده است؟

در بحث حجاب موضوعات مختلفی مطرح است. حجاب یک موضوع شرعی است و یک امر قانونی است. طبیعی است که باید نسبت به این موضوع حساسیت جدی وجود داشته باشد. به هر حال مدیریت شهری مکان‌های تجمعی مانند بوستان‌ها، مترو، سرای محلات و... را دارد و باید در این محلات حجاب رعایت شود. البته ما در مرحله اول باید نگاه ایجابی داشته باشیم و با تذکر مشکلات را برطرف کنیم، البته شهرداری هم نگاه ویژه‌ای به موضوع حجاب دارد و جلساتی هم در این زمینه برگزار شده است و قطعا با یک برنامه دقیق کارها پیش می‌رود.

کدخبر: 890219 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟