در دو ماه گذشته 400 متر مربع دیوار صوتی در تهران به سرقت رفت / 50 تابلوی بزرگراهی در یک روز آسیب دید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، به هر میزان که از اموال شهرداری تهران در سطح شهر به سرقت برود، باید از بیت المال هزینه شود تا آن کمبودها جبران شوند. اینطور نیست که با سرقت مثلا یک تابلوی اتوبان، فقط یک یا عده ای قلیل متضرر شوند؛ بلکه کل مردمی که در شهر تردد می کنند، دچار مشکل خواهند شد. در این خصوص و اینکه در سال گذشته چه میزان سرقت اموال شهری داشتیم و چقدر شهرداری تهران باید برای رفع این مشکلات هزینه کند، با یک مقام مسئول در این حوزه گفت و گو کردیم.

محمدرضا شیخ بهایی، معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه بیشترین مشکلی که شهرداری تهران در خصوص سرقت اموال شهری دارد مربوط به دی ماه سال 1401 تا امروز است، گفت: ما افزایش بی رویه سرقت تابلوها و تجهیزات ترافیکی شامل استوانه ها و گاردریل و دیوار صوتی ها را داشتیم. حدود 17 کیلومتر دیوار صوتی در شهر تهران داریم. در بهمن ماه سال گذشته، به غیر از محدوده 300 متری در انتهای بزرگراه شهید خرازی، تمام این 17 کیلومتر را نوسازی، مرمت و تقویت کردیم. همچنین سرقت نیز رو به صفر میل کرده بود؛ اما از بهمن ماه سال گذشته تا امروز، در محدوده بزرگراه صدر (طبقاتی و همکف)، با نوعی جدید از سرقت دیوار صوتی مواجه شدیم. سارقان، زیر دیوارهای صوتی، با آتش زدن لاستیک و سست کردن پلی کربنات های زیر پایه های دیوار صوتی، به راحتی قاب آن را بی دفاع می کنند و همین قاب آلومینومی یا آهنی را به سرقت می برند.

سرقت دیوار صوتی 2

در دو ماه گذشته، حدود 400 متر مربع دیوار صوتی به سرقت رفته است

وی افزود: سوزاندن لاستیک تدریجی است. این سوختن، با روشنایی و دود همراه است و من متعجبم از اینکه چرا توجه پلیس، جلب این آتش زده شدن لاستیک ها نمی شود؛ مخصوصا در بزرگراه صدر طبقاتی این موضوع خیلی تر به نظر می رسد. از بهمن ماه 1401 تا الان، حدود 400 متر مربع دیوار صوتی را دزدیده اند. حداقل ضرر (احتساب با نرخ سال گذشته)، هر متر مربع دیوار صوتی حدود 10 میلیون تومان است و این 400 متر، چیزی حدود 4 میلیارد تومان برای شهرداری هزینه دارد. جدا از اینکه این کمبودها، منظر شهر را بد جلوه می دهد، ذهنیت مردم را نیز نسبت به اتفاقات شهر خراب می شود.

سرقت دیوار صوتی 1

30 تابلوی بزرگراهی سرقت شد؛ شهرداری باید 2.5 میلیارد هزینه کند

شیخ بهایی تاکید کرد: در موضوع تابلوهای ترافیکی هم از دی مه سال گذشته تا امروز حدود 30 مورد سرقت به سرقت های قبلی در 1401 اضافه شده است؛ یعنی تا دی ماه حدود 30 الی 40 مورد سرقت داشتیم که نسبت به سنوات گذشته کمتر بوده ولی بعد از دی ماه، به صورت فزاینده ای، 30 تابلوی دیگر سرقت شدند.  با این وجود، ما با متریال جدید، که از آلومینیوم به ورق آهن گالوانیزه تغییر کرده است این تابلوها را نصب می کنیم و همچنین سازه ها را به جای پیچ کردن، جوش می دهیم. در این سازه ها، سرقت کمتر است. با این وجود، از دی ماه 1401 تا امروز، حدود 30 تابلو سرقت شده است که همگی تابلوهای بزرگراه ها هستند. برای جبران خسارت این مورد، حدود 2 و نیم میلیارد تومان باید هزینه کنیم.

50 تابلوی بزرگراهی در چهارشنبه سوری آسیب دید ؛ هزینه تعویض، 4 میلیارد تومان!

معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: مورد جدیدی که امسال خیلی بیشتر رخ داد، این بود که در ایام چهارشنبه سوری به صورت هدفمند، تابلوهای بزرگراهی مورد هدف نارنجک ها قرار گرفتند که تعویض این تابلوها در اولویت است. حدود 50 تابلوی بزرگراهی در چهارشنبه سوری دچار آسیب شدند. لازم به ذکر است که این تابلوها شب رنگ هستند و وقتی مورد هدف نارنجک قرار بگیرند رنگشان می سوزد؛ بنابراین حتی اگر آسیب کوچکی نیز دیده باشند باید به طور کلی باید تعویض شوند. مبلغی حدود 4 میلیارد تومان نیز برآورد هزینه برای این تابلوها است. در این راستا، دو قرارداد پیمانکاری برای اجرای تابلوها منعقد کرده ایم و در دستور کار است که به سرعت این تابلوها تعویض شوند.

وی در پایان گفت: دوربین های شهری این موضوع را رصد می کنند. حتی در بزرگراه صدر، دستگیری نیز داشتیم؛ ولی باز هم این قضیه ادامه دار است. شهرداری به تنهایی نمی تواند در این خصوص کاری کند و برخورد دستگاه قضایی با سارقین باید جدی تر پیگیری شود. این ضررها، به هزینه های شهرداری؛ یعنی ضرر مستقیم به بیت المال. این که به صورت متوالی و هر شب این سرقت ها وجود دارند توجه ویژه پلیس را می طلبد. این خیلی سخت است که قبل از عید، دیوارهای صوتی شهر تکمیل بودند ولی اکنون و در عرض یک ماه، 400 متر دیوار صوتی دزدیده شده باشد.

 

خبرنگار: زهرا علی هاشمی

کدخبر: 885892 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟