نجات جان ۳۸ نفر با اهدای عضو در استان مرکزی

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، سیده «مرضیه موسوی» روز دوشنبه، افزود: این اهدای عضو شامل ۱۳ کبد، ۲۲ کلیه، یک ریه و۲ قلب بود.

وی با بیان اینکه، از ابتدای امسال تاکنون، ۱۲ بیمار شامل ۹ مرد و سه زن اهدای عضو داشته‌اند، خاطر نشان کرد: اهدای عضو از افراد مرگ مغزی و بیمار در این استان نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد افزایش دارد.

کارشناس واحد فراهم‌آوری و شناسایی اعضای پیوند ی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سال ۱۴۰۰ تعداد اهدای عضو استان مرکزی، هفت نفر بود اما در سال گذشته ۱۲ اهدا کننده عضو در استان ثبت شد.

موسوی اظهار کرد: برای اهدای عضو باید رضایت کامل اعضای خانواده گرفته شود که سال گذشته با وجود تلاش کارشناسان برای گرفتن رضایت، ۱۱ خانواده در استان مرکزی حاضر به اهدای عضو بیمار خود نشدند.

وی بیان کرد: معتقد نبودن به مرگ مغزی بیمار، تعصبات، مناسب نبودن برخی اندام برای پیوند، اختلاف بین خانواده‌ها در اهدای عضو و آزار ندادن بیماران کودک از جمله دلایل عدم موافقت برای گرفتن رضایت و پیوند در این استان است.

کارشناس واحد فراهم‌آوری و شناسایی اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مهمترین علت برای نداشتن رضایت پیوند عضو، نداشتن آگاهی در تفاوت مرگ مغزی و کما است و تصور دارند که بیمار به زندگی باز می‌گردد.

موسوی افزود: طبق شاخص (PMP) از هر یک میلیون نفر، سه اهدای عضو انجام می‌شود که این شاخص در استان مرکزی به هفت و ۸ دهم درصد رسیده است.

وی عنوان کرد: بخشی از افراد مرگ مغزی اهدا کننده عضو، دارای کارت اهدای عضو هستند یا از قبل به خانواده خود اعلام کرده‌اند که خواهان اهدای اعضای بدن خود هستند.

اعضای قابل اهدای از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده(پانکراس) و کلیه‌ها است، علاوه براین، برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

شاخص اهدای عضو(PMP) شامل تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر جمعیت است، این رقم در کشور اسپانیا به عنوان پیشتاز اهدای عضو در جهان ۴۶ است.

کدخبر: 885507 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟