راه اندازی بانک سلولی گونه های جانوری در معرض تهدید

به گزارش رکنا، علی سلاجقه در نشست مشترک رؤسای سازمان حفاظت محیط زیست و جهاد دانشگاهی و عقد توافق نامه «راه اندازی بانک سلولی گونه‌های جانوری در معرض تهدید» که همزمان با روز «ذخایر ژنتیکی و زیستی» برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های بالای جهاد دانشگاهی، امضای این توافق نامه را فتح بابی برای همکاری‌های آتی در زمینه حفظ و صیانت از محیط زیست کشور دانست.

معاون رئیس جمهور، پروژه تکثیر و پرورش یوز آسیایی در اسارت را یک پروژه بزرگ علمی با دستاوردهای فراوان برای کشور عنوان و اظهار کرد: استفاده از ذخیره سلولی گونه‌های در معرض تهدید، یکی از روش‌های حفاظت از حیات وحش است که تاکنون مغفول مانده بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اجرای این پروژه را یکی از نیازهای اساسی برای حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید توصیف کرد و گفت: حتماً برای پیش بینی اعتبار اجرای این پروژه در برنامه هفتم توسعه در هیأت دولت پیگیری خواهیم کرد هرچند ضرورت دارد که اجرای آن را هرچه سریع‌تر با اعتبارات موجود آغاز کنیم.

سلاجقه در ادامه خواستار اجرای این پروژه علاوه بر گونه‌های حیات وحش، برای گونه‌های گیاهی شد و تصریح کرد: امضای این توافق نامه می‌تواند نقطه امیدی برای حفظ گونه‌های در معرض تهدید باشد.

در بخش دیگری از این نشست، محمد مدادی مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از مهم‌ترین ابعاد اهمیت ذخایر ژنتیکی را حفاظت از تنوع زیستی عنوان کرد و گفت: سال گذشته وضعیت گونه‌های مهره دار کشور پس از ۲۰ سال در معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به روزرسانی شد.

وی افزود: تفاهم نامه همکاری با مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی جهاد دانشگاهی به منظور حفاظت از منابع ژنتیکی حیات وحش ۶ ماه پیش به امضا رسید و بعد از امضای این تفاهم نامه بلافاصله وارد عمل شدیم و امروز هم توافق نامه اجرای آن به امضا می‌رسد.

مدادی از انتخاب ۲۶ گونه حیات وحش برای راه اندازی بانک سلولی خبر داد و تصریح کرد: تداوم این کار به عنوان یک پروژه ملی نیاز به بستر قانونی محکم‌تری دارد وپیشنهاد ما این است که این موضوع در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان اقدامات انجام شده در بخش ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست را تشریح کرد.

گفتنی است در پایان این نشست، حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و یعقوب فتح اللهی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، توافق نامه ۳ ساله «راه اندازی بانک سلولی گونه‌های جانوری در معرض تهدید» را امضا کردند.

کدخبر: 882310 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟