رسیدگی به حجاب مثل اسقاط کردن اتوبوس نیست که سریعا نتیجه دهد بلکه به کار فرهنگی نرم نیاز دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شرکت مترو تهران دیروز اعلام کرد که در راستای مطالبات عموم مردم شریف ایران در موضوع حجاب ، «طرح تذکر لسانی، وظیفه همگانی» از امروز در ایستگاه‌های مترو تهران و حومه اجرا می‌شود. البته غالب مسافران محترم مترو تهران و حومه به مسئله حجاب که یک ضرورت شرعی و الزام قانونی مورد اتفاق آحاد جامعه است اهتمام دارند و این شرکت خود را موظف می‌داند نسبت به رعایت هرچه بیشتر این مهم، اقدامات لازم فرهنگی را انجام دهد.

در این راستا، سید جعفر تشکری هاشمی ، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت و گو با رکنا در پاسخ به اینکه رویکرد مدیریت حمل و نقل عمومی برای موضوعات بدحجابی چیست گفت: در بحث حجاب، یک تکلیفی است که همه با آن آشنا هستیم و مراجع و آیات قرآن بر آن تاکید دارند اما اینکه برای اینکه بخواهیم این تکلیف شرعی و الهی را ترویج کنیم روش هایش مبتنی بر اصول فرهنگی و نرم است و با استفاده از شیوه های فرهنگی است که ما می توانیم این پدیده ای که شاهد ایراد بیشتر در این بخش هستیم را بهبود ببخشیم.

وی در ادامه افزود: رویکرد ما نسبت به حجاب مثل خریدن اتوبوس و اسقاط کردن و تعمیر کردن آن نیست که بگوییم یک پولی پرداخت می شود و بعد فردا همه چیز را نو تحویل می گیریم بلکه حجاب موضوعی است که با هویت، شخصیت، فرهنگ و مبانی ارزشی انسانها سر و کار دارد به همین دلیل باید از همین ابزار برای این مهم استفاده کرد. برای کاری که از جنس نرم است باید از ابزارهای متاسب استفاده شود و بزرگان ما هم توصیه هایی داشتند که بهتر است مبتنی بر آنها حرکت کنیم.

واگن بانوان

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه عکس مربوط به واگن زنان مترو که با یک شیشه از سایر واگن ها جدا شده است، نشان از رویارویی فرهنگی با معضل بدحجابی نیست، پاسخ داد: بعضی موارد مقررات است. خیلی از شهروندان به ما اعتراض داشتند که واگنی که برای بانوان در نظر گرفته شده است را آقایان اشغال می کنند. اینکه بانوان واگن اختصاصی داشته سالهاست که جریان دارد و حتی در بسیاری از کشورهایی که فرهنگ دینی در آنها جریان ندارد نیز اینچنین واگن هایی وجود دارد مثل ژاپن و کره و برخی کشورهای غربی.

وی افزود: نکته این است که برخی از آقایان رعایت نمی کنند ،وقتی می بینند واگن خانم ها خلوت است به واگن بانوان هجوم می آورند و آن قسمت را پر می کنند. این تفکیک برای احترام و عزت و حفظ حقوق زنان است.اگر یک روز زنان بگویند که نمی خواهیم از این حقوق برخوردار شویم و علاقمند هستیم که این اختلاط به وجود بیاید، بحث دیگری است که تاکنون درخواست اختلاط از بانوان دریافت نکرده ایم.

کدخبر: 882188 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟