مشاهده یک پلنگ زیبا در ارتفاعات پارک ملی سالوک + فیلم
حجم ویدیو: 10.81M | مدت زمان ویدیو: 00:01:01

به گزارش رکنا به نقل از انتخاب، ویدیویی از یک پلنگ در ارتفاعات پارک ملی سالوک منتشر شده است. این فیلم توسط محیط‌بانان منطقه ضبط و منتشر شده است.

پارک ملی سالوک در جنوب بجنورد در استان خراسان شمالی قرار دارد و دارای تنوع مطلوبی در گونه‌های گیاهی و جانوری است.

این منطقه حفاظت شده پس از شناسایی و معرفی به استناد مصوبه شماره ۴۸ در تاریخ ۱۳۵۲/۹/۲۰ شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده سالوک معرفی می‌شود و در سال ۱۳۵۷ منطقه امن سالوک انتخاب شد و پس از ۱۳ سال قرق و حفاظت کامل از منطقه که سبب رشد و غنای طبیعی آن گشت، در سال ۱۳۸۱ به خاطر ویژگی‌های با ارزش اکولوژیکی آن به سطح پارک ملی ارتقاء یافت و در حال حاضر نیز با همین نام تحت کنترل و مدیریت می‌باشد که وسعت پارک ملی سالوک ۸۲۳۱ هکتار و وسعت منطقه حفاظت شده سالوک ۱۱۶۷۷ هکتار است.

منطقه حفاظت شده سالوک در استان خراسان شمالی بین ۱۵/۳۷ تا ۰۷/۳۷ عرض شمالی و ۱۷/۵۷ تا ۰۳/۵۷ طول شرقی واقع شده‌است.

سالوک در جنوب بجنورد قرار دارد و در این منطقه دره‌های زاری، جوزی و چهار برج جنگل‌های پراکنده مشهود است. دره توی سالوک با طول حدود ۱۵ کیلومتر دارای ۱۵ چشمه دایمی به صورت نهر است.

این منطقه زیستگاه پرندگان و حیوانات بسیاری همچون آهو، قوچ، میش است و جاذبه‌های گیاهی مانند گلابی و آلوچه وحشی، زرشک، قره‌میغ، ریخوک، ریواس، زالزالک، نسترن وحشی، افرا کرکو، گز انجیر و گردو است.

دژ قدیمی معروف به قلعه سالوک یا صعلوک از بناهای است. این قلعه تاریخی در شمال منطقه حفاظت شده سالوک واقع شده و در انتهای دره زاری و بر فراز صخره‌های سخت‌گذر سالوک بنا شده‌است. وجود غارهای مهم از جمله غار پلنگ تخته نی در سالوک و غار پیش قلعه در پارک ملی و حفاظت شده سالوک از مناطقی هستند که برای گردشگری سودمندند.

 

کدخبر: 879373 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟