بیماران مبتلا به سرطان از مراقبت های حمایتی برخوردار می شوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بر اساس تفاهمنامه همکاری که میان مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان، دانشگاه جندی شاپور اهواز و خیریه 14 معصوم امضا شده است، از این پس بیماران مبتلا به سرطان اهوازی از مراقبت های حمایتی و تسکینی برخوردار می شوند.

به گفته دکتر محمد جهانگیر، مدیر بخش مشارکت های مردمی دانشکده علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، بر اساس این تفاهمنامه مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان(مکسا) می‌تواند با ایجاد شعبه در اهواز، مراقبت های حمایتی و تسکینی را برای بیماران مبتلا به سرطان در منزل ارائه دهد.

وی افزود: همچنین بر اساس این تفاهمنامه خیریه 14 معصوم موظف شده مقدمات لازم از جمله اجاره دفتر برای تأسیس شعبه مکسا را بر عهده داشته باشد.

استقرار مکسا در دو بیمارستان اهواز

مدیر بخش مشارکت های مردمی دانشکده علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه دانشگاه جندی شاپور امکان استقرار تیم مکسا را در بیمارستان بقایی 2 فراهم کرده است، اظهار داشت: در مرحله بعدی تیم مکسا در بیمارستان گلستان نیز مستقر خواهند شد.

دکتر جهانگیر افزود: با استقرار مکسا در بیمارستان بیماران از زمان ابتلا توسط واحد مددکاری به مکسا معرفی می شوند و تحت مراقبت های حمایتی و تسکینی قرار می گیرند و به این ترتیب از مراجعه غیر ضروری به اورژانس و بیمارستان کاسته می شود.

وی افزود: حمایت های مکسا شامل اعزام پزشک و پرستار به منزل بیمار و مشاوره‌های روحی، معنوی، جسمی و روانی است تا بیماران دوره سرطان را با تنش و تبعات کمتری بگذرانند.

دکتر جهانگیر درباره وظایف دانشگاه جندی شاپور اهواز در این تفاهمنامه گفت: ده وظیفه در این رابطه برای دانشگاه تعریف شده است. بخشی از  وظیفه دانشگاه رایزنی با بیمه ها برای تحت پوشش دادن  برخی خدمات است تا به این ترتیب بتوانیم هزینه های مکسا را پایین بیاوریم. علاوه بر آن در اختیار قرار دادن فضای رایگان بیمارستانی به مکسا بر عهده دانشگاه جندی شاپور اهواز است تا بیماران برای بهره مندی از خدمات بدون هزینه مکسا سرگردان نشوند.

یکپارچگی اطلاعات بیماران برای خدمات بهینه

وی افزود: همچنین واحد مددکاری موظف است اطلاعات بیماران را در اختیار مکسا قرار دهد و از همان بیمارستان، بیمار تحویل مکسا شود.

مدیر بخش مشارکت‌های مردمی دانشکده علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ارتباط خیرین با مکسا را نیز از دیگر وظایف دانشگاه جندی شاپور اهواز برشمرد و گفت: همچنین دانشگاه باید روند ارتباط مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان را  با سازمان هایی که در قالب مسئولیت اجتماعی تمایل دارند برخی امکانات و منابع خود را در اختیار مکسا قرار دهند، تسهیل کند.

دکتر جهانگیر افزود: بنا بر این تفاهمنامه تعرفه بیماران در کلینیک های تخصصی اهواز با معرفی پزشکان مکسا با نرخ دولتی محاسبه خواهد شد و اگر پزشک مکسا تشخیص به بستری بیمار دهد، سیستم ارجاع باید نامه پزشک مکسا را بپذیرد و برای بستری بیمار اقدام کند.

دکتر جهانگیر بر پیشگیری، غربالگری، تشخیص زودهنگام سرطان، درمان و توانبخشی و مراقبت‌های حمایتی و تسکینی تأکید کرد و گفت: با حضور مکسا این چرخه کامل می‌شود.  

مدیر بخش مشارکت‌های مردمی دانشکده علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با تأکید بر موضوع پیشگیری گفت: ما  باید در همان حلقه اول به دنبال جذب خیرینی باشیم که در آموزش پیشگیری از سرطان به مردم سرمایه گذاری کنند. برای حلقه دوم یعنی غربالگری نیز به کمک خیرینی نیاز داریم که در تامین منابع مورد نیاز ما را یاری دهند.

کدخبر: 877178 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟