کشور درگیر معضلی بزرگتر از بیکاری شد،کار هست نیروی کار نیست/ نیروی ماهر مهاجرت می کند، کارگرها دلالی!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چقدر یک جوان تمایل دارد در ادارات دولتی مشغول به کار شود؟ شاید این روزها کمتر جوانی را پیدا کنید که بخواهد تحت لوای قوانین سفت و سخت ادارات دولتی و از طرفی حقوق ناکافی آن، مشغول به کار شود. نمونه آن را می توان در کمبود معلم در مدارس و آزمون استخدامی آموزش و پرورش دید که آنقدر کسانی که در رشته های معلمی تحصیل کرده اند راغب به حضور در مدارس نبودند که امسال شرایط برای شرکت در آزمون، برای دانش آموزختگان در رشته های مختلف نیز فراهم شد؛ اما باز هم استقبال، آنطور که باید و شاید نیست. علت این مهم چیست؟ چرا نیروی کار ، خواهان حضور در ادارات دولتی نیست و بعد شرکت های خصوصی نیست؟ پس این نیروی کار جوان وارد چه کارهایی می شوند؟ در این خصوص با نایب رئیس کارفرمایان کشور صحبت کردیم تا ببینیم پاسخ به این سوالات را چگونه مطرح می کند.

کار هست؛ نیروی کار نیست!

در این راستا، ولی الله صالحی، فعال کارگری در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه در حال حاضر، شرایط به گونه ای است که نیروی کار با پاسخ نگرفتن از دستمزدی که کارفرمایان می پردازند، حداقل معیشتشان هم تامین نمی شود، گفت: اینگونه است که کمتر نیرو جذب بازار کار می شود. در حال حاضر، شرایط به گونه ای شده است که بسیاری از کارگاه ها، نیرو می خواهند ولی نیروی کار برای اشتغال حضور پیدا نمی کند. این دقیقا برعکس آنچه است که جامعه می پندارد. جامعه فکر می کند که کشور درگیر بیکاری زیادی است؛ یعنی تقاضا برای کار بالا ولی عرضه کم است. این در حالی است که عرضه کار وجود دارد؛ ولی کسی برای کار نمی رود. علت اصلی این است که پولی که توسط کارفرما پرداخت می شود پاسخگوی حداقل معیشت نیروی انسانی نیست.

نیروی کار ماهر مهاجرت می کند ؛ نیروی کارگری دلالی !

وی در ادامه افزود: از طرفی دیگر در این شرایط، نیروهای متخصص هم معمولا یا مجبور می شوند که از کشور مهاجرت کنند یا اینکه اگر امکانات برایشان فراهم باشد، به سمتی بروند که خودشان اشتغال زایی کنند و خویش فرما شوند. اما در این فضا نیروی کارگری، به دنبال کارهایی که مولد نیست می رود. خیلی متاسفیم که نیروی کار جوان که به جای اینکه برای تولید در کشور در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات فعالیت کند به سمت کارهای واسطه ای و دلالی می رود. 

صالحی تاکید کرد: حرکت به این سمت میسر نمی شود مگر اینکه برای ایجاد اشتغال مولد، در کشور سرمایه گذاری شود. اگر سرمایه گذای در بخش تولید صورت بگیرد و تسهیل شود، باید برخی بروکراسی ها و سخت گیری ها کنار گذاشته شود. همچنین از همه مهم تر، امنیت سرمایه است؛ یعنی فضایی فراهم شود که سرمایه داران، بخواهند در این بستر سرمایه گذاری کنند و از کارشان پشیمان نشوند. البته این را نباید فراموش کرد که واسطه و دلال در قانون تجارت وجود دارد؛ ولی این که الان مشاهده می کنیم، نشان دهنده این است که لایه های متعددی از جامعه کاری کشور، فقط کارشان این شده که ارز و طلا و... بخرند و در بسترهای دیگر با قیمت های دیگر بفروشند.

شغل هایی که دولت می گوید تولید کرده مولد است یا کاذب؟

این فعال کارگری با اشاره به اینکه اگر بستر برای کارهای تولیدی فراهم نشود، نیروی کار هم باید به یک شکلی معیشتش را تامین کند و اگر به سمت کارهای کاذب و دلالی برود نمی توان از آنها خرده گرفت گفت: این کارها، تورم و رکود را در پی دارد. بعضا گفته می شود که فلان تعداد در کشور شغل ایجاد شده است. اولا باید دید این شغل هایی که ایجاد شده است چیست؟ مولد است یا کاذب؟ بنابراین لازم است که دولت هم در این راستا آمار درستی ارائه دهد.

ادارات دولتی نیز متقاضی نیروی انسانی ماهرند اما جوانان نمی روند

ولی الله صالحی در پاسخ به اینکه در چنین شرایطی که حتی ادارات دولتی نیز متقاضی نیروی انسانی ماهر هستند ولی نیروی کار جوان و ماهر، به این سمت که در این ادارات شغلی داشته باشد نمی رود؛ فضا را برای حضور چه کسانی در ساختار ادارات دولتی باز می شود، افزود: این فضا را برای حضور نیروهایی که دارای دانش و تجربه لازم کاری نیستند باز می کند؛ البته نمی توان همه را زیر سوال برد. برای بالا بردن بهره وری و تولید ناخالص ملی؛ ضرورت دارد نیروهای کاردان که دارای دانش کافی و تجربه در این گلوگاه ها قرار بگیرند.

وی در پایان گفت: اگر بخواهیم در این به صورت ریزبینانه دقت کنیم، باید از آموزش و پرورش و دانشگاه ها بپرسیم شما چه نیروهایی تربیت کردید؟ الان فردی دارای مدرک دکتری است ولی نمی تواند پاسخگوی نیاز کارفرما باشد. این نشان می دهد که فرد در مسیر تحصیل، مهارت کسب نکرده است. از سویی دیگر، چون انسانها فطرتا به گونه ای هستند که نمی خواهند بپذیرند که ایرادی ندارند، در نهایت می بینیم که خروجی دانشگاه ها، چیزی شده است که مد نظر نبوده و انحراف زیادی پیدا کرده است.

کدخبر: 876032 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟