ادامه حمله به مدارس دخترانه/ پدافند غیرعامل کجاست؟/ نتیجه سم شناسی چه شد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وضعیت اتفاقات در مدارس ایران  به شکلی است که گذاشتن نام مسمومیت بر وضعیت دانش آموزانی که درگیر این جریان می شوند کمی سخت شده است و بیشتر می توان به آن حمله به مدارس گفت.

درگیری دانش آموزان مدارس بخصوص مدارس دخترانه با ماده ای که به آنها احساس خفگی و تهوع و بی حالی می دهد از پاییز امسال به طور سریالی در مدارس استان های مختلف کشور آغاز شده و همچنان ادامه دارد .تکرار هر روزه ای که هنوز ماده درگیر کننده این دانش آموزان شناخته نشده است. هنوز طبق گفته مقامات کشوری و دولتی فردی یا افرادی در این پرونده شناسایی و دستگیر نشده اند و همه چیز با گذشته چند ماه از آغاز این شرایط در مدارس دخترانه کشور و امروز حتی درگیری مدارس پسرانه  ادامه دارد.

آغاز این شرایط در مدارس  از پاییز و از استان قم بود و برای اولین مرتبه خبرگزاری  رکنا به این نکته که این درگیری ها سریالی است و دختران دانش آموز را درگیر کرده است اشاره کرد. آن زمان تصور این بود که گازگرفتگی است ولی در ادامه مشخص شد که دانش آموز کشور درگیر نوع حمله شده اند.

مدارس پسرانه نیز درگیر شد!

در اخباری که امروز سیزدهم اسفندماه اعلام شد، اعلام شده است مدارس پسرانه نیز درگیر با ماده ای شده اند که در چند ماه گذشته مدارس دخترانه را درگیر کرده بود. با درگیر شدن مدارس پسرانه انگیزه حمله کننده ها به نظر وارد فضای تازه ای شده است و تنها حمله به دختران نیست و هدف تنها خانه نشین کردن دختران محسوب نمی شود اما چون خوشبختانه هنوز گستردگی در حمله به مدارس پسرانه نیست فرضیه حمله به آگاهی و اندیشه و پویایی دختران قوی تر است.

سردار رادان: در ارتباط با مسمومیت دانش آموزان کسی دستگیر نشده است

فرمانده انتظامی کشور در خصوص پرونده حمله به مدارس دخترانه آنهم به شکل سریالی با یک مانده ناشناخته تاکید داشته است که تاکنون متهمی بازداشت نشده است.

دستور ویژه رئیسی برای وزیر کشور

این پرونده دستور ویژه رئیسی برای وزیر کشور را نیز همراه دارد .وزیر کشور مأمور ریشه‌یابی فوری علت درگیری دانش‌آموزان برخی مدارس دخترانه کشور با یک ماده مسموم کننده شده است

مدارس دخترانه کشور تحت هیچ شرایط مجازی نمی شود

و اما با شرایطی که برای دختران دانش آموز در نقاط مختلف کشور رخ داده است به نظر می رسید که اولین تصمیم آموزش و پرورش و تیم تحقیق، مجازی کردن مدارس باشد. اما نماینده وزیر آموزش و پرورش در این پرونده به رکنا تاکید داشت که به هیچ عنوان مدارس دختران مجازی نخواهد شد.

سید رمضان محسن پور دکتر محسن پور،پزشک نماینده وزیر آموزش و پرورش در رسیدگی به پرونده مسمومیت دختران دانش آموز در گفتگو با رکنا با تاکید بر اینکه مسمومیت ها در مدارس خللی در  آموزش دختران دانش آموز  کشور ایجاد نخواهد کرد گفت:تحت هیچ شرایط مدارس دخترانه کشور را مجازی نمی کنیم.

عاملان پول گرفته اند که ما را درگیر کنند

دکتر رمضان محسن پور با اعلام اینکه روز گذشته نشست ویژه در خصوص بررسی مسمومیت های سریالی دختران دانش آموز در کمیسیون تلفیق با حضور وزیر بهداشت ، وزیر آموزش و پرورش و نیروهای امنیتی و وزارت اطلاعات برگزار شد بیان کرد: عاملان مسمومیت دانش آموزان دختر کشور ،آرام نمی گیرند .پول گرفته اند که ما را درگیر کنند و از سوی دیگر ایجاد وحشت و آشوب کنند ولی ما نگران دلواپسی خانواده ها هستیم و سعی می کنیم فضای را مدیریت کنیم. تیم ویژه نجات برای شرایط بحرانی تر دانش آموزان تشکیل شده است.

معصومه ابتکار :حجت را بر متحجران ضد زن تمام کنید

معصومه ابتکار- فعال سیاسی نیز روزگذشته در واکنش به مسمومیت سریالی دختران دانش آموز کشور چنین در حساب توئیتری خود نوشت: یکماه است که جنایت مسموم کردن دختران تکرار می شود. همه منتظرند بخشهای انتظامی و قضایی فورا اقدام کنند.

وی در ادامه نوشت: چرا اینهمه تعلل؟ نکند مثل اسیدپاشان اصفهان شود! آیا نسبتی بین عدم تصویب قوانین نفی خشونت علیه زنان و این وقایع وجود دارد؟ یک بار برای همیشه حجت را بر متحجران ضد زن تمام کنید.

نظر وزیر کشور و وزیر آموزش پرورش بر روی این پرونده

به گزارش رکنا، احمد وحیدی در نشست خبری که بعد از دستور رئیسی بر روی این پرونده با خبرنگاران برگزار کرد در چند جمله کوتاه تاکید داشت:بالای 90 درصد عوارض دانش آموزان دختر ناشی از اضطراب بود و عوامل خارجی اثری نداشت.

وی افزود: متهمی در این پرونده بازداشت نشده است. دانش آموزی در اثر مسمومیت فلج نشده است.بازداشت نشده دانش آموزی فلج نشده است

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه عوارضی مثل سردرد و سرگیجه و سوزش گلو قالب آنها بدون اینکه نیاز به درمان خاصی باشند مرخص شدند گفت: اینکه ماجراجویی شخصی بوده یا داخلی بوده یا اینکه عوامل خارج از مدرسه بودند هنوز در حال بررسی است.همچنان کار دستگاه های اطلاعاتی ادامه دارد.

در ادامه این نشست وزیر آموزش و پرورش در توضیح آخرین تحقیقات بر روی پرونده مسمومیت های سریالی دانش آموزان دختر کشور چنین گفت: بخش اعظم این موضوع برای ایجاد جو روانی در جامعه دانش آموزان بوده است.

والدین نگران و دانش آموزان مبهوت مانده

امروز 13 اسفندماه سال 1401 درگیری دانش آموزان دختر کشور به صورت سریالی در مدارس چند استان کشور ادامه داشت. والدین نگران نیز تجمع هایی در مقابل ساختمان های آموزش و پرورش در کشور داشتند.

عامل مسمومیت دانش‌آموزان، یک یا ترکیبی از چند گاز است!

خاتمی، نائب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس امروز اعلام کرده است:"بررسی‌های انجام شده توسط متخصصان، نمونه‌برداری‌ها و آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که عامل مسمومیت، استنشاقی است.عامل مسمومیت دانش‌آموزان ممکن است یک یا ترکیبی از چند نوع گاز باشد.گاز N2 موجود در این گروه، علائم و تظاهرات بالینی را توجیه نمی‌کند ولی گازهای دیگری که در این محیط‌ها جداسازی شده‌اند علائمی من جمله بی‌حسی اندام را توجیه می‌کند.طبق شواهد بالینی افرادی که مسموم شدند، مسمومیت ناپایدار و زودگذر داشته و آزمایشات آنان طبیعی است ولی در عین حال سبب بروز حالت تهوع، استفراغ، سرفه، تنگی نفس، سرفه و ... می‌شود."

و چند سوال

و اما با گذشت چند ماه از آغاز این درگیری دانش آموزان دختر کشور با یک ماده ناشناخته چند سوال مطرح است؟ مهمترین آن این است که آیا تمامی این دانش آموزان با مواد مشابه درگیر می شوند که این را باید نتیجه آزمایشات سم شناسی در پزشکی قانونی مشخص کند.

سوال دوم اینکه آیا هنوز مشخص نیست که ماده ای که این دانش آموزان را درگیر می کند با یک ترکیبات در همه موارد یکسان است؟

سوال سوم این است که این دانش آموزان درگیر حمله بیولوژیکی شده اند؟ و چرا آمار معلم های درگیر شده کم یا نامشخص است؟

سوال چهارم از چند ماه پیش تاکنون چه تمهیداتی از سوی نهادهای امنیتی و آموزش و پرورش برای درگیر نشدن دانش آموزان اندیشیده شده و اجرایی شده است؟

سوال پنجم این است که کارنامه پدافند غیر عامل در این پرونده چیست؟ هر اقدام غیر مسلحانه‌ای که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌ ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن شود، پدافند غیرعامل (Passive Defense)خوانده می شود.
هدف از اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل کاستن از آسیب‌پذیری نیروی انسانی و تجهیزات حیاتی و حساس و مهم کشور علی رغم حملات خصمانه و مخرب دشمن و استمرار فعالیت‌ها و خدمات زیر بنایی و تامین نیازهای حیاتی و تداوم اداره کشور در شرایط بحرانی ناشی از جنگ است.
از اهداف پدافند غیر عامل ، ایمنی سازی مراکز حیاتی، حساس و مهم،ارتقاء قابلیت بقا و حفظ کشور در شرایط بحران،
 توسعه کمی و کیفی ظرفیت و توان اجرایی پدافند غیر عامل در بدنه مهندسی کشور (مشاوره و اجرا) است.

 

 

 

 

 

کدخبر: 874545 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟