زلزله باعث مهاجرت ۳.۳ میلیون نفر جمعیت ترکیه شد

به گزارش رکنا ، این رسانه در گزارش خبری خود با اشاره به نقل مکان و جا به جایی بیش از چهار میلیون نفر از جمعیت مناطق جنوبی ترکیه به علت تبعات زلزله اعلام کرد: پس از این زلزله، ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ساکن در شهرها نیز به روستای اجدادی خود بازگشتند.

این رسانه از برنامه ریزی برای اسکان زلزله زدگان در ۲۰۰ هزار کانکس خبر داد و گفت: عملیات اسکان و ایجاد شهرک‌های کانکسی جریان دارد.

مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه(آفاد) اعلام کرد که پس از زلزله سه هفته پیش، بیش از ۱۱ هزار پس لرزه در مناطق جنوبی ترکیه رخ داده است.

این مرکز همچنین اعلام کرد که بیش از ۳۵۸ هزار چادر در منطقه زلزله زده ترکیه برای اسکان زلزله زدگان دایر شده و بیش از یک میلیون و ۹۱۵ هزار نفر در چادرها، کانکس‌ها، خوابگاه‌های دانشگاهی، هتل‌ها و مهمان‌خانه‌های عمومی اسکان یافته‌اند.

بنا به گزارش مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه، در جریان زلزله اخیر ترکیه، ۵۸۲ هزار واحد مسکونی در ۲۰۲ هزار ساختمان تخریب شده و یا به شدت آسیب دیده و دیگر قابل سکونت و تعمیر نیست.

"هامبرتو لوپز" مدیر بخش ترکیه بانک جهانی دو روز پیش، میزان خسارت وارده به اقتصاد ترکیه در جریان زلزله اخیر را ۳۴ میلیارد دلار برآورد و اعلام کرد که خسارت غیرمستقیم این فاجعه هم حدود سه برابر خواهد بود.

وی خسارات مالی و اقتصادی زلزله در جنوب ترکیه را سنگین توصیف و برآورد خسارت انجام شده را مربوط به هزینه بازسازی ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها آسیب دیده عنوان کرد و گفت: این رویداد رشد ۳.۵ تا چهار درصد تولید ناخالص داخلی ترکیه را در سال جاری میلادی حدود نیم درصد کاهش خواهد داد.

بنا به اعلام این مدیر بانک جهانی، زلزله اخیر در ترکیه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان ۱۱ استان ترکیه را بی خانمان کرده و یا به محل سکونت آنها خسارت وارد کرده است.

زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری روز ۶ فوریه ۲۰۲۳ برابر با ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ ترکیه که تاکنون جان ۴۵ هزار و ۸۹ نفر را در جنوب ترکیه گرفته، علاوه بر تلفات جانی زیاد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز بر پیکره اقتصاد در این دو کشور بر جای گذاشته است.

هنوز ابعاد و عمق خسارت اقتصادی زلزله ترکیه به طور کامل مشخص نشده و کارشناسان در حال برآورد میزان خسارت وارده هستند و به علت گستردگی محل وقوع زلزله و خسارت سنگین در ۱۱ استان این کشور، تعیین خسارت دقیق این فاجعه کمی زمان‌بر خواهد بود.

هر چند که خسارت دقیق این زلزله که از آن به عنوان "فاجعه قرن" یاد می‌شود، هنوز مشخص نشده؛ ولی برخی نهادهای اقتصادی برآوردهای خود را از میزان خسارت این زلزله اعلام کرده و گفته اند که اقتصاد ترکیه به سختی می‌تواند از زیر بار خسارت این رویداد کمر راست کند.

روزنامه دیلی صباح ترکیه چند روز پیش زیان وارده به اقتصاد این کشور در پی زلزله اخیر را ۸۴.۱ میلیارد دلار برآورد و اعلام کرد که خسارت ساختمان‌های مسکونی ۷۰.۸ میلیارد دلار، خسارت به درآمد ملی ترکیه ۱۰.۴ میلیارد دلار و زیان وارده به نیروی کار نیز حدود ۲.۹ میلیارد دلار است.

منبع : ایرنا

کدخبر: 873951 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟