باید به سمت اصلاح شیوه دامداری رایج «مجتمع‌های دامپروری» گام برداریم

به گزارش خبرنگار رکنا در خوزستان ، افزایش قابل‌ توجه ضریب تبدیل علوفه به گوشت در مقایسه با شرایط پیش از تلفیق، افزایش میزان وزن و تولید گوشت در نتیجه تلفیق سازگاری نتیجه  پژوهش (نژاد تلفیقی) با شرایط آب و هوایی منطقه و سازگاری و مقاومت مطلوب در روش دامپروری ساکن، افزایش کیفیت گوشت لاشه به نسبت پیش از تلفیق، افزایش میزان شیر و درصد چربی به نسبت پیش از تلفیق، تداوم ژن دوقلوزایی در نژاد تلفیقی جدید و افزایش کمیت و کیفیت موی نژاد تلفیقی (استحکام و رنگ طبیعی)  برای مصرف در صنایع‌دستی، تنها بخشی از دستاوردهای موفقیت‌آمیز این تلفیق است.

صمد کیانی پژوهشگر رشته ‌کشاورزی و دامداری ساکن روستای قلعه سرد از توابع شهرستان دزپارت، در تشریح پژوهش موفقیت‌آمیز خود به خبرنگار رکناگفت: این پژوهش در راستای برنامه‌های پژوهشی طرح ملی مدیریت جامع حوضه آبخیز رکعت و باهدف بهبود معیشت و اصلاح روش‌های دامداری در منطقه باهدف کاهش وابستگی به جنگل‌ها و مراتع و حرکت به‌سوی دامپروری ساکن انجام شده است.

این دبیر آموزش و پرورش و مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شهرستان دزپارت، با اشاره به این موضوع که تمامی هزینه‌های این پژوهش به شکل شخصی و بدون حمایت دستگاه‌های دولتی تاکنون انجام شده است، افزود: بدون تردید زمان مناسبی است تا دستگاه‌های متولی دام در شهرستان‌های ایذه و دزپارت و دیگر نقاط استان خوزستان و بخصوص مناطق زاگرس، برای حمایت از چنین طرح‌هایی وارد عمل شوند تا الگوهای رایج دامداری در عرصه که وضعیت منابع طبیعی و مراتع را هر روز فقیرتر می‌نماید، مورد ارزیابی و اصلاح قرار گیرند.

این کارشناس ارشد کشاورزی افزود: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد با توجه به شرایط پرورش به‌صورت بسته و ساکن در این شیوه، هزینه‌های ملی تولید گوشت به نسبت بهره‌برداری بی‌رویه از مراتع و خسارت‌های جبران‌ناپذیر در شرایط دامداریِ موجود کمتر می‌باشد.

کیانی افزود: با توجه به بیماری‌های رایج در شرایط دامداری مرسوم، کنترل بیماری‌ها باکیفیت مطلوب‌تر مدیریت خواهد شد و خسارت‌هایی که همه ساله بر دامداران تحمیل می‌شود، در نتیجه این طرح به‌مراتب کمتر می‌باشد.

وی گفت: یکی از توقعات ما حمایت دولت در بخش تأمین مواد غذایی از طریق علوفه یارانه‌ای و ایجاد بستر برای تبدیل ضایعات کشاورزی به خوراک دام برای این روش است که همه ساله میلیاردها دلار محصولات کشاورزی تولیدی به دلیل عدم مدیریت صحیح در انبارداری و نگهداری تلف می‌شوند و از دسترس خارج می‌گردند.

این پژوهشگر خوزستانی تاکید کرد: با توجه به موجودی حدود یک میلیون رأس دام مازاد در شهرستان دزپارت و فقر شدید مراتع و گونه‌های گیاهی ارزشمندِ در معرض انقراض،  ضرورت دارد مرکز پژوهشی و اصلاح دام در شهرستان دزپارت راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد دام ساکن در شهرستان،  مازاد بر ظرفیت تولید علوفه می‌باشد و از ۴۰۰ کیلوگرم در هکتار در دهه ۱۳۶۰ به حدود ۵۰ کیلوگرم در هکتار کاهش‌یافته است  و این یعنی زنگ‌خطر جدی برای تشدید فرسایش خاک در اراضی منطقه که هم اکنون این فرسایش خاک ناشی از تخریب مراتع، بالاتر از میانگین کشوری می‌باشد.  پس در شرایط فعلی ناگزیر هستیم به سمت اصلاح شیوه دامداری رایج «مجتمع‌های دامپروری» گام برداریم.

 

IMG_20230224_224819_977

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟