آقا معلم چقدر خوبه که تو اینجا هستی!/ فرهنگسازی و تربیت برابری جنسیتی با روشی ساده توسط یک معلم در سیستان + فیلم
حجم ویدیو: 240.70M | مدت زمان ویدیو: 00:09:49

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در نقطه مرزی کار می کند. جایی که همیشه نامش با کمبودها گره خورده است. داستان راجع به معلم یک مدرسه ابتدایی پسرانه در سیستان و بلوچستان است که در هیرمند زندگی می کند در مدرسه شاهد معلم درس می دهم.

محمد حسین دلارام نژاد، معلم خلاق این مدرسه می گوید که اول تربیت و بعد آموزش برایش مهم است.

خبرنگار رکنا می گوید: من معلم پایه دوم ابتدایی هستم. در کلاسم نزدیک به صد کتاب داستان کودکانه مناسب زیر 9 سال و نزدیک به 70 گلدان دارم که مسئول آن، خود دانش آموزان هستند و روزانه این مسئولان با هم جا به جا می شوند. مسئول کتابخانه، روز چهارشنبه هر هفته، موظف است به تمام دانش آموزان کتاب امانت بدهد و آنها باید کتاب را تا جمعه صبح، ساعت 9، بخوانند و صدا ضبط کنند و خلاصه آن را برای من بفرستند. همچنین برای کسانی که دسترسی به فضای مجازی ندارند هم همیشه اولین زنگ روز شنبه، برای این دانش آموزان است که خلاصه کتاب را ارائه دهند.

وی در ادامه می افزاید: همچنین هر روز یک دانش آموز برای اینکه اعتماد به نفسش بالا برود و بتواند در جمع صحبت کند، به بقیه دانش آموزان املا می گوید. در کلاس میز صحبت هم داریم که دانش آموزان از برنامه هایشان برای آینده و اینکه می خواهند چه کاره شوند با همان زبان محلی خودشان باید صحبت کنند. 

دلارام نژاد با اشاره به اینکه برای او مهم است که دانش آموزان بتوانند کارهای شخصی خودشان را انجام دهند، می افزاید: دانش آموزان من مخصوصا در اواخر هفته باید کارهای شخصی خودشان را در خانه انجام دهند و برای من عکس و فیلم ارسال کنند. مثلا جورابشان را خودشان بشویند، میز تلویزیون را گردگیری یا رخت خوابشان را جمع کنند. اینجا مردسالاری خیلی رواج دارد. شما حتی نمی توانید از پدر یک خانواده بپرسید که آیا شما تا به حال یک لیوان آب را در سینک ظرفشویی گذاشته اید یا خیر؟ ولی من تلاش می کنم که دانش آموزانم به برابری جنسیتی احترام بگذارند.

وی می افزاید: بعد از این طرح، یکی از مادران به من پیام داده بود که کار شما بسیار خوب است و ای کاش همیشه همین گونه باشد. 

این معلم در ادامه با اشاره به اینکه در این کلاس، سعی شده است تا هر هفته، ولی یکی از دانش آموزان را دعوت کنیم تا حدود 10 دقیقه راجع به یک موضوع تربیتی صحبت کند، می گوید: در روزهای عادی که ریاضی را که در مدرسه آموزش می دهم، فیلم تدریس کامل آن را نیز در گروه کلاسی بارگذاری می کنم تا پدر و مادر دانش آموز که بی سواد یا کم سواد هستند نیز بروند این ویدیوها را ببینند و آنها نیز علاوه بر اینکه خودشان آموزش می بینند، به دانش آموزانشان در منزل نیز در این خصوص کمک کنند.

کدخبر: 872110 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟