خزعلی: متاسفانه در قانون زنان بدسرپرست دیده نشده اند

به گزارش رکنا به نقل از ایلنا، انسیه خزعلی ،  معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری، درباره بودجه معاونت زنان در سال ۱۴۰۲ گفت: برخی از ردیف‌های بودجه در لایحه بودجه امسال دیده نشده که پیگیر هستیم تا این اعتبارات نیز مدنظر قرار بگیرد. البته بودجه معاونت از وضعیت سابق بهتر شده و ردیف بودجه به صورت مستقل دیده شده است و می‌تواند بهتر از قبل حرکت کند، تلاش ما نیز این بوده است که دست‌مان برای طرح‌ها و برنامه‌هایی که داریم به ویژه در حوزه آسیب‌های مربوط به بانوان و زنان سرپرست خانوار باز باشد.

وی ادامه داد: همچنین در یکی از تبصره‌های بودجه در نظر گرفته شده است که یک درصد از بودجه وزارت‌خانه‌ها به طرح‌های زن و خانواده اختصاص یابد طرح هایی که از سوی معاونت تدوین شده است و باید با همکاری سازمان برنامه وبودجه اجرا شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده درباره وضعیت زندان‌های زنان و اشتغال آن‌ها گفت: یکی از موضوعات مهم برای زنانی که در زندان هستند این است که اولا مهارتی را بیاموزند و همچنین بتوانند وقتی از زندان خارج شده و مدت زمان محکومیت‌شان به پایان رسید از بابت اینکه شرایط مناسبی برای گذران زندگی دارند دغدغه‌ای نداشته باشند.

خزعلی ادامه داد: بیشترین آسیب‌هایی که متوجه زنان زندانی است این است که بعد از پایان دوره محکومیت به دلیل اینکه سابقه‌ای که برای آن‌ها ایجاد شده، هیچ زمینه‌کاری برای ایشان فراهم نمی‌شود لذا تلاش ما این است که با کمک کارآفرینان زن و خیرین این زنان را تحت پوشش قرار دهیم.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات ما این است که این زنان از نظر شغلی و حمایت‌های بعدی پس از پایان محکومیت تحت پوشش قرار بگیرند. موضوع مهم دیگر این است که خانواده‌های این زنان به ویژه کودکان این زنان زندانی به دلیل اینکه مدتی بی‌سرپرست هستند و کسی بالای سرآن‌ها نیست در معرض آسیب هستند بنابراین باید در این خصوص نیز اقدامات موثری صورت گیرد تا آسیب‌های ناشی از نبود مادر برای این کودکان کمتر شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: در این خصوص ما با خیرین برنامه‌ای را در دست اقدام داریم و البته کارهایی به صورت نمونه شده است اما برای اینکه به صورت سازمان یافته بتوانیم از ظرفیت زنان خیر در این زمینه استفاده کنیم در حال برنامه‌ریزی هستیم تا سرپرستی و نظارت فرهنگی تربیتی این کودکان را در زمانی که مادرانشان در زندان هستند برعهده بگیرند و حمایت‌های لازم را از این کودکان داشته باشند.

خزعلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی در حال تغییر است آسیب‌های اجتماعی درباره زنان را در چه وضعیتی می‌بینید و آیا برنامه‌هایی که برای پیشگیری و رفع این آسیب‌ها در سازمان‌های متولی تدوین شده است را مناسب می‌دانید یا خیر؟ گفت: آسیب‌های اجتماعی زنان نسبت به آقایان کمتر است همانطور که زنان زندانی تنها سه درصد جمعیت زندانیان را تشکیل می‌دهند اما ما معتقدیم همین میزان هم نباید باشد و هر چه آسیب در میان زنان کمتر باشد ما جامع سالم‌تری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: زن محور خانواده است و باید بتواند هم سلامت و شادابی داشته باشد و همچنین دچار بسیاری از آسیب‌های جسمی، روحی و روانی نشود. در بخش‌های مختلف پیگیر رفع این آسیب‌ها هستیم جلساتی در همین خصوص با قوه قضاییه برگزار کرده‌ایم همچنین جلسات متعددی با بهزیستی وکمیته امداد برگزار شده است و مواردی که می‌توانیم برای رفع مشکلات این دستگاه‌ها انجام دهیم سعی می‌کنیم پشتیبانی داشته باشیم تا اگر طرح‌هایی در این زمینه با مشکل مواجه است اجرایی کنیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اقدامات معاونت زنان درباره زنان درگیر اعتیاد گفت: همچنین بحث بازپروری زنان درگیر اعتیاد است که با ستاد مبارزه با مواد مخدر برخی از آسیب‌های زنان را عهده‌دار شدیم و برای رفع آن برنامه و طرح ارائه می دهیم و نظارت بر اجرای آن خواهیم داشت. همچنین تلاش ما این است که در بخش‌های مختلف متناسب و درخور وضعیتی که زنان دارند کمک‌های لازم را انجام دهیم.

خزعلی همچنین درخصوص زنان بدسرپرست تصریح کرد: زنان بدسرپرست از مواردی است که به دلیل شرایط بدی که با آن روبرو هستند دچار آسیب می‌شوند. این زنان از نظر روحی شرایط نامناسبی دارند از نظر شغلی و مالی نیز نیازمند حمایت ویژه هستند اما متاسفانه در قانون زنان بدسرپرست دیده نشده‌اند یعنی در قانون برای زنان سرپرست خانوار قوانینی در نظر گرفته شده است و قانون شامل حال‌ این زنان می‌شود اما متاسفانه شرایطی در قوانین ما برای زنان بدسرپرست دیده نشده است درحالی که این زنان شرایط بدتری نسبت زنان سرپرست خانوار دارند ما به دنبال این هستیم که راهکاری برای این زنان پیدا کنیم و بتوانیم در قانون حمایت‌هایی را برای این زنان مشخص کنیم.

کدخبر: 871344 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟