جشن ولنتاین برای افراد تنها / دکتر مریم سامانی، روانشناس بالینی توصیه کرد

به گزارش رکنا، دکتر مریم سامانی - روانشناس بالینی در مورد روز عشق و ولنتاین می‌گوید: باید نقش جدایی ناپذیرعشق به خود را در هر ارتباط انسانی مورد توجه و بررسی قرار دهیم. ارمغان عشق به خود کم نیست. عشق به خود موجب سلامت عاطفی و یکپارچه‌تر شدن فرد خواهد شد که غنی‌تر شدن روابط و قدرتمندتر شدن روان فرد را به دنبال خواهد آورد.

وی افزود: بهترین چشم‌انداز در روز عشق و ولنتاین عشق ورزیدن به خود و جشن گرفتن برای خودتان آنگونه که هستید، است. وقت گذاشتن برای بررسی آگاهانه هر چیزی که شما را به یک فرد منحصربه ‌فرد تبدیل می‌کند موجب ارتباطات اصیل در روابط انسانی خواهد شد.

این روانشناس بالینی می گوید: یادگیری عشق و شفقت نسبت به خود اگرچه به نظر دلهره آور است ولی ما را از حالت دست نیافتنی بودن عشق و سعادتمندی که دوران زندگی مدرن امروزی بیشتر از هر زمان دیگری چالش های روانی را ایجاد کرده است و تردیدهای بزرگی را در ذهن افراد به وجود آورده که همواره در انتظار فردی هستند تا کمبودهای عاطفی شان را جبران کند، دور خواهد کرد و احساس تنهایی سنگین آن را از ذهن پاک خواهد کرد.

وی در مورد اینکه چگونه می توانیم کمبود عشق و نداشتن روابط عاشقانه را در ذهن کمرنگ کنیم و برای عشق ورزی به خود قدم برداریم گفت: در این خصوص به چند نکته باید توجه کرد؛ نخست آنکه به خود گوشزد کنید که تنها نیستید. عشق اشکال مختلفی دارد. اگر فقط بر دلبستگی های عاشقانه تمرکز کنید به خطر می افتید زیرا همه روابط دیگرتان را بی ارزش کرده اید.

وی ادامه داد: اگر واقع بینانه به روابط دوتایی نگاه کنید می بینید که آنها اغلب انتظارات بزرگی را برای روز عشق و ولنتاین از طرف مقابل شان دارند. بسیاری انتظار هدیه گرفتن، دعوت برای یک شام ویژه و... دارند که اغلب این انتظارات برآورده نمی شود.

اما در افراد مجرد، انتظار داشتن در کمترین سطح خود قرار دارد و اگر فرد در سال قبل روز عشق را در رابطه عاطفی بوده است آن را چنان در ذهن خود آب و تاب می دهد که امروز عشق برای او به یک روز سیاه و وحشتناک تبدیل می شود.

دکتر مریم سامانی معتقد است شکل مدرن روز ولنتاین یک رویداد تجاری است که مردم را به خرج کردن تشویق می کند اما اگر بخواهیم هم عشق را داشته باشیم و هم هدف برنامه ریزی ها و سیاست های تجاری سازی مفاهیم قرار نگیریم توجه به این نکته است که عزت نفس خود را هدف آن نقشه های تجاری قرار ندهید.

وی توصیه می کند؛ مفهوم عشق را در خود پرورش دهیم. بر انرژی درونی خود متمرکز شویم و با تأمل بر عشق به خود جشن بگیرید؛ تنها در این شرایط است که انتظارات برآورده نشده آزارتان نخواهد داد. از دام مقایسه رابطه تان با دیگران و یا مقایسه رابطه تان با گذشته آسیب نخواهید دید و تنهایی که بخشی از زندگی فردی است شما را به دام رابطه های ناسالم نخواهد انداخت. به گمانم وقت آن رسیده که یاد بگیریم خود را دوست داشته باشیم و در عین حال برای هریک از دوستی‌ها، خویشاوندی‌ها و ارتباطات مان ارزش قائل شویم.

کدخبر: 869574 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟