رئیس مجمع نمایندگان خوزستان هشدار داد / عواقب حفاری های جدید شرکت نفت در تالاب هورالعظیم

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، قاسم ساعدی در مراسم روز جهانی تالاب‌ها که امروز (۱۳ بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه تالاب‌ها ثروت هستند، اظهار کرد: اهمیت تالاب‌ها بر هیچکس پوشیده نیست؛ تالاب‌های متنوعی در ایران وجود دارد و خوزستان قطب تالاب‌ها است؛ معیشت مردم رابطه مستقیمی با تالاب‌ها دارد بنابراین توجه نکردن به آن‌ها به معنی توجه نکردن به معیشت و عرصه و حیات انسان‌ها است.

وی افزود: در دولت‌هایی که آمدند و رفتند، خوزستان در عرصه تالاب‌ها و محیط زیست بسیار مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: امسال شعار روز جهانی تالاب‌ها " وقت احیای تالاب‌ها است" تعیین شده است؛ گرچه  این جمله تکان‌دهنده و به معنی این است که تالاب‌ها مرده‌اند اما جای امیدواری است که احیا شوند.

ساعدی با بیان اینکه مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست بالاتر از همه نهادها و وزارت خانه‌ها است، عنوان کرد: تالاب‌ها ریه جهان و طبیعت هستند. نمی‌شود این تالاب‌ها را به هم زد و نفس طبیعت را گرفت؛ با هر دستکاری در طبیعت باید خشم طبیعت را تحمل کرد و خشم طبیعت را در خوزستان دیده‌ایم. سال‌ها است نفس مردم خوزستان گرفته شده است اما این مردم، وفادار هستند.

وی بیان کرد: ۸۰ درصد اقتصاد کشور از خوزستان تامین می‌شود و یک ضلع از اقتصاد این کشور این تالاب‌ها هستند بنابراین نباید اجازه دهیم اقتصاد و زندگی مردم به هم ریخته شود.

نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت نفت با نهایت بی‌مسئولیتی خود برای اینکه نمی‌خواهند پول بیشتری برای اکتشاف نفت هزینه کند، تالاب را خشک می‌کند و طبیعت را به هم می‌زند، نفس مردم را می‌گیرد و زندگی مردم را از بین می‌برد اما آیا سازمان حفاظت محیط زیست در کشور وجود نداشته است؟ اگر سازمان حفاظت محیط محیط زیست ورود می‌کرد و پرونده‌های حقوقی علیه وزارت نفت تشکیل می‌داد یقینا این گستاخی و بی‌مسئولیتی نفت به این شکل و با این شدت شکل نمی‌گرفت.

وی عنوان کرد: اوج به هم زدن تالاب‌ها با ورود نفتی‌ها به تالاب و سهل‌انگاری مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست از دهه ۸۰ به بعد انجام شده که این مساله، نگران‌کننده است.

ساعدی بیان کرد: محیط زیست یک امر جهانی است و هر جا ضرری متوجه جامعه بشری شود، از همه جای جهان به این مساله نقد می‌کنند اما در کشور ما در دهه ۸۰ محیط زیست از بین رفته و نابود شده است و همه فعالان محیط زیست متوجه تبانی‌ها و برخی معامله‌های پشت پرده هستند.

وی با بیان اینکه ۳۷ درصد مساحت تالاب هورالعظیم خشک شده است، تصریح کرد: پالایشگاه‌های نفتی احداث شده‌اند و در حال بهره‌برداری هستند در حالی که هیچ کدام از آسیب‌ها به محیط زیست جبران نشده است. ای کاش که به جای این خشکی، کمربند سبز در این صحرا ایجاد می‌کردند اما بدون مسئولیت، سموم حفاری و مواد شیمیایی را در تالاب هورالعظیم رها کردند. فاجعه‌های زیست محیطی به اشد حد خود رسیده است اما خبری از سازمان حفاظت محیط زیست نبوده است.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان افزود: نفتی‌ها تالاب هورالعظیم را قلع و قمع کرده‌اند. بعد از این فعالیت‌ها، زمانی که دو فعال محیط زیست از این اقدامات نقد می‌کنند، عزیزان ما در سازمان حفاظت محیط زیست با شکایت، مسائل حقوق و قضایی برای آن‌ها ایجاد می‌کنند. در حالی که باید نقد این افراد شنیده و به آن عمل شود اما با آن‌ها برخورد قضایی می‌شود.

وی با اشاره به اقداماتی که قرار است در میدان نفتی سهراب انجام شود، گفت: امروز شرکت نفت عزم دارد در مخزن شماره یک تالاب هورالعظیم حفاری کند و آن را خشک کند؛ اگر این حفاری انجام شود چیزی به نام تالاب هورالعظیم باقی نمی‌ماند. مگر در گذشته تالاب هورالعظیم مخزن‌بندی شده بود؟ نفتی‌ها با جاده‌سازی این تالاب را مخزن‌بندی کردند.

ساعدی گفت: برخلاف صحبت آقای اشرفی (مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان) مشکل تالاب هورالعظیم، جاده‌سازی در این تالاب است؛ برای جاده‌سازی باید تالاب را خشک کنند. بهره‌برداری از منابع نفتی یا باید روی سکو انجام شود یا تالاب را خشک کنند که متاسفانه نفتی‌ها نمی‌خواهند از سکو استفاده کنند و توجیهات غیرعلمی در این زمینه دارند و سفسطه می‌کنند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: باید جلوی این کار گرفته شود اما همچنان عزم و اراده نفتی‌ها بر این است که از طریق خشکی ورود کنند که این مساله، تالاب را از بین می‌برد و نفس مردم خوزستان گرفته می‌شود. تالاب هیچ اما آیا خوزستانی‌ها نیز مهم نیستند؟ این‌ها مردم شما هستند، مرزبان خوب شما هستند، آیا نباید آن‌ها را جدی بگیریم؟

وی با بیان اینکه باید از نظرات سازنده نخبگان استفاده شود، گفت: باید کارگروه متخصص دانشگاهی که حرفی برای گفتن در خصوص تالاب‌ها دارند تشکیل شود تا از ظرفیت این افراد استفاده شود. متاسفانه سرانه پژوهش برای احیای تالاب‌ها یا حفاظت محیط زیست نزدیک به صفر است. ما مقالات و تالیفات کسانی که در تهران نشسته‌اند را نمی‌پذیریم بلکه تالیف خوزستانی‌ها که میدانی کار می‌کنند، را می‌پذیریم.

ساعدی بیان کرد: در حال حاضر زهاب نیشکر حد فاصل اهواز - خرمشهر در تالاب شادگان ریخته می‌شود اما برای جلوگیری از آن هیچ اقدامی نشده است در حالی که نباید یک قطره از این زهاب وارد تالاب‌ها شود. تذکر دادن معنا ندارد؛ زمانی موثر واقع می‌شویم که جلوی ورود زهاب به تالاب‌ها گرفته شود. این زهاب‌ها مسموم و دارای مواد کشنده برای جانداران و پوشش گیاهی هستند اما به صورت عادی با این مساله برخورد می‌شود و خبری نمی‌شنویم که سازمان حفاظت محیط زیست حداقل در مقابل مخربین محیط زیست ایستادگی کند.

وی تصریح کرد: خوزستان دارد به صحرای لم‌یزرع و غیرقابل تحمل برای سکونت تبدیل می‌شود. دارند نفس خوزستان را می‌گیرند و مردم باید ترک خانه کنند و این شرایط به نفع نظام جمهوری اسلامی و مردم نیست.

نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی گفت: باید از پروژه‌های اطراف یا در تالاب‌ها بازدید میدانی شود. شنیده‌ام که تالاب هورالعظیم مورد بازدید قرار نمی‌گیرد. عمق فاجعه در تالاب هورالعظیم باید با چشم دیده شود تا صبر مردم دشت آزادگان و هویزه برای مسئولان مشخص شود.

ساعدی بیان کرد: انتظار می‌رود نگذاریم دستگاه‌های دیگر با بی‌مسئولیتی ورود کنند و تالاب‌ها را از بین ببرند.

کدخبر: 866675 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟