۲ میلیون هکتار از تالاب های کشور به کانون انتشار گرد و غبار تبدیل شده اند

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، در چند سال گذشته اخبار و مطالب زیادی درباره تالاب ها، نقش آنها در تلطیف آب و هوا، ذخیره منابع آبی زیرزمینی، زیستگاه بودن آن برای تعداد زیادی از پرندگان، جانوران، حیوانات و گیاهان مختلف خوانده و شنیده‌ایم علاوه بر این ارزش اکولوژیک تالاب‌ها برای کشورها ۱۰ برابر جنگل ها و ۲۰۰ برابر زمین‌های زراعی است که همین دو عدد نشان می‌دهد که حفاظت از این عرصه‌های آبی از چه اهمیت زیادی برخوردار است.

ایران با داشتن اقلیم متنوع از انواع مختلف تالاب‌ها برخوردار است. در دنیا ۴۲ نوع تالاب وجود دارد که ۴۱ نوع آن در ایران موجود است؛ این نشان از ظرفیت بالای کشور در زمینه طبیعت و محیط زیست دارد اما همه این تالاب‌ها امروز به سختی نفس می‌کشند و چشم به راه قطره‌ای آب هستند. وقتی به تالاب‌های گاوخونی، پریشان، آلاگل یا آجی گل نگاه می‌اندازید شاید باورتان نشود که روزی غوغای اردک‌ها و رقص نیزارها در این برهوت خشک چشم و گوش هر بیننده‌ای را خیره و کر می‌کرد.

وسعت تالاب‌های کشور سه میلیون هکتار است که نیمی از آن یعنی حدود ۲ میلیون هکتار آن به کانون های انتشار گرد و غبار تبدیل شده که نتیجه استفاده نادرست و بی خردانه انسان از تالاب ها است؛ این در حالی است که ایران خاستگاه مهمترین پیمان نامه بین‌المللی در راستای حفاظت از زیست بوم های تالابی و تالاب ها در دنیا است؛ در واقع دوم فوریه ( ۱۳ بهمن) سال ۱۹۷۱ میلادی با حضور ۱۸ کشور نخستین پیمان نامه محیط‌زیستی دنیا در رامسر (شهری در شمال کشور) به امضا رسید که به کنوانسیون رامسر معروف است و اکنون بیش از ۱۷۰ کشور عضو آن هستند. بر این اساس، این روز به عنوان روز جهانی تالاب‌ها نامگذاری شده و هر سال هم یک شعار برای این روز تعیین می شود که امسال «وقت احیای تالاب‌ها است» ، در نظر گرفته شده است.

با وجود اینکه اولین معاهده بین‌المللی محیط زیستی دنیا درباره حفاظت از تالاب ها در ایران شکل گرفت و ۲۵ تالاب ایران با وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار در این کنوانسیون ثبت شده است اما مساله این است که اکنون وضعیت تالاب‌ها خوب نیست و خشکی و کم آبی بیشتر آنها را تهدید می‌کند.

متخصص مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: اولین و یکی از مهمترین پیمان نامه های محیط زیستی درباره حفاظت از تالاب ها در دوم فوریه سال ۱۹۷۱ در ایران به امضا رسید و چون در شهر رامسر امضا شد به کنوانسیون رامسر معروف است؛ به علت اهمیت حفاظت از تالاب ها این روز به عنوان روز جهانی تالاب ها نامگذاری شده و هر سال در این روز یک شعار انتخاب می شود که امسال وقت احیای تالاب ها است، تعیین شده است.

کدخبر: 866541 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟