حقآبه به بختگان رسید

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا،  حقابه بختگان سرانجام در هشتمین روز بهمن ماه بر بستر تالاب نشست، ۳۰ میلیون متر مکعب حقابه بختگان با تصویب کمیته احیای بختگان و به دستور محمد هادی ایمانیه استاندار فارس ۱۰ روز قبل در این مسیر رها شده بود. این حقابه با پایش شبانه‌روزی محیط‌بانان و ماموران و ناظران شرکت آب منطقه‌ای فارس بالاخره به بختگان رسید. تالاب بختگان در سال‌های پربارش میزبان هزاران فلامینگو و پرندگان آبزی است که از سیبری و مناطق شمالی به این تالاب مهاجرت می‌کنند.

پایش شبانه ناظران و نگهبانان حقابه بختگان برای رسیدن حقابه به تالاب طی روزهای گذشته قابل توجه بود، از جمله دغدغه های دوستداران محیط زیست این بود که آیا همه این حقابه به بختگان می‌رسد؟ چالش اصلی در موضوع رهاسازی حقابه بختگان که دغدغه دوستداران محیط زیست بود ربوده شدن بخشی از آب توسط بهره برداران کشاورزی و آبیاری این اراضی با آب زیست محیطی بود که با تلاش ناظران و محیط بانان و با پایش شبانه و گشت زنی در هوای سرد زمستانی ماموران شرکت آب منطقه‌ای فارس و محیط بانان حقابه سرانجام به بختگان رسید.

عبور حقابه از بندهای فیض آباد، تیلکان و بند امیر در روزهای گذشته توسط ماموران آب منطقه ای فارس و محیط بانان پایش شد، این بازرسی ها و نظارت ها از آن رو حائز اهمیت است که می‌توان برداشت‌های احتمالی و هدر رفت آب را در این بندها اندازه گیری کرد.

تالاب و دریاچه بختگان در فاصله ۲۱۸ کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد، شهرستان خرامه، بختگان، نی ریز و بخش‌هایی از شهرستان های ارسنجان و استهبان در مسیر این تالاب قرار دارند و ترمیم خشکسالی های سال های گذشته به نوعی بر معیشت ساکنان دریاچه تاثیرگذار است.

کدخبر: 865571 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟