آدرس غلط رسانه های آذری به سیاستمداران باکو

به گزارش رکنا، خبر تیراندازی یک ایرانی در سفارت آذربایجان در تهران که منجر به کشته شدن یکی از ماموران آذری این سفارت خانه شد و با مقاصد شخصی صورت گرفته بود، دیروز به تیتر اول رسانه های ایران و کشورهای همسایه تبدیل شد. این اقدام توسط یک شهروند ارومیه ای و به دلیل اینکه همسرش وی را ترک کرده و به کشور آذربایجان گریخته بود، انجام یافت. او در دقایق ابتدایی این حمله توسط پلیس ایران دستگیر شد و به انگیزه های شخصی خود در این زمینه اعتراف کرد.

از همان دقایق نخست رسانه های داخلی آذربایجان اخبار جهت داری را با مقاصد نخ نما جهت تشدید فضای تنش میان دو کشور ایران و آذربایجان منتشر کردند. این رسانه ها سعی می کردند با جهت دهی به اخبار و موضع گیری هایی که در عرف دیپلماتیک مرسوم هستند و در اتفاقات مشابه می توانید هزاران نمونه از آن را مشاهده کنید، مساله را به گونه ای جلوه دهند که این اقدام یا با سهل انگاری مقامات انتظامی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و یا اینکه نشانه هایی از بی تفاوتی دولت ایران به این مساله مشهود است.

این رفتارهای غیرحرفه ای برخی از رسانه های داخلی آذربایجان تا جایی پیش رفت که سایت کانال تلویزیونی «گوناز تی وی» خبری جعلی را به نقل از صفحه توییتر باشگاه تراکتورسازی منتشر کرد که در آن از قول باشگاه تراکتور نوشته بود « فقط برادر درد برادر را می فهمد و خواستار پایان تروریسم در تهران علیه آذربایجان هستیم». این خبرها در رسانه های داخلی آذربایجان بیش از اینکه مصرف خارجی داشته باشد تلاشی برای تغییر رفتار سیاستمداران باکو در قبال تهران است و اقدامی است که قطعا سمت و سوی آن از طرف لابی های صهیونیستی در باکو مشخص می شود.

گواه این ادعا اظهار نظر سفیر رژیم صهیونیستی در باکو طی دقایق نخست این اتفاق و اظهارات مداخله جویانه او در قبال این واقعه بود. همچنین بعد از انتشار این اخبار «احمد اوبالی»، مجری و رییس فاشیستی و ضد ایرانی شبکه گوناز در مصاحبه ای با این شبکه اعلام کرده بود که ایران باید متهمان این واقعه را به آذربایجان تحویل دهد و این واقعه را به مسایل غیرمرتبط در گذشته گره زد.

به نظر می رسد این جهت دهی ها از سوی رسانه های آذربایجان بیشتر از اینکه به ضرر ایران باشد می تواند منافع خود کشور آذربایجان را به خطر بیاندازد و سیاستمدارا باکو را دچار اشتباه محاسباتی کند و در این بین تحریک مقامات ترکیه نیز می تواند این اشتباه محاسباتی را با یک بزرگنمایی بیشتر در عرصه بین الملل متجلی کند. اما توصیه ما به مقامات باکو این است که برادری و حسن همجواری را در تمامی موضع گیری ها و تصمیمات خود لحاظ کنند و دوستی دیرینه دو ملت ایران و آذربایجان را قربانی اهداف نابخردانه رژیم جعلی اسراییل و قدرت های غربی نکند.

کدخبر: 865167 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟