حفاظت از حیات وحش کشور صحنه تئاتر نیست/ درنای بلژیکی، امید نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سازمان حفاظت محیط زیست در روزهای اخیر در اقدامی به نظر غیرکارشناسی یک فرد درنا از مرکز تکثیر و حفاظت این گونه در کشور بلژیک را با هدف جفت یابی برای "امید" تنها بازمانده گله غربی درنای سیبری وارد کشور کرد.

مدیرکل محیط زیست مازندران دیروز اطلاع داد که با پیگیری و تلاش سازمان حفاظت محیط زیست کشور و پیگیری‌های اداره کل محیط زیست مازندران یک فرد درنای سیبری از مرکز تکثیر و حفاظت درنا در کشور بلژیک از مسیر هواپیمایی این کشور به قطر و از آنجا به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی انتقال یافت.

درنای سیبری دارای سه گله است. گله شرقی که در چین زمستان گذرانی می کند، گله مرکزی که در هند زمستان گذرانی می کند و گله غربی که در ایران زمستان گذرانی می کند. جمعیت شرقی این گونه 90 درصد جمعیت درنای سیبری را تشکیل می دهد در حالیکه از جمعیت غربی این گونه تنها یک فرد باقی مانده است.

در علوم زیست شناسی حفاظت وقتی تنها یک فرد از یک گونه در طبیعت باقی مانده باشد، آن گونه وارد لیست گونه های منقرض شده می شود اما ادعای سازمان محیط زیست مبنی بر تقویت این جمعیت و سعی در احیای آن با توجه به اینکه فرد منتقل شده تاکنون تجربه زیست در طبیعت را نداشته است، بسیار کم است و به همین دلیل امکان همراهی فرد منتقل شده با «امید» نیز بسیار ضعیف خواهد بود.

همچنین در صورت همراهی فرد منتقل شده امکان جفت گیری و همچنین پرورش زادگان در شرایطی که این دو فرد دارند از جنبه های مختلف اکولوژیکی، زیستی و رفتارشناسی بسیار پایین خواهد بود. حتی در صورت جفت گیری و به دنیا آمدن زادگان نیز سوال اصلی این خواهد بود که زادگان آنها با کدام فرد باقی مانده از جمعیت باید جفت گیری کنند تا ژن این جمعیت حفظ شده و دچار درون آمیزی نشود.

در صورت اضافه کردن افرادی از جمعیت های مرکزی و شرقی نیز دیگر نمی توان اسم آن را گله غربی گونه درنای سیبری گذاشت. فارغ از اینکه کشورهای مبدا و مقصد در زمستان و تابستان برای گله مرکزی و شرقی اجازه برداشت از ذخایر ژنی جمعیت های مذکور را نخواهند داد. پس با این استدلال امکان احیای گله غربی تقریبا غیرممکن به نظر می رسد.

حال در این شرایط و با توجه به اینکه بدنه کارشناسی سازمان از وجود کارشناسان خبره ای در حوزه حیات وحش بهره می برد، این سوال پیش می آید که چرا اقدامی نمایشی را جایگزین اقدامی کارشناسی شده کرده است

کدخبر: 864762 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟