بودجه سازمان غذا و دارو فقط برای 6 ماه کفاف می دهد / امسال بدترین سال تامین دارو بعد از جنگ بود

به گزارش رکنا به نقل از خبرآنلاین، دارو کم و گران است، اما کمتر و گران‌تر هم می‌شود، وقتی بودجه نباشد سهم جیب مردم برای تامین دارو بیشتر خواهد شد، آن‌هم برای مردمی که هنوز جیبی دارند، آن‌هایی که ندارند با نسخه‌های پیچیده نشده و هزینه‌های هنگفت، درمان شدن برای‌شان آروز می‌شود. حالا این وضعیت آهسته آهسته پررنگ‌تر شده، البته قرار بود طرح دارویار بیاید و همه مشکلات دارویی را برطرف کند، اما وقتی پول نباشد، از دست دارویار هم کاری ساخته نیست، این را وضعیت این روزهای دارو که یک روز این قلم نیست و روز دیگر آن قلم ناموجود است گواهی می‌دهد، چه برسد به سال نیامده که بودجه‌ای برای دارو ندارد. سازمان غذا و دارو پیش‌بینی کرده در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۵ هزار میلیارد تومان برای دارو بودجه نیاز است، اما دست دولت روی نسخه بودجه سر نخورد تا فقط سهمی حدود ۶۹ هزار میلیاردی در لایحه بودجه نوشته شود، حتی چیزی کمتر از بودجه دارویی سال جاری که تقریباً ۷۳ هزار میلیارد تومان است. سید علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در واکنش به این بودجه معتقد است «فقط برای شش ماه است.»

او می‌گوید: «اگر قانون بودجه نیاز دارویی کشور را تامین نکند، دود چنین وضعیتی به چشم مردم می‌رود. سرمنشا همه مشکلات دارویی که ما امسال داشتیم، سالی که شاید سخت‌ترین سالِ بعد از جنگ درخصوص تامین دارو برای کشور بود، مربوط به کمبود بودجه و اعتبارت است. با اجرای طرح دارویار هزینه‌های شرکت‌های تولید کننده زیاد شد، طوری‌که آن‌ها برای واردات مواد اولیه دارو به نقدینگی ۶ تا ۷ برابری نیاز پیدا کردند، چراکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو به حدود ۲۸ هزار تومان رسید، بنابراین فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد شد.»

وی می افزاید: بودجه‌ای که سازمان غذا و دارو، برای دارو پیش‌بینی کرده چیزی میان ۱۰۵ الی ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است، اما چیزی که سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه ارائه کرد خیلی ناچیز است، حتی کمتر از بودجه سال جاری است. به عبارتی ۶۹ هزار میلیارد تومان اصلاً جوابگوی نیاز دارویی کشور نیست و شاید حدود ۶۰ درصد نیازها را پاسخگو باشد، این یعنی فقط نصف سال آینده را با این بودجه می‌شود سر کرد.

کدخبر: 863550 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟