تنها 17 درصد مردم ماسک می زنند

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، در حالی که پیش از این ماه‌های آرام کرونایی را می‌گذراندیم و بر همین اساس هم سطح رعایت بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته، ماسک‌ها را برداشته، بی‌توجه به فاصله‌گذاری معاشرت‌ها از سر گرفته شده و رفت و آمدها در محیط‌های شلوغ و بدون تهویه مناسب برقرار بود، ‌اما گویا کرونا دوباره پایان زنگ تفریح‌ را اعلام کرده و باز هم آمده تا با سویه‌های جدیدش مهمان ناخوانده جان‌ها شود.

هرچند که گفته می‌شود هنوز سویه غالب کرونا در کشورمان همان زیرسویه BA۵ و از خانواده امیکرون است، اما اخیرا زیر سویه‌های جدیدی از اُمیکرون نظیر XBB، BQ۱ و BA۲.۷۵  که در کشورهای اروپایی، آمریکا و کشورهای آسیایی نظیر چین، هند و ... موجب افزایش موارد ابتلا و مرگ شدند، در ایران نیز شناسایی شده‌اند و موارد ابتلای بیماری کرونا در کشورمان را افزایش داده‌اند؛ به طوری که وزارت بهداشت در هشتم دی ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که زیرسویه‌های جدید اُمیکرون در ایران  مشاهده شده‌اند و نسبت به افزایش آمار ابتلا هشدار داد.   

افزایش شهرهای زرد و نارنجی کرونایی و به صدا درآمدن زنگ هشدار

همچنین در هفته اخیر طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور، افزایش شهرهای نارنجی و زرد که به عنوان شهرهای پرخطر و نسبتا پرخطر شناخته می‌شوند، گزارش شده است. بنابر اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر تعداد شهرهای با وضعیت قرمز مانند هفته‌های گذشته صفر بوده و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از هفت به ۱۲ شهر افزایش یافته است. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۰۱ به ۱۴۳ شهر افزایش یافته و در مقابل تعداد شهرهای با وضعیت آبی که شهرهای عادی از نظر کرونا محسوب می‌شوند، از ۳۴۰ به ۲۹۳ شهر کاهش یافته است. بنابراین هرچند که هنوز تعداد شهرهای بسیار پرخطر کرونایی یا همان شهرهای قرمز صفر است، اما افزایش شمار مبتلایان جدید و به تبع آن افزایش شهرهای نارنجی و زرد کرونایی در کشور، زنگ هشدار را در برابر موج هشتم کرونا به صدا درآورده است و ضرورت توجه دوباره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

در عین حال بنابر اعلام کارشناسان حوزه سلامت، پیش‌بینی‌ها از «شدت» موج هشتم کرونا نشان می‌دهد که افزایش مبتلایان ناشی از زیرسویه‌های جدید اُمیکرون، منجر به بروز موج جدیدی می‌شود و انتظار می‌رود تا عید نوروز روند افزایشی موج ادامه داشته باشد و پس از آن به تدریج روی منحنی نزولی قرار گیرد.

در حال حاضر اما، بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۲۴ دی ماه ۱۴۰۱، (از ۱۴ تا ۲۴ دی ماه ۱۴۰۱) پایین و بالغ بر ۳۱.۶۱ درصد بوده است؛ موضوعی که با توجه به آغاز موج هشتم کرونا، با زیرسویه‌های اُمیکرون و همزمان با فصل سرد سال، می‌تواند خطر انتقال بیماری را بیشتر کند.

کدخبر: 862006 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟