بانک اطلاعات صنایع دستی کشور راه اندازی می شود/ سال گذشته 300 میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشتیم

مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در گفت و گو با خبرنگار رکنا، تصریح کرد: ما تاکنون بانک اطلاعاتی در حوزه صنایع دستی در کشور نداشتیم و سعی میکنیم این بانک اطلاعاتی را در بستر نرم افزاری ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه مطابق آمار رسمی 600 هزار مجوز رسمی برای فعالان صنایع دستی در کشور داریم، افزود: سعی ما این است که نمایشگاه ملی صنایع دستی در این خصوص مرجعی برای دسترسی به آمار و اطلاعات در این حوزه باشد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور تاکید کرد: ما در دریافت مجوزهای صنایع دستی و اعلام و ثبت فعالان صنایع دستی به جهت تسهیلاتی که وزارتخانه مهیا کرده شاهد رشد صعودی قابل توجهی بوده ایم.

جلالی بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون 60 هزار مجوز برای فعالان صنایع دستی صادر شده است که این میزان تا پایان سال می تواند به 70 هزار نفر برسد. این آمار در صنایع دستی نشان می دهد که ما هنرمان را صادر می کنیم نه هنرمند مان را و این نکته ای است که باید به آن توجه کنیم.

38 هزار نفر بیمه شده صنایع دستی در کشور داریم

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مواد اولیه صنایع دستی ما به صورت رایگان در طبیعت وجود دارد، اضافه کرد: نزدیک به 38 هزار نفر از بین فعالان صنایع دستی توسط دولت بیمه شده است و این آمار به غیر از آمار افرادی است که در کارگاه ها و توسط بخش خصوصی بیمه شده اند و تنها آمار فعالانی است که تمکن مالی ندارند و توسط دولت بیمه شده اند.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور ادامه داد: از طرف وزارتخانه درخواست بیمه 10 هزار نفر دیگر نیز برای سال آینده به دولت داده شده است که در صورت تامین اعتبار 120 میلیارد تومانی امیدواریم این رقم در سال آینده به 48 هزار نفر برسد.

جلالی تاکید کرد: شرکت در نمایشگاه های خارجی، پیمان سپاری ارزی ، برطرف کردن محدودیت های ارزی و اعطای مشوق های صادراتی از جمله اقداماتی است که برای توسعه صادرات صنایع دستی انجام داده ایم و امیدواریم در گسترش صادرات این محصولات در سال آینده که در حقیقت صادرات فرهنگ و هنر ایرانیان است، موثر باشد.

وی یادآور شد: مکاتباتی با شورای دهیاری ها انجام گرفته تا دهک های پایین فعالین صنایع دستی را شناسایی کنیم و برای استفاده از تسهیلات بیمه ای این افراد در اولویت قرار خواهند گرفت.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: یافتن بازارهای مناسب در حوزه صنایع دستی در شرایط اقتصادی فعلی در سطح جهان نیازمند این است که از مشاوره های فکری و ایده های خلاقانه پارک های علم و فناوری و خانه های خلاق استفاده کنیم و در این زمینه نیز اقداماتی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: ما در سال گذشته غیر از صادرات چمدانی، 300 میلیون دلار صادرات در حوزه صنایع دستی داشتیم و پیش بینی ما این است که این رقم در سال آینده افزایش حداقل 20 درصدی داشته باشد.

کدخبر: 859893 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟