هیرکانی در مسیر زوال/ برداشت درختان شکسته از جنگل های شمال غیرقانونی است

هادی کیادلیری، عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات در گفتگو با خبرنگار رکنا با اشاره به اینکه طرح برداشت درختان شکسته و افتاده از جنگل های هیرکانی کاملا غیرکارشناسی است و تمامی برداشت ها از جنگل و طبیعت باید در چهارچوب قانون باشد، تصریح کرد: در قانون برنامه ششم توسعه به صراحت اشاره شده است که کلیه بهره برداری ها از منابع جنگلی کاملا ممنوع است و تا ابلاغ برنامه هفتم نباید هیچ برداشتی از این منابع داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه قانون اجازه برداشت موقت مورد بحث را در صورت داشتن شرایط فنی و طبیعی تا سال سوم می دهد، افزود: این زمان در سال 99 به اتمام رسیده است و نمی توان تا ابلاغ قانون جدید دستور فراقانونی صادر کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه های کشور بیان داشت: با فرض اینکه به لحاظ قانونی هم اجازه برداشت داشته باشیم ابتدا باید توجیهات فنی داشته باشیم که متاسفانه این طرح توجیهات علمی و فنی را هم ندارد.

کیادلیری با تاکید بر اینکه برخی در این زمینه توجیهات اقتصادی را مطرح می کنند و این کاملا نادرست است، اضافه کرد: هیچ آمار درستی از اینکه چه مقدار درخت در کدام بخش از جنگل های هیرکانی شکسته است وجود ندارد همچنین زمانی که در سال 95 به صورت قانونی بهره برداری از جنگل های هیرکانی انجام می گرفت تنها 5 تا 7 درصد از نیاز صنایع چوب کشور را برآورده می کردیم و اکنون با توجه به پراکندگی این برداشت به لحاظ اقتصادی توجیهی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: دلایل دیگری مبنی بر عامل آتش سوزی بودن درختان افتاده نیز مطرح می شود که این نیز غیرکارشناسی است زیرا ما در داخل جنگل های هیرکانی قطعاتی داریم به نام قطعات شاهد که هیچ وقت هیچ بهره برداری از آنها صورت نمی گیرد و اگر درختان افتاده عامل آتش سوزی بودند این مناطق بیشتر از هر جای دیگری شاهد آتش سوزی بودند.

90 درصد آتش سوزی جنگل ها دلایل انسانی دارد

عضو هیات علمی دانشگاه های کشور گفت: بر اساس اعلام رسمی نهادهای مربوطه عامل 90 درصد آتش سوزی در جنگل های کشور انسانی است و این با ادعاهای مطرح شده پیرامون توجیه این طرح توسط مدیران سازمان جنگل ها همخوانی ندارد.

کیادلیری با تاکید بر اهمیت توقف هرچه سریع این طرح، یادآور شد: فرهنگسازی در جوامع محلی یکی از مسایل مهمی است که باید جایگزین این اقدامات غیرکارشناسی باشد اما مدیران و تصمیم گیران به این مساله توجه نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی مسایل دیگر نیز از سوی افرادی که قبل‌تر مخالف طرح تنفس جنگل بودند مطرح شده است، افزود: اینها ادعا می کنند که درختان افتاده و شکسته کانون بیمای هستند در حالیکه این درختان به عنوان خرد زیستگاه نقش بسیار مهمی در تامین آشیان حشرات و جوندگان و حتی برخی از پرندگان دارند و اتفاقا به لحاظ علمی جنگلی مرده محسوب می شود که این خرد زیستگاه ها را نداشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه های کشور با اشاره به تناقضات موجود در این طرح، گفت: چهارچوبی که برای برداشت از جنگل در این طرح به آن اشاره شده است تاکید می کند که در حاشیه جاده و به عمق 70 متر انجام گیرد در حالیکه آتش سوزی را از علل اجرای این طرح عنوان می کنند و در اینجا تکلیف درختان افتاده در وسط جنگل ها چه خواهد شد؟

کیادلیری دلایل مطرح شده از سوی حامیان این طرح را غیرعلمی و طمع جویانه دانست و اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح آماده سازی افکار عمومی برای برداشت های دیگر در آینده است و این در حقیقت مقدمه ای برای اقدامات طمع جویانه بیشتر بر علیه جنگل های هیرکانی خواهد بود.

وی تصریح کرد: جنگل تنها درختان یک منطقه نیست و در تعریف علمی جنگل ما با مجموعه ای از موجودات زنده رو به رو هستیم که در این زیستگاه زندگی می کنند به همین دلیل هر مداخله ای در این زیستگاه می تواند تبعات زیستی به دنیال داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه های کشور به وضعیت مناسب حیات وحش در هیرکانی بعد از آغاز طرح تنفس جنگل های هیرکانی به اذعان محیط بان ها اشاره کرد و گفت: اگر روند فعلی و برداشت های غیرکارشناسی ادامه پیدا کند قطعا با شرایطی که برای جنگل های زاگرس به وجود آمد روبه رو خواهیم شد و این یک هشدار برای نابودی هیرکانی است.

کیادلیری بیان کرد: برداشت چوب تنها یکی از عوامل تخریب هیرکانی است که اکنون در مورد آن صحبت می شود در حالیکه از ویلاسازی تا صدور مجوز برای واحدهای تولیدی و صنعتی در اطراف این جنگل ها و جاده کشی ها همگی باعث می شوند تا در 20 سال آینده شاهد زوال هیرکانی باشیم.

کدخبر: 858368 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟