سه منطقه تهران بنفش شد + فیلم
حجم ویدیو: 8.76M | مدت زمان ویدیو: 00:00:30

به گزارش رکنا، هم‌اکنون شاخص کیفیت هوای تهران ، روی عدد ۱۷۱ قرار دارد و هوا برای همه افراد ناسالم است. کیفیت هوای منطقه ۱۹، ۱۲ و ۱۴  تهران در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد.

منطقه 3 تهران

«حقوق عامه» حقوقی است که در قانون اساسی لازم الاجرا است و عدم اجرا یا نقض آن، نوع افراد یک جامعه را در معرض آسیب یا خطر قرار می‌دهد یا موجب فوت منفعت، ضرر یا سلب امتیاز آنان می‌شود.آلودگی هوا یکی از حقوق عامه مردم هر کشور است.

تهران در 9 ماه سال 1401 فقط دو روز هوای پاک داشت و همه روزهای دیگر شهروندان تهرانی هوایی مملو از آلاینده های مرگبار و بیماری زا را اجبارا تنفس کردند.

هوای تهران آلوده است و نفس کشیدن در این شهر هر روز سخت تر می شود. تک راهکار مسئولان شهری طی چند دهه اخیر برای این معضل ، فقط زوج و فرد کردن تردد خودروها و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها بوده است. مردمان این شهر در خلأقوانینی برای کاهش آلاینده ها همچنان شاهد فعالیت کارخانجات اطراف تهران، تولید بنزین بی کیفیت، تردد خودروهای فرسوده، تولید خودروهای بی کیفیت با مصرف بالای بنزین، ترافیک سرسام آور هستند.

یکی از مهم ترین برخوردهای عملی برای مقابله با کاهش آلودگی هوا که این روزها مطرح شده ورود دادستانی به عنوان مدعی العموم است تا با شناسایی مقصران این پدیده و اقامه دعوا علیه آن ها عرصه را بر آلوده کنندگان هوا تنگ کند.

«حقوق عامه» حقوقی است که در قانون اساسی لازم الاجرا است و عدم اجرا یا نقض آن، نوع افراد یک جامعه را در معرض آسیب یا خطر قرار می‌دهد یا موجب فوت منفعت، ضرر یا سلب امتیاز آنان می‌شود.

مسئولیت احیای حقوق عامه به قوه قضاییه است و دو نهاد دادستانی و سازمان بازرسی کل کشور است.علاوه بر وظایف قانونی دولت در حوزه مقابله با آلودگی هوا و ایجاد هوای پاک، دولت مکلف است با رعایت اصل هفتاد و هفت قانون اساسی به منظور ایجاد همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی جهت جلوگیری از ایجاد رخداد گرد و غبار و نیز کاهش خسارات و پیامدهای مخرب آن در سطح کشور و منطقه با هماهنگی و همکاری نهادهای بین المللی ذی ربط و مشارکت کشورهای مؤثر و متأثر منطقه، اقدامات لازم را به عمل آورد.

یکی از مهم ترین برخوردهای عملی برای مقابله با کاهش آلودگی هوا که این روزها مطرح شده ورود دادستانی به عنوان مدعی العموم است تا با شناسایی مقصران این پدیده و اقامه دعوا علیه آن ها عرصه را بر آلوده کنندگان هوا تنگ کند.

دادستان در تعقیب تمامی جرائمی که جنبه عمومی دارند باید شخصا عمل کرده و منتظر اعلام جرم نباشد.به لحاظ اینکه آلودگی هوا اثرات مخربی بر سلامت روحی و جسمی شهروندان گذاشته است، دادستان به نمایندگی از جامعه باید قضیه را پیگیری کند. دادستان وظیفه دارد در مورد تمامی جرائم عمومی چه در صورتی که اعلام جرم شده باشد و چه اعلام جرم نشده باشد آن جرائم را پیگیری کند و البته با این کار به وظیفه قانونی خود عمل کرده است.

 در قانون آمده است سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت مسئول اعلام جرم هستند و وظیفه پیگیری و رسیدگی این معضل با دادستان و قوه قضاییه است. در حال حاضر آلودگی هوا بهداشت عمومی را مختل کرده و مرتکبان قابل تعقیب و مجازات هستند. باید در این رابطه هرچه زودتر چاره ای اندیشیده شود تا شهروندان بتوانند حقوق از دست رفته خود را بازیابند.

گفتنی است ،چهارده دستگاه درایران موظف به اجرای برنامه‌های قانون هوای پاک هستند.

ابتلا به بیماری‌های ریه و مشکلات تنفسی،سرطان ،بیماری‌های قلبی ،تهدیدی برای زنان باردار و نوزادان و کودکان است...و حال گفته می شود افزایش زوال عقل که همگی به فرد و جامعه صدمه می زند و برای سلامت فردی و جامعه هزینه ایجاد میکند و البته طبیعت و حیوانات منطقه نیز بیمار می کند.

 

 

کدخبر: 857707 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟