بستر ورود اطلاعات به سامانه جامع محیط زیست مهیا شد/ اعتباری برای پایش تکنولوژیکی حیات وحش کشور نداریم

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با رکنا تصریح کرد: از سال قبل طراحی سامانه جامع محیط زیست شروع شد و طراحی بانک های اطلاعاتی آن نیز پایان یافته و اکنون بستر ورود اطلاعات در این سامانه مهیا شده است که امیدواریم با تکمیل این سامانه بتوانیم به اطلاعات طبقه بندی شده مناسبی دسترسی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: تا زمانیکه بتوانیم دیتاها را برای کل کشور ثبت کنیم و اهمیت این مساله را در تمامی استان ها تشریح کنیم قدری زمان بر خواهد بود اما ما مصمم هستیم تا این مساله را پیش ببریم تا بتوانیم در آینده بانک اطلاعاتی مناسبی داشته باشیم.

اکبری عنوان کرد: اطلاعات حیات وحش اطلاعات بلند مدتی هستند و جمع آوری آنها در بلند مدت می تواند تحلیل ها و ارزیابی های خوبی به ما ارایه دهد که این مساله می تواند باعث شود مدیریت و حفاظت از حیات وحش در کشور با کیفیت مطلوب تری در آینده پیش رود.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: همچنین در این سامانه اطلاعات و آمار سرشماری ها و اطلاعات مربوط به باغ وحش ها و سایر مسایل مربوط به حیات وحش ثبت می شود تا نظارت بر آنها به صورت دقیق تری انجام گیرد.

وی اضافه کرد: حجم قابل توجهی از اطلاعات نیز از سالهای گذشته وجود دارد که باید آنها نیز وارد این سامانه شود و فرصتی پیش آید و در یک بازه زمانی 5 ساله پایه های این اطلاعات تشکیل شود تا بتوان از آنها به صورت علمی و مدیریتی بهره برداری کرد.

اکبری تصریح کرد: سامانه جامع محیط زیست در حوزه طبیعی دارای سه رویکرد خواهد بود. ایجاد بانک های اطلاعاتی مرتبط با تنوع زیستی کشور ، نظارت و پایش مناسب تر داده ها و شفافیت و پاسخگویی به استعلامات جزء سه امر مهمی است که رویکرد ما در حوزه طبیعی خواهد بود.

اعتباری برای پایش تکنولوژیکی حیات وحش کشور نداریم

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تجربه های جهانی برای حفاظت در حال حاضر نشان می دهد که تکنولوژی می تواند روش مفید و موثری برای کنترل و پایش تنوع زیستی در کشور باشد اما امکانات کشور ما پاسخگوی این نیازها نیست و اعتباری برای این مساله نداریم.

وی افزود: در بسیاری از کشورها تکنولوژی این امکان را می دهد که دیگر شما درباره متخلفین نیاز به تعقیب و گریز و نداشته باشید و پایش ها از طریق ابزارها و تکنولوژی های در اختیار به دست می آید اما متاسفانه ما هنوز در کشور درگیر مسایلی مانند شهادت محیط بانان و یا کشته شدن شکارچی هستیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: تامین اعتبار ابزارهای لازم برای پایش وحوش در کشور ما نیز با توجه به شرایط حاکم بر کشور بسیار سخت است و البته این موضوع نیازمند فرهنگسازی در بین جوامع محلی است در غیراینصورت صرف تامین اعتبار و خرید تجهیزات پایش و حفاظت نمی تواند به تنهایی این مساله را حل کند.

اکبری تاکید کرد: در مواردی که می توان اثبات کرد آسیب وارد شده به حیات وحش از سوی چه فرد یا منبعی بوده این مساله به لحاظ حقوقی پیگیری می شود .

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به طور مثال در مورد شکار فرد شکار کننده و حتی در مورد برخی موارد حتی تلفات تصادف هم قابلیت پیگیری دارد همچنین در برخی از تلفات که منشاء آن آلودگی های وارد شده به طبیعت است قابلیت پیگیری و اخذ خسارت از سوی افراد یا مجموعه های متخلف دارد.

اکبری بیان داشت: ما در خصوص تلفات حیات وحش برآوردهایی داشتیم به طور مثال می توان گفت که بیشترین خسارت های حیات وحش کشور تلفات جاده ای است و معمولا در شبها این میزان بیشتر از روزها است.

وی تاکید کرد: تلفات بیماری در کشور در برخی از سالها قابل ملاحظه است به طور مثال سال قبل تلفات سنگینی از طرف بیماری های مختلف به حیات وحش کشور وارد شد اما خوشبختانه این میزان در سال جاری بسیار کاهش یافته است.

کدخبر: 855909 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟