34 فروچاله در استان همدان شناسایی شد

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، محمد مهدی آرتیمانی اظهار داشت: طبق مطالعات صورت گرفته برداشت بی رویه از آب های زیر زمینی عامل بروز فرونشست و فروچاله در این استان بوده است.

وی اضافه کرد: خالی شدن آب موجود در بطن خاک و سست شدن خاک، خشکسالی و نبود امکان تغذیه جایگزین، وزن بالای خاک فشار آن به لایه های سست زمین موجب بروز پدیده فرونشست یا فروچاله های عمیق می شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: تغییر اقلیم و جایگزینی باران به جای برف نیز در کاهش آب های زیر زمینی و بروز فروچاله موثر بوده است با این توضیح که هنگام بارش باران به علت تبدیل شدن به سیلاب امکان جذب کاهش می دهد اما به علت ماندگاری بالا برف روی زمین و ذوب تدریجی آن، قدرت نفوذ پذیری آب در سفره های زیر زمینی افزایش می یابد.

آرتیمانی درباره راهکارهای موثر برای جلوگیری از بروز فروچاله گفت: تغذیه مصنوعی آب یکی از راهکارهایی است که این کار در اداره امور آب در دست پیگیری است هر چند لازمه انجام تغذیه مصنوعی، وجود آب است.

وی افزود: همچنین می توان با انجام یک سری طرح های بیولوژیکی ، آبخیزداری و آبخوان داری میزان نفوذ آب به سفره های زیر زمینی در مناطق بالادست دارای مشکل را افزایش داد که در این راستا سال گذشته از محل «تعادل بخشی» طرح هایی انجام شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: در این راستا مطالعاتی برای ایجاد ۲ بند و سازه سنگی ملاتی در سرشاخه طاهرلو منتهی به کبودرآهنگ نیز اجرایی شده است.

آرتیمانی گفت: اداره امور آب نسبت به نصب کنتور هوشمند و کنترل میزان برداشت آب از چاه ها اقدام کرده تا میزان مصرف آب بهینه و بهروری از آن با کشت گونه های کم آب بر افزایش یابد.

وی اضافه کرد: افزایش پوشش گیاهی موجب جلوگیری از جریان یافتن روان آب های فصلی و کمک می به افزایش میزان نفوذ پذیری آب در بطن خاک می شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: اجرای کارهای سازه ای آبخیزداری در کنترل روان آب ها و افزایش میزان آب موجود در چاه ها، قنات ها و چشمه ها اثیر گذار بوده و میزان استفاده از سفره های زیر زمینی را کاهش می دهد.

فروچاله‌ها از دیدگاه زمین‌شناسی، مهندسی و فرو رفتگی سطح زمین در اشکال بیضی و کروی دارای دیواره‌های با شیب تند در ابعادی به‌طور متوسط ۳ تا ده‌ها متر است که در اثر گسیختگی لایه‌های سطحی ایجاد می‌شود.

کدخبر: 851656 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟