چگونه به جریمه رانندگی اعتراض کنیم؟

به گزارش رکنا، اعتراض به جریمه رانندگی اینترنتی انجام نمی شود، زیرا فرایند نسبتا خصوصی و پیچیده ای دارد. به همین دلیل باید زیر نظر مراکز پلیس+10 و مراکز اجرائیات انجام شود. جریمه‌ خودرو به اشکال مختلفی برای متخلفان ثبت می شود.

جریمه دوبرگی

جریمه دو برگی نوعی از ابلاغ محسوب می شود که پلیس تخلف ارتکابی راننده را مشاهده کرده است. هنگامی که پلیس تخلفی را از سوی راننده مشاهده می کند، نسبت به توقف و ایست خودرو دستور می دهد. با توجه به ایست دادن پلیس و عدم توقف خودرو از سوی راننده چه به صورت عمد و چه به صورت غیرعمد ماموران پلیس راهور از دو برگه استفاده می کنند و جریمه و تخلف در سوابق راننده متخلف ثبت می شود. در برگه جریمه صادر شده مشخصات خودرو شامل پلاک، رنگ، زمان و مکان تخلف و میزان جریمه درج می شود. در این مدل از جریمه رانندگی به این علت که راننده به فرمان ایست پلیس توجه نکرده است، به میزان 400 هزار ریال جریمه می شود که این جریمه از جریمه تخلف مرتکب شده جدا است.

جریمه تسلیمی‌

اگر راننده با دستور توقف پلیس، توقف کند، جریمه تسلیمی دریافت می کند. به این معنی که پلیس قبض جریمه را به راننده متخلف تسلیم می کند. در این شکل از جریمه پلیس مدارک لازم برای پر کردن قبض اخطاریه را از راننده می گیرد و پس از آن جریمه تسلیمی‌ را به راننده تحویل می‌ دهد. توجه داشته باشید که جریمه تسلیمی‌ در صورت پرداخت نشدن در مهلتی ۶۰ روزه، دو برابر می شود.

جریمه الصاقی

اگر وسیله نقلیه در حالی که متوقف و پارک است، جریمه شود، این نوع از جریمه، جریمه الصاقی است. زمانی که استعلام خلافی را بگیرید، زمان و مکان و کد جریمه برای شما گزارش می شود.

ثبت جریمه به کمک دوربین

دوربین‌های راهنمایی و رانندگی با دقت بالا در کنترل جرایمی نظیر سرعت و سبقت غیر مجاز بسیار موثر عمل می کنند.

نحوه اعتراض به جریمه‌های رانندگی

اعتراض به جریمه‌های رانندگی یا به تعبیر دیگر اعتراض به خلافی‌های ثبت شده برای یک خودرو به طور کلی طی دو فرایند قابل انجام است. فرایند اول مربوط به قبوض جریمه است. در این حالت معترض باید به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کند و موضوع شکایت خود را مطرح کند.

فرایند دوم اعتراض به جریمه رانندگی به این شکل است که چنانچه فردی نسبت به صورت وضعیت تخلفات رانندگی خود اعتراض داشته باشد، ابتدا به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه می ‌کند و درخواست اعتراض می ‌دهد. این درخواست از طریق سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال می شود و اجرائیات برابر قانون ظرف مدت حداکثر ۲۴ ساعت باید موضوع را رسیدگی کند و پاسخ دهد. البته این رسیدگی معمولا در کمتر از چند ساعت انجام می ‌شود. مشخص است که نحوه اعتراض به جریمه رانندگی به صورت حضوری انجام می شود و امکان اعتراض به جریمه رانندگی اینترنتی امکان پذیر نیست. پس از اینکه جواب اعتراضِ معترض توسط واحد اجرائیات به او ابلاغ شد، اگر برای معترض قانع کننده بود، جریمه را پرداخت می ‌کند، در غیر این صورت معترض می‌ تواند به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کند. در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی، تخلفات را بررسی می کند. قاضی حکم نهایی در مورد اعتراض به جریمه رانندگی را صادر می‌کند؛ لذا در این مرحله رای صادر شده قطعی خواهد بود و قابل اعتراض نیست.

توجه داشته باشید که مهلت اعتراض به جریمه رانندگی طبق ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ۶۰ روز از تاریخ مندرج در قبض یا تاریخ ابلاغ شده در قبض جریمه‌ای که به اطلاع راننده می رسد، تعیین شده است. مجددا یادآوری می کنیم که اعتراض به جریمه رانندگی اینترنتی انجام نمی شود. بنابراین اگر متخلف در مهلت قانونی ذکر شده برای اعتراض اقدام نکند یا ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ رای واحد رسیدگی، جریمه را پرداخت نکند، مجبور است که جریمه را دو برابر پرداخت کند.

آدرس واحدهای رسیدگی به اعتراض خلافی خودرو در شهر تهران

1. واحد رسیدگی منطقه 3: بزرگراه حقانی قبل از تقاطع جهان کودک، مقابل پارک آب و آتش

2. واحد رسیدگی منطقه 11 (ویژه خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و معلولین): خیابان قزوین، نبش خیابان مرادی، جنب شهرداری

3. واحد رسیدگی منطقه 14: خیابان نبرد، میدان نبرد، انتهای خیابان شهید ابراهیم بیدی

4. واحد رسیدگی منطقه 16: خیابان بعثت، خیابان رجایی جنوبی، خیابان هلال احمر، مقابل سیلو

5. واحد رسیدگی منطقه 20: شهرری، خیابان کریمی شیرازی، روبروی فروشگاه شهروند

6. واحد رسیدگی منطقه 21: تهرانسر، انتهای بلوار یاس

7. واحد رسیدگی منطقه 22: همت غرب، آزادگان جنوب، شهرک گلستان، بلوار گلها، خیابان یاسمن جنوبی

توجه داشته باشید که اعتراض به جریمه رانندگی اینترنتی انجام نمی شود، اما همواره امکان اعتراض وجود دارد و معترض باید از مسیری که برای او تعیین شده است، برای اعتراض اقدام کند. توصیه ما این است که حتما در فواصل زمانی مشخص و منظم از خلافی خود استعلام بگیرید تا اگر تخلفی به صورت اشتباه برای شما ثبت شده باشد، زمان کافی برای اعتراض را داشته باشید. بنابراین از طریق روش‌های مختلف استعلام خلافی اقدام به استعلام کنید. برای استعلام خلافی خودروی خود، می توانید از طریق لینک دانلود فایل apk اپ خودرویی فرمون در لحظه خلافی را با جزئیات دریافت نمایید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که ممکن است تخلفی برای خودروی شما زمانی ثبت شود که خود شما راننده نبوده اید و خودرو در اختیار فرد دیگری بوده است و طبیعتا شما از این موضوع اطلاعی نداشته اید. لذا زمانی که خلافی خود را استعلام گرفتید، حتما این موضوع را نیز بررسی کنید که خودتان راننده بوده اید یا فرد دیگری.

کدخبر: 851369 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟