آخانی: رودخانه زهره با آبگیری سد چم شیر می میرد / این آب نه به درد کشاورزی می خورد نه آشامیدن+ فیلم
حجم ویدیو: 94.55M | مدت زمان ویدیو: 00:02:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حسین آخانی، گیاه شناس به همراه محمد درویش، کنشگر محیط زیست و محمدرضا نورایی، زمین شناس در قالب یک تیم تحقیقاتی مستقل در روزهای گذشته بازدیدی از رودخانه زهره و مخزن سد چم شیر انجام داده و ابعاد محیط زیستی احداث این سد را به صورت میدانی مورد بررسی قرار دادند.

حسین آخانی، استاد دانشگاه تهران در این فیلم تاکید می کند که  آبگیری سد چم شیر "اعدام رودخانه زهره " عنوان می کند و می افزاید: شاخصه های زیستی رودخانه از جمله هدایت الکترونیکی اکنون در جایی که من ایستاده ام 2 هزا و 400 است و این یعنی اینکه این آب نه به درد کشاورزی می خورد و نه به درد آب آشامیدن.

وی از مسئولان وزارت نیرو می خواهد هرچه سریع تر روند آبگیری  سد چم شیر را متوقف کنند و آیندگان را شاهدی بر این فاجعه ای می داند که در منطقه گچساران در حال رخ دادن است.

پیشتر محمد درویش، کویر شناس و کنشگر محیط زیست نیز در این باره به خبرنگار اجتماعی رکنا گفته بود که احداث سد چم شیر در این منطقه کل زیست بوم شرق خوزستان را به نابودی خواهد کشاند و لازم است مسئولان در احداث آبگیری این سد تجدید نظر و آن را تبدیل به موزه ای برای عبرت آیندگان کنند.

تجربیات مشابهی نیز در سالهای گذشته در مورد سد "گتوند" در استان خوزستان باعث نابودی زیستگاه های پایین دست این سد به علت قرارگیری مخزن این سد بر روی بستر های نمکی شده است و به نظر می رسد آنچه به گفته آخانی "اعدام رودخانه زهره" خوانده می شود، دیدگاهی خلاف واقع نباشد.

کدخبر: 849011 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری مسعود لاهوت
آیا این خبر مفید بود؟