قوانین نگاه تازه به جامعه زنان داشته باشد /تفکری که زن را جنس دوم بداند ضد توسعه است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فعالیت اقتصادی زنان قدمتی دیرینه دارد. زنان بزرگترین نقش را در بخش تولید در اقتصاد خرد از زمان پیش از تاریخ داشته اند و در کنار وظایف اجتماعی و فرهنگی در جوامع پیشین تاثیرات اقتصادی قابل توجهی را از خود بر جای گذاشتند. این فعالیت ها اما در طول تاریخ کم رنگ تر شد تا جاییکه با ظهور دنیای مدرن مردان افسار اقتصاد را به کلی در دست گرفتند. برخلاف تصور عمومی زنان در بخش اقتصادی حتی در کشورهای پیشرفته نیز نقش اندکی را عهده دار هستند اما آنها عزم خود را جزم کرده اند تا در اقتصادهای نوظهور نقش ویژه ای داشته باشند.

مطالعه ای که پیشتر روی کاربران فعال در فضای متاورس انجام گرفته بود نشان می داد که ۴۱ درصد از زنان بیش از یک سال است که از یک پلتفرم متاورسی استفاده می‌کنند یا در یک دنیای دیجیتال حضور دارند. این در حالیست که این رقم برای مردان به ۳۴ درصد می‌رسد. علاوه بر این، زنان زمان بسیار بیشتری در متاورس می‌گذرانند. بر اساس این تحقیقات، ۳۵ درصد از زنان، کاربران فعال متاورس هستند و بیش از سه ساعت در هفته را در این فضا می‌گذرانند، در حالی که این رقم برای مردان برابر ۲۹ درصد است. در نقطه مقابل بررسی ها نشان می دهد از بین ۵۰۰ شرکت برتر مجله فورچون تنها ۱۰درصد مدیران‌ عامل زن هستند همچنین تنها ۱۷ درصد از سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر به شرکت‌هایی اختصاص پیدا می‌کنند که توسط زنان تاسیس یا مدیریت می‌شوند و تنها ۱۵ درصد از سرمایه‌گذاران خطرپذیر در آمریکا زن هستند.

براساس آمار منتشر شده در کشور ما تعداد کل شاغلین کشور در بهار سال جاری 23 میلیون و 577 هزار نفر هستند که نسبت به بهار سال گذشته نزدیک به صد هزار نفر کاهش داشته است. از این تعداد افراد شاغل در اقتصاد کشور 84.4 درصد سهم مردان و 15.6 درصد سهم زنان است، به عبارت دیگر تنها حدود 15 درصد از افراد دارای شغل در بهار امسال زن بوده اند. سهم بخش خدمات از تعداد شاغلین زن کشور در بهار امسال بالغ بر 60 درصد بوده، بانوان شاغل در این بخش در بهار 1401 نسبت به بهار 1400 بالغ بر 214 هزار نفر افزایش داشته است. اما از سوی دیگر شاغلین زن بخش کشاورزی در همین بازه زمانی نزدیک به 140 هزار نفر کاهش یافته که نشان دهنده وضعیت نامناسب کار برای بانوان در مناطق روستایی کشور است.

نرخ بالای بیکاری زنان در حالی است که میزان تحصیل در بین این قشر از جامعه بیشتر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد زنان ایرانی تحصیل‌کرده حتی در بازه‌های زمانی خاصی از کشورهای پیشرفته بیشتر بوده است. از طرفی روند افزایشی تحصیلات در زنان حدود دو دهه تداوم داشته است. این دو اتفاق در حالی رخ می‌دهد که زنان همچنان نتوانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازار کار داشته باشند.

شرایط فعالیت اقتصادی برای زنان در ایران نابرابر و غیرعادلانه است

فریال مستوفی، فعال اقتصادی در این باره در گفت و گو با رکنا تصریح کرد: متاسفانه در ایران تبعیض هایی بین زنان و مردان وجود دارد و رفته رفته این محدودیت ها در فعالیت زنان بیشتر هم شده است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور بیمار است و باید مدیران اقتصادی کشور برای آن چاره اندیشی کنند، بیان کرد: تورم بالای 40 درصد و نقدینگی بالای 5 هزار میلیارد تومان فعالیت اقتصادی را برای همه فعالان با مشکلات جدی روبه رو کرده است و تنها زنان در این مساله با موانع روبه رو نیستند.

مستوفی اضافه کرد: در شرایط برابر فعالیت اقتصادی برای زنان در ایران در مقایسه با مردان دارای شرایط نابرابری است اما این شرایط نابرابر زمانی به چشم می آید که بتوان فعالیتی انجام داد. در زمان فعلی که نمی توان یک پروژه فعالیت را پیش برد وجود یا عدم وجود این محدودیت ها برای زنان آنچنان هم به چشم نمی آید.

عضو اتاق بازرگانی ایران عدم توجه مسوولان به مسایل اقتصادی را عاملی تشدید کننده در این زمینه دانست و افزود: مسوولان مدام تکرار می کنند که از سرمایه گذاری خارجی در کشور حمایت می کنند اما به این نکته توجهی ندارند که حتی سرمایه گذاران داخلی هم دیگر رغبتی به سرمایه گذاری در کشور ندارند و حتی در بسیاری از موارد شاهد خروج سرمایه از کشور هستیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: زنان در کل دنیا به دلیل ویژگی هایی که دارند بیشتر از مردان مستعد فعالیت های اقتصادی و موفقیت در این زمینه هستند اما حتی در سطح بین المللی هم زنان به جایگاه اصلی خود در حوزه اقتصاد دست نیافته اند.

مستوفی گفت: محدودیت برای فعالیت های اقتصادی در ایران برای زنان بیشتر از مردان است و زنان ما باید برای دستیابی به یک فضای عادلانه و مطلوب بیشتر تلاش کنند اما فرهنگ سازی و اصلاح قوانین در این زمینه می تواند موثر باشد.

وی افزود: دولت باید ابتدا بپذیرد که تبعیض در ابعاد شغلی و اجتماعی بین زن و مرد در جامعه ایران وجود دارد بعد به فکر اصلاح و رفع مشکلات و قوانین در این حوزه باشد و با شعار و تشریح جایگاه زن قطعا این مسایل حل نخواهد شد.

تفکری که زن را جنس دوم می داند ضد توسعه و واپسگرا است

مهدی پازوکی، اقتصاددان در این باره در گفتگو با رکنا افزود: این کاملا غیرمنطقی است که سرمایه های کلان کشور برای تحصیل بیش از نیمی از افراد جامعه که زنان هستند اختصاص می یابد اما نقش آنها در بدنه کارشناسی و فرصت های شغلی کشور بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: زنان بخش قابل توجهی از جامعه ما هستند و استفاده از توان بالقوه آنها برای رشد اقتصادی کشور بسیار موثر است و یکی از مشکلاتی که در بخش اقتصادی دچار آن هستیم تبعیض جنسیتی در حوزه زنان در زمینه فعالیت های اقتصادی است.

اقتصاددان برجسته کشور با اشاره به اینکه بزرگترین بخش از تبعیض علیه زنان در جامعه ایرانی تبعیض در فرصت های اقتصادی علیه آنهاست، بیان کرد: مردم از تبعیض و بی عدالتی موجود در جامعه به ویژه تبعیض جنسیتی که این روزها بیشتر به آن پرداخته شده است ناراحت و ناراضی هستند و این نابرابری باید از بین برود.

پازوکی گفت: بازار کار در کشور فضایی برای حضور زنان را به صورت استاندارد فراهم نکرده است و حرکت هایی مانند انتخاب یک وزیر زن یا انتخاب یک زن در کابینه دولت ها نمی تواند این شکاف را از بین ببرد.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس اصول علم اقتصاد باید هر گونه فعالیتی در شرایط برابر باشد و کشور ما نیز باید در پیروی از این اصل، شایسته سالاری را در نظام اقتصادی و سایر جنبه های مدیریت کشور حاکم کند، یادآور شد: تفکری که زن را جنس دوم می داند ضد توسعه و واپسگرا است و نمی تواند کشور را به سمت رشد و توسعه و پیشرفت هدایت کند. 

کدخبر: 847500 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری مسعود لاهوت
آیا این خبر مفید بود؟