علل مطالبه گری زنان 40ساله و دختران نوجوان/ افزایش 114درصدی بانوان صاحب مشاغل/ لزوم تغییر قوانین در ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طبق آمار جهانی در اقتصاد گذشته،70 درصد کارهای دفتری بر عهده زنان بود. حال این آمار به 40 درصد کاهش یافته است. این کاهش آمار به معنای کاهش حضور اجتماعی زنان نیست بلکه به معنا ارتقا آنها به مدارج بالاتر شغلی است. این مباحث زمانی مستند تر می شود که به آمار مشاغلی که زنان تولید کرده اند نگاه کنیم. طبق آمار، تولید مشاغل از سوی زنان 40 درصد افزایش یافته است.

چرا زنان 40 ساله و دختران نوجوان مطالبه گر شده اند

با بررسی روند زندگی زنانه 40 ساله و بالای 40 سال کشور و دختران نوجوان می توان به این نتیجه رسید که چرا این  دو قشر و این دو رده سنی در ایران مطالبه گری بیشتری هستند. بررسی های جهانی نشان می دهد که زنان 30 ساله گذشته، که اکنون 40 سال به بالا سن دارند ،هستند بهترین کارآفرین های امروز در جهان هستند.

شاید سوال پیش بیاید که چرا باید این زنان برترین کارآفرین های جهان باشند. پاسخ اینجاست. این زنان 30 سالهِ ده سال پیش، با ورودی به دهه سوم زندگی خود متمرکز بر خانواده شدند اما با یک تفاوت مهم نسبت به نسل قبلی و نسل مادران خود و آن این بود که این زنان 30 ساله ده سال پیش ، بانوان تحصیل کرده بودند، یعنی همزمان که مادر شدند و تصمیم به مادری گرفتند در کنار رشد فرزند ، به رشد خود نیز پرداختند ضمن اینکه در کنار متفاوت بودند این زنان نسبت به نسل قبلی ، جهان آنان نیز متفاوت شده بود و شبکه های اجتماعی شروع به گسترش پیدا کرد.

آنها مادرانی بودند که در شبکه های اجتماعی فعال بودند. کتاب می خواندند. موسیقی یاد می گرفتند. سعی به یاد گرفتن زبان و روند های متفاوت آموزش داشتند. حتی برای پرورش فرزند خود به کتاب مراجعه می کردند. این زنان، مادرانی نبودند که تنها متمرکز بر مادری و همسرداری باشند بلکه در این دهه ، متوقف نشدند و رشد کردند.

از سوی دیگر فرزندان آنها شاهد زندگی در کنار این مادران بودند. مادرانی که ضمن مادری، خود نیز در تکاپو رشد و پویایی بودند. پس فرزندان این مادران تغییر خواه خواهند شد. تغییر خواه هایی که جنگ ندارند تنها طلب قوانین و زندگی دارند که متناسب با تکامل آنها و مادرانشان باشد.

کارآفرین های برتر آموزش

زنان 40 ساله به بالا، در کل جهان در حال حاضر در جایگاه برترین های کارآفرینی در فضای آموزش هستند. این یعنی آنچه در یک دهه تلاش برای پویا نگهداشتن  خود آموختند ،می خواهند چون مادری برای کشور و جهان اجرایی کنند.

اکنون زنان کارآفرین در سرتاسر جهان می توانند خود را در یک جامعه بزرگ بیابند که در آن برنامه های حمایت از زنان به شدت دنبال می شود.

آینده زن است!

بسیاری می گویند که "آینده زن است." یعنی زنان در آینده نقش موثری در جهان خواهند داشت. این زمانی محقق می شود که زنان به توانایی ها و قدرت خود ایمان داشته باشند و خود محدودسازی را از وجود خویش بکنند و با تفکر جنسیت زده عقب نشینی نکنند.

 بدون توجه به روند آینده زنان، نکته اساسی این است که بانوان جهان باید دائماً خود را ارتقا دهند و چرخه تکامل را متوقف نکنند.

تنها در چند سال، شاهد پیشرفت‌های تکنولوژیکی، جنبش‌های اجتماعی، تغییرات جمعیتی و  ژئوپلیتیکی بوده‌ایم که باعث ایجاد تغییرات سرگیجه‌آور در نحوه انجام تجارت سازمان‌ها شده  و نیروهای کار را متحول کرده است. 

زیرا هوش مصنوعی و سایر نوآوری ها در هر جنبه ای از جامعه ادغام شده است. در عین حال، چگونگی تجربه کارگران از دنیای کار  و آنچه از آن می خواهند  به طور فزاینده ای تحت تاثیر هویت های پویا و متقاطع آنها قرار گرفته است.

نحوه رویارویی شرکت‌ها با این فرصت‌ها و چالش‌ها، تعیین کننده موفقیت آن‌ها با گام‌های بیشتر در قرن حاضر است.

نکته ای که در مبحث تحول زنان می توان در این بخش به آن تاکید داشت این است که زنان در بخش فعالیت مشاغل اینترنتی اثر مثبتی و پیشرویی داشته اند.

سنگ ها مقابل زنان امروز

باز کردن فرصت‌ها برای دختران  فردا، مستلزم ارائه مربیان آگاه و نوگرا، قوانین مناسب است. همانطور که زنان در نیروی کار رو به افزایش هستند، کارآفرینان زن نیز رو به افزایش هستند ولی هنوز اکثریت مالکیت کسب و کار تحت سلطه مردان است. زنان اکنون بیش از 40 درصد از مشاغل جدید را تولید کرده اند. این مشاغل شبکه های کاری زنان برای زنان را نیز گسترش می دهد.

کسب‌وکارهای تحت رهبری زنان ممکن است شکوفا شوند، اما متأسفانه بودجه به آنها کمک نمی کند. بانک‌ها همچنان زنان را هنگامی که به دنبال وام‌های تجاری می‌گردند می چرخانند  و زنان را سرمایه‌گذاران خطرپذیرمی دانند.

تعداد زنان صاحب مشاغل 114 درصد افزایش یافته است

با این حال، زنان از تلاش یا اصرار برای جدی‌تر گرفتن آنها دست برنداشته‌اند. مناصب عمومی بیشتری توسط زنان اشغال شده است.هیچ کمبودی برای زنان الهام بخش، وجود ندارد.

حدود 50 سال پیش، ایده یک کارآفرین زن که شرکت خود را مدیریت کند در بهترین حالت جاه طلبانه به نظر می رسید اما در 20 سال گذشته، آمار زنان کارآفرین نشان داده است که تعداد زنان صاحب مشاغل 114 درصد افزایش یافته است.

تنها 30 درصد زنان کارآفرین زیر 40 سال هستند

دلیل پا گذاشتن زنان به دنیای کارآفرینی تمایل به دنبال کردن اشتیاقشان است .استقلال مالی دومین دلیلی است که 43 درصد از زنان کارآفرین به آن اشاره کردند.آمار زنان کارآفرین نشان می دهد که حدود 80 درصد از این زنان دارای مدرک دانشگاهی هستند.

ایجاد و جمع‌آوری تجربه زمان زیادی را می‌طلبد و این توضیح می‌دهد که چرا تنها 30 درصد از این زنان جوان‌تر از 40 سال هستند.

جهان رو به رو

دنیای پیش رو، جهانی پر شده از مشاغل استارتاپی و دنیای اینترنتی است و این نکته وقتی آمارهای می گوید در حال حاضر 40 درصد استارتاپ ها حداقل یک زن در هیئت مدیره حضور دارد تاکید بر افزایش تاثیر گذاری زنان در چرخه اقتصاد نوظهور است.

در حال حاضر  بیش از یک چهارم استارت آپ ها، یا 28 درصد، حداقل یک مؤسس زن دارند و آمارهای مربوط به کسب و کارهای تحت مالکیت زنان نشان می دهد که حدود 65 درصد آنان نوعی برنامه با هدف افزایش تعداد زنان در پست های اجرایی دارند.

لزوم تغییر قوانین و توجه به زنان در ایران

همه این موارد وقتی در ابعاد جهانی مورد بررسی قرار گرفته است نشانگر این است که زنان و دختران امروز ایران که دست به مطالبه گری زده اند عرف شکن نیستند بلکه تکامل یافته اند و زندگی تکامل یافته آنها نیازمند قوانین اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و بسترسازی حضور آنها در فضاهای اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی در جایگاه های اثرگذار است. زنان و دختران ایران در چرخه حرکت زنان جهان قرار دارند و می خواهند نسبت به تلاش برای پیشرفت و پویایی خود در جامعه اثرگذاری داشته باشند و بتوانند ضمن رشد خود به رشد کشور و جامعه کمک کنند.

قانونگذاران ایران  با توجه به آمارهای رشد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی زنان در جهان می توانند به این نقطه برسند که زمان درست در موقعیت تغییر قوانین است و باید زنان را متفاوت از 40 سال پیش دید و قوانین جدید را نسبت به زمان فعلی برایشان نوشت و به سرعت تصویب و اجرایی کرد.

کدخبر: 847429 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟