والدین کودک و نوجوان از سیستم آموزش کشور ناراضی هستند/ مسئولان توجهی به مدل های موفق خارجی ندارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سالانه نظام آموزشی از ردیف بودجه ای در کشور ارقام قابل توجهی دریافت می کند اما میزان رضایت از عملکرد این سیستم در بین افکار عمومی، مردم و به ویژه والدین محصلان کودک و نوجوان در سطح پایینی قرار دارد.

با توجه به این مسایل سوالات بسیاری در این رابطه در ذهن ها متبادر می شود. از جمله اینکه چرا سیستم آموزش کشور اصلاحات جدی و مطابق با استانداردهای جهانی را در دستور کار قرار نمی دهد؟ یا چه نهادهایی غیر از نظام آموزشی به صورت مستقیم با دو قشر کودک و نوجوان در ارتباط است؟ و تاثیر آنها تا چه حدی مطلوب و یا آسیب زا بوده است؟

روش آموزش در ایران کهنه است

اشرف کریمی، کارشناس آموزش کودکان در گفت و گو با رکنا بیان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر با مشکلات بسیاری در حوزه آموزش کودکان و نوجوانان روبه رو هستیم و این باعث ایجاد نارضایتی گسترده در بین والدین شده است.

وی با اشاره به اینکه لازم است حتما نظام آموزشی ما اصلاح پیدا کند زیرا روز به روز بهره وری آن کاهش پیدا می کند، گفت: متاسفانه کهنه بودن روش های آموزش در ایران باعث شده تا ارتباط آموزگاران و افرادی که در نوک پیکان نظام آموزش قرار دارند با دانش آموزان که عمدتا از کودکان و نوجوانان هستند بهره وری و فایده قابل توجهی نداشته باشد.

در ضعف فضای آموزشی گوی تاثیر را فضای مجازی ربود

این کارشناس آموزش کودکان تصریح کرد: آموزش و پرورش ما در سالهای گذشته در این زمینه به هیچ عنوان نتوانسته است یک عملکرد قدرتمند و سازمان یافته ای داشته باشد و باید اعتراف کرد که فضای مجازی و رسانه گوی تاثیرگذاری بر جامعه کودک و نوجوان را در ایران از سایر نهادها ربوده است.

کریمی اضافه کرد: زمزمه های انحلال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می تواند اندک تلاش ها برای آموزش و تربیت کودکان مطابق با نیازهای بومی و استاندارد را از بین ببرد و دولت باید در این مورد به نظرات کارشناسان و صاحب نظران در این حوزه توجه کند.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی بیشترین تاثیر را بر کودکان و نوجوانان در سالهای اخیر داشته است، افزود: فضای مجازی آسیب هایی دارد که باید کنترل شود اما نمی توان منکر تاثیر و ظرفیت های قابل توجه آن برای ارایه آموزش ها و محتواهای مناسب برای کودکان بود.

کارشناس آموزش کودکان عنوان کرد: متاسفانه عده ای در مقابل این مساله مقاومت می کنند و این باعث می شود تا ایجاد محتواهای مناسب و تسخیر فضا در این زمینه برای تاثیر مثبت بر کودکان و نوجوانان سخت تر شود.

کریمی با اشاره به آسیب های اجتماعی که در ایران متوجه کودکان و به ویژه نوجوانان است، تصریح کرد: در وضعیت فعلی مشکلات معیشتی و اقتصادی بیشترین تاثیر را در اغلب حوزها به ویژه مساله بسیار مهم نهادهای متولی آموزش برای کودکان و نوجوانان داشته است.

شرایط نظام آموزشی با شاخصه های بین المللی سازگار نیست

در این باره همچنین الهه مظفریان جامعه شناس و فعال حوزه کودکان بیان کرد: شرایط نظام آموزشی در کشور ما با هیچ کدام از شاخصه های بین المللی سازگار نیست و این باعث می شود تا عمده بار آموزش بر عهده خانواده ها باشد.

وی با اشاره به اینکه بودجه ای که همه ساله برای آموزش و پرورش در نظر گرفته می شود رقم بسیار بالایی است، افزود: نه تنها با این نظام بودجه بندی برای نظام آموزش و پرورش، والدین از عملکرد این نهاد راضی نیستند بلکه بخش قابل توجهی از انرژی فرهنگیان صرف این می شود که حقوق خود را مطالبه کنند.

این جامعه شناس حوزه کودکان بیان کرد:مطابق نیاز روز عمل نکردن و ناکارآمد بودن سیستم آموزشی باعث می شود تا والدین به کلاس های خصوصی و فوق برنامه روی بیاورند و حتی در بخش آموزش علمی نیز که وظیفه اصلی نهاد آموزش است به عملکرد این سیستم اعتمادی نداشته باشند.

وی اظهار کرد: متاسفانه مسئولان توجهی به موفقیت های مدل های کشورهای خارجی ندارند و حتی در برخی از موارد کارشناسان را متهم می کنند به اینکه سعی در ترویج مدل های آموزشی غربی دارند و این ما را در مسیر مطلوب قرار نخواهد داد.

ریشه آسیب های کنونی در نسل نوجوان

این فعال حوزه کودکان گفت:عمده آسیب هایی که ما اکنون در میان نسل های جدید به ویژه نوجوانان روبه رو هستیم عمدتا ریشه در برخورد غیرمتمرکز و غیرعلمی حاکمیت با این مساله دارد و برخوردهای سلیقه ای دولت ها نیز این مساله را تشدید می کند.

با توجه به اظهارات کارشناسان لازم است متولیان بخش آموزش چاره اندیشی اساسی در این باره انجام دهند در غیراینصورت ادامه دار بودن این روند معیوب آموزش کودکان و نوجوانان در کشور می تواند آسیب های جدی را متوجه بخش نیروی انسانی جوان و شاغل در سالهای آینده در کشور بکند.

کدخبر: 845902 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری مسعود لاهوت
آیا این خبر مفید بود؟