فوت 48 کودک بلوچ در هوتک ها طی 11 سال گذشته / همچنان وزارت نیرو وعده اجرای طرح جهاد آبرسانی می دهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هوتک ها نقش زیادی در زندگی مردمان روستایی سیستان و بلوچستان بخصوص در منطقه بلوچستان دارند و اهالی بسیاری از روستاهای این منطقه که به شبکه آب شرب دسترسی ندارند و آبرسانی تانکری نیز به صورت منظم و به اندازه کافی برای آنها انجام نمی شود، آب شرب مورد نیاز خود را از طریق هوتک ها تامین می کنند. البته در برخی روستاهای بلوچستان، آب آشامیدنی از طریق تانکر تامین می شود، اما بازهم مردم برای تامین آب مورد نیاز برای شست و شو یا آب دادن به احشام خود، باید روزانه هزاران متر مسافت را طی کنند تا به یک هوتک برسند و به روش سنتی از آن آب بردارند.

معمولا کودکان خانواده های روستایی بلوچ به تنهایی یا در کنار سایر اعضای خانواده، به صورت روزمره برای برداشتن آب به هوتک های نزدیک به محل سکونت خود می روند. البته با توجه به این که اساسا هوتک یا همان هوتگ، نوعی برکه طبیعی محسوب می شود، کودکان گاهی مواقع برای بازی و تفریح نیز به حاشیه این برکه ها می روند. این در حالی است که متاسفانه هوتک ها فاقد حصار و ایمنی مناسبی برای حضور کودکان هستند و در برخی مواقع فرزندان بلوچ به داخل آنها سقوط می کنند و جان خود را از دست می دهند. آمارهای رسمی از این حکایت دارد که در 11 سال گذشته، 48 کودک بر اثر سقوط به داخل هوتک ها در منطقه بلوچستان جان باخته اند.

مهمترین علت مراجعه روستانشینان بلوچ از کودک گرفته تا بزرگسال به هوتک های منطقه بلوچستان، فقدان دسترسی بسیاری از روستاهای این منطقه به شبکه آبرسانی است. در این میان البته سیستان و بلوچستان، تنها استانی نیست که تعداد زیادی از روستاهای آن به شبکه آبرسانی کشور متصل نیستند و این مساله به صورت مشابه در استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ... نیز وجود دارد؛ به نحوی که بسیاری از روستاها در این استان ها یا اساسا فاقد سیستم آبرسانی مدرن هستند یا شبکه آبرسانی که از گذشته برای آنها ایجاد شده، دچار فرسودگی های شدیدی شده و بعضا از کار افتاده است.

پیشرفت 25 درصدی طرح جهاد آبرسانی در سیستان و بلوچستان

در همین راستا، اخیرا دولت با کمک سازمان بسیج سازندگی طرح جهاد آبرسانی به 10 هزار روستا در سراسر کشور را در دستور کار قرار داده و قرار است این طرح در بازه زمانی سه ساله، یعنی تا شهریور 1404 و به عبارت دیگر تا پایان زمان فعالیت دولت سیزدهم، به طور کامل به پایان برسد. نیمه مهرماه امسال نیز با دستور رئیس جمهور‌، فاز اول طرح جهاد آبرسانی افتتاح شد که براساس آن، 1500 روستای کشور از جمله 913 روستا در استان خوزستان از آبرسانی پایدار برخوردار شدند. همچنین در طرح جهاد آبرسانی، ایجاد یا تکمیل شبکه آبرسانی مدرن برای 1751 روستا در استان سیستان و بلوچستان با جمعیتی معادل حدود 554 هزار نفر در دستور کار قرار گرفته است.

این نکته ای است که فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: طرح جهاد آبرسانی، یکی از اقدامات مهم وزارت نیرو در دولت سیزدهم است که براساس آن قرار است، شبکه آبرسانی 10 هزار روستا در مناطق محروم کشور تکمیل شود. سیستان و بلوچستان از جمله استان های مهم هدف طرح جهاد آبرسانی است که در آن قرار است آبرسانی پایدار برای 1751 روستا در این استان که اکنون فاقد شبکه آبرسانی هستند یا شبکه آنها نیاز به تکمیل و تعمیر دارد، انجام شود.

وی افزود: سیستان و بلوچستان یکی از استان های فعال در طرح جهاد آبرسانی است که از خردادماه تا کنون، فعالیت جدی برای آبرسانی پایدار به روستاها در آن انجام شده است. اکنون طرح جهاد آبرسانی در سیستان و بلوچستان بیش از 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قرار است این طرح تا سه سال آینده یعنی تا پایان دولت سیزدهم در تمام استان ها از جمله سیستان و بلوچستان به بهره برداری نهایی برسد.

قاسم زاده در پایان تصریح کرد: در استان سیستان و بلوچستان 4 هزار و 829 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح جهاد آبرسانی پیش بینی شده است و امیدواریم اجرای این طرح بتواند به رفع معضل مراجعه اهالی روستاهای منطقه بلوچستان به هوتک ها برای تامین آب مورد نیاز پایان دهد و دیگر شاهد حوادث تلخ مربوط به سقوط کودکان در هوتک های این منطقه نباشیم.

کدخبر: 837187 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟