وزارت کار بستر تردد رایگان دانش آموزان استثنایی را فراهم کند / کم توجهی بهزیستی و شهرداری به دانش آموزان مدارس استثنایی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حمید طریفی حسینی ، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه در بحث تجهیزات و منابع مدارس آموزش استثنایی، کمبودی وجود ندارد و الان باید روی موضوع بالا بردن سطح استاندارد این تجهیزات کار شود، گفت:  سازمان نوسازی مدارس نیز در این راستا کمک های خوبی به آموزش و پرورش استثنایی کرده است. 

وی در ادامه افزود: با این وجود، در تامین نیروی متخصص توانبخش کمبودهایی وجود دارد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در واقع سازمان بهزیستی کشور در قانون حمایت از معلولان مکلف شده است که استفاده افراد دارای معلولیت شدید از سامانه های حمل و نقل ریلی و اتوبوسرانی درون شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه های برون شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی نیم بها باشد. این وزارتخانه همچنین مکلف است جهت اجرای این تبصره نسبت به پیش‌بینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه اقدام و سازمان برنامه و بودجه در لایحه سالانه بودجه منظور کند.

طریفی حسینی در ادامه افزود: همچنین شهرداری ها مکلفند جهت امکان تردد افراد دارای معلولیت شدید، سامانه های حمل و نقل ویژه افراد دارای معلولیت را با تجهیز ناوگان خودروهای مناسب‌سازی شده ایجاد نمایند. دولت مکلف است در تشکیل این سامانه ها به شهرداری های فاقد اعتبارات لازم، کمک کند.

وی با ذکر اینکه در اغلب شهرهای کشور، چنین شرایطی فراهم نیست، گفت: شاید معدود شهرهایی باشند که وسایل حمل و نقل عمومی شان برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی شده باشد؛ اما اکثر سیستم های حمل و نقل عمومی کشور، چنین شرایطی را ندارند. اگر شهرداری ها امکانات ندارند که چنین شرایطی را برای افراد دارای معلولیت فراهم کنند، باید از سایر دستگاه های متولی در این امر کمک لازم را بگیرند. 

سال گذشته آموزش و پرورش، 35 میلیارد تومان هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی را تامین کرد

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: نهادهایی که ذکر شد باید مستقیما به آموزش و پرورش استثنایی در زمینه ایاب و ذهاب دانش آموزان کمک کنند. با این وجود، وزارت آموزش و پرورش، سال گذشته، 35 میلیارد تومان هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی را پرداخت کرد که این حدودا 35 درصد از منابع مالی ای می شود که به استان ها تخصیص داده شده است؛ با وجود اینکه بهزیستی باید در این راستا کمک می کرد و به سایر دستگاه هایی که متولی این کار هستند؛ همچون شهرداری ها فشار وارد کند که چنین شرایطی را فراهم کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور با تاکید بر اینکه همچنین در سال گذشته، 13 میلیارد تومان هزینه توانبخشی خارج از مدرسه به دانش آموزان توسط آموزش و پرورش پرداخت شده است، گفت: آموزش و پرورش، این دانش آموزان را به کلاس هایی از جمله کار درمانی و گفتار درمانی فرستاد و هزینه هایش را پرداخت کرد. همه این ها به اضافه خدمات حمایتی همچون تامین عینک، سمعک ،  ویلچر ، داروهای خاص و آزمایش های لازم، حدود 13 میلیارد تومان هزینه کرد. این ها هزینه هایی است که بهزیستی و دیگر دستگاه های حمایتی باید پرداخت می کردند. اگر کمک های آموزش و پرورش به دانش آموزان دارای معلولیت نباشد، آن ها شرایط حضور در کلاس درس را نخواهد داشت. اگر آموزش و پرورش در پرداخت هزینه سرویس مدرسه دانش آموزان استثنایی کمک نکند، به خانواده ها فشار مالی زیادی وارد می شود. 

نیمی از بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی، صرف هزینه هایی که ارتباطی با خود سازمان ندارد می شود

حمید طریفی حسینی در ادامه گفت: تمام این مبالغ، از منابع آموزشی، پرورشی، تربیتی و توان بخشی داخل مدرسه دانش آموزان با نیازهای ویژه است که صرف چنین پرداخت چنین هزینه هایی می شود. در واقع، 50 درصد هزینه های آموزش و پرورش استثنایی، ارتباطی با خود سازمان ندارد و مبالغی است که سایر دستگاه ها باید پرداخت کنند.

وی در ادامه در تبیین گفته هایش افزود: سال گذشته، دولت، حدود 100 میلیارد تومان هزینه توانبخشی برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته بود که مجلس شورای اسلامی نیز آن را تصویب کرد. این بودجه از طریق بهزیستی به سازمان بیمه سلامت رسید. این سازمان باید شرایط استفاده همه معلولان از این بیمه را فراهم می کرد؛ با این وجود این مهم رخ نداد و کل این مبلغ، به خزانه بازگشت. با رایزنی های وزارت آموزش و پرورش، قرار شد تا امسال، سازمان بهزیستی، دانش آموزانی که کارت معلولیت ندارند را تحت پوشش بهزیستی قرار دهد. با این کارت معلولیت، نوع و شدت معلولیت مشخص می شود و سپس از طریق بیمه سلامت، خدمات توانبخشی برای افراد در نظر گرفته می شود. 

وی در ادامه گفت: امیدواریم اتفاق مشابه سال گذشته برای منابع رخ ندهد و برگشت نخورد تا امسال دانش آموزان استثنایی بتوانند از این منابع استفاده کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان در خصوص نیروهای توانبخشی گفت: تعداد نیروهای توانبخشی، حدودا 600 نفر است که رتبه بندی معلمان شامل حال آنها می شود. با همکاری سازمان اداری استخدامی، هماهنگی هایی انجام شد تا بتوانیم در سال های آینده، نیروهای توانبخشی استخدام کنیم؛ چراکه در یکی دو دهه گذشته، هیچگونه جذب نیرو در این زمینه نداشتیم. با توجه به اینکه نیروهایی که الان سر کار حضور دارند در شرف بازنشستگی هستند، در آینده دچار مشکل تامین نیروی انسانی توانبخشی خواهیم شد. باید شرایط جذب نیروهای توانبخشی در وزارت آموزش و پرورش ایجاد شود.

کدخبر: 830821 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟