تعطیلی کارخانه های پنبه‌ پاک کنی و بیکاری تدریجی هزاران کارگر

به گزارش رکنا به نقل از ایلنا، بسیاری از واحد‌های پنبه پاک کنی در استان گلستان طی سال های گذشته به دلیل واردات بی‌رویه، قیمت پایین خرید و افزایش هزینه تولید یا تعطیل شده‌اند یا با حداکثر یک سوم ظرفیت نیروی انسانی و تولید فعالیت می‌کنند. مواد اولیه این واحدها محصول کشتزارهای پنبه است که تهیه آن با بی‌میل شدن کشاورزان استان نسبت به کاشت پنبه، مشکل شده است.

در این زمینه یکی از کارگران کارخانه پنبه پاک کنی در استان گلستان به ایلنا گفت: اکنون به علت‌عدم تامین وش (غوزه پنبه) که ناشی از کاهش شدید سطح سبز پنبه است ظرفیت این کارخانه‌ها به شدت کاهش یافته و در نتیجه بهره‌وری آن‌ها بسیار پایین آمده است.

به گفته وی، فصل کار کارخانه های پنبه پاک کنی از ۱۵ شهریور تا ۱۵ آذر ماه به مدت سه ماه است و مابقی ماهای سال کارفرمایان این واحدها یا انبارهای کارخانه را برای جبران هزینه‌های کارخانه و نیروی کار خود اجاره یا تغییر کاربری می‌دهند.

او گفت: زمانی محصول پنبه به عنوان محصول تراز اول کشاورزی استان گلستان محسوب می‌شد اما در سال‌های اخیر به دلیل کاهش حمایت‌های دولت از پنبه‌کاران و حذف یارانه‌های بخش کشاورزی واحدهای پنبه پاک‌کنی دچار رکود شده‌اند.

او با انتقاد از مسئولان بخش کشاورزی، اظهار داشت: کشاورزان برای کشت پنبه انگیزه اقتصادی ندارند و ترجیح می‌دهند محصولات تضمین شده‌ای چون گندم را بکارند.

وی ضمن انتقاد از عدم توجه وزارت صنایع به نیازهای اعتباری کارخانجات پنبه پاک کنی گفت: مدیران فعلی این واحدها توانایی مالی برای رونق بخشیدن به بازار پنبه را ندارند و بانک‌ها نیز با توجه به سیاستهای انقباضی به این صنعت تسهیلات نمی‌دهند.

به گفته وی، اکثر کارخانجات پنبه پاک کنی در استان گلستان با بیش از ۳۵ سال قدمت فرسوده شده و باید حتما نوسازی و یا بازسازی شوند.

کدخبر: 828121 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟