چگونه بعد از ظهرها بهتر بخوابیم؟ / خواب و بیداری تاخیری نداشته باشید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، گاهی اوقات چرت زدن در طول روز تنها راه رسیدن به قدرت در طول روز است. اما آیا تا به حال در میانه روز دقایقی خوابیده اید و بعد در زمان خواب شبانه دچار مشکل شده اید؟ 

در حالی که چرت زدن می تواند کاملاً بر خواب شما در شب تأثیر بگذارد، اما اگر آن را به روش صحیح انجام دهید، بهترین وضعیت را از هر دو خواب روزانه  دریافت خواهید کرد.

چه چیزی باعث خواب بعد از ظهر می شود؟ کاهش طبیعی انرژی و تمرکزی که بعد از ناهار احساس می کنید، به عنوان "رکود بعد از ظهر" شناخته می شود. این بخشی از ریتم شبانه روزی شما است.ساعت بیولوژیکی درون بدن شما است که چرخه خواب شما را تنظیم می کند.

کورتیزول به شما احساس بیداری و هوشیاری می دهد. سطح کورتیزول در بدن به طور کلی زمانی که برای اولین بار از خواب بیدار می شوید بالاتر است و به طور پیوسته در طول روز کاهش می یابد. با این حال، بدن شما کورتیزول بیشتری را در پاسخ به برخی از محرک‌ها، مانند ورزش، تولید می‌کند، به همین دلیل است که ورزش بعد از ظهر می‌تواند به شما احساس بیداری بیشتری بدهد.

از طرف دیگر، آدنوزین باعث می شود احساس خواب آلودگی کنید و بدن شما با گذشت روز مقدار بیشتری از آن ترشح می کند.

(نکته جالب: کافئین گیرنده های آدنوزین روی سلول های شما را مسدود می کند، به همین دلیل است که شما را هوشیار نگه می دارد.)

جدای از ساعت طبیعی بدن شما، چیزهایی مانند کیفیت خواب شبانه، رژیم غذایی، مصرف کافئین، دمای اتاق، زمان تماشای صفحه نمایش و عادات ورزشی بر خستگی بعد از ظهر تأثیر می‌گذارند.

خواب و بیداری تاخیری نداشته باشید

اختلالات خواب، مانند آپنه خواب و بی خوابی نیز به خواب آلودگی در طول روز کمک می کند.

 افرادی که با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنند باید از چرت زدن خودداری کنند. در افرادی که از قبل بیداری شبانه را تجربه کرده اند، چرت زدن می تواند مشکل را تشدید کند و به چند طریق منجر به اختلال خواب شود.

به این چند جمله دقت کنید:

خواب تکه تکه ، بیداری مکرر در طول شب است . خواب و بیداری تاخیری نداشته باشید.

دیرتر به خواب رفتن و دیرتر از حد معمول بیدار شدن را همراه خواهد داشت .

خواب و بیداری نامنظم نداشته باشید. بهم ریختگی چرخه خواب، نداشتن زمان مشخص خواب یا بیداری می تواند چشمان شما را در شب بیدار نگه دارد.

اضطراب کم خوابی شما را کم خواب تر می کند. اضطراب کم خوابی  ممکن است خواب را حتی بیشتر به تأخیر بیندازد.

اگر اختلال خواب برای شما تشخیص داده نشده است و معمولاً در به خواب رفتن یا خوابیدن در شب مشکلی ندارید، به احتمال زیاد می توانید بدون مشکل چرت بزنید.

اما اگر اختلال خواب شبانه دارید و از سوی دیگر تمایل به چرت زدن بعد ظهر دارید ، اوایل بعد از ظهر را هدف قرار دهید هر چه زودتر بتوانید چرت بزنید.

درست مانند چرت های طولانی، چرت های دیرهنگام نیز می تواند در چرخه خواب شما اختلال ایجاد کند و شما را در شب بیدار نگه دارد. اگرچه ریتم شبانه روزی همه افراد منحصر به خودشان است، اما بیشتر مردم حدود ساعت 1 تا 3 بعد از ظهر افت هوشیاری را تجربه می‌کنند.اگر بتوانید در این بازه زمانی به یک منطقه آرام برسید، این بهترین گزینه برای یک چرت خوب است که خواب شبانه را به هم نریزد.

 

کدخبر: 827287 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟