آمار تکان دهنده رییس پلیس راهور از حوادث رانندگی در کشور / فقط ۲۵۰۰ نفر، عامل مرگ و مصدوم شدن ۱۷ هزار نفر در تصادفات رانندگی شدند ! + فیلم
حجم ویدیو: 43.10M | مدت زمان ویدیو: 00:02:51

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سردار سید کمال هادیانفر ، در اولین سمپوزیوم ملی قرارگاه مدیریت و کاهش تلفات حوادث ترافیکی گفت: از ۳۸ میلیون وسیله نقلیه ای که در کشور وجود دارد، تقریبا ۳۰ درصد از آن ها فرسوده هستند که عامل تشدید تصادفات می شوند. همچنین از این ۳۸ میلیون وسیله، ۱۲ میلیون موتور سیکلت داریم که بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تا از آن ها فرسوده هستند. همچنین ۵۴ میلیون نفر در کشور گواهینامه رانندگی دارند. 

وی افزود: سالانه بیش از ۱۹ میلیارد تردد در جاده های کشور انجام می شود. سالانه یک میلیون ۳۵۰ هزار نفر در دنیا بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند و ۳۰ الی ۵۰ میلیون نفر مجروح و معلول می شوند. این مهم از ۶ الی ۲۴ درصد از تولیدات ناخالص ملی کشورها را تحت تاثیر قرار می دهد.

هادیانفر با تاکید بر اینکه در این موارد به صدماتی که به جسم افراد توجه می شود ولی به صدمات روانی توجه ویژه ای نمی شود، گفت: در کشور اصلا ساختار و سازمانی نداریم که خسارت های معنوی ناشی از تصادفات رانندگی داده شود.

وی گفت: به ازای هر کسی که در تصادفات جان خود را از دست می دهد، ۵.۳ میلیارد تومان هزینه پرداخت می شود. بیمه ها سالانه تقیبا ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از تصادف پرداخت می کنند. سالانه ۱۷ هزار تصادف در کشور رخ می دهد که ۲۵۰۰ نفر، مسبب ایجاد تصادفات می شوند و مابقی در ایجاد آن نقشی ندارند.

هادیانفر با اشاره به تجارب کسب شده در سال‌های گذشته گفت: در سال 1385 و بر اساس تجربه‌ای که از گذشته به دست آمده بود میزان جان‌باختگان ناشی از تصادف از 28 هزار نفر به 16 هزار نفر کاهش پیدا کرد و این تجربه بسیار خوبی است و می‌توان از آن بهره ببریم.

رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: دولت سیزدهم برنامه ویژه‌ای در ارتباط با کاهش تصادفات جاده‌ای پیش‌بینی کرده است و در برنامه هفتم توسعه نیز بر کاهش 50 درصدی تصادفات تاکید شده است.

وی با بیان اینکه 32 دستگاه، وزارتخانه‌ و سازمان هر کدام وظایفی را در ارتباط با موضوع کاهش تصادفات و افزایش ایمنی به عهده دارند، ادامه داد: متاسفانه برخی از این دستگاه‌ها از مسئولیت و تکالیف غافل هستند و دولت باید این تکالیف را به آنها گوشزد کند.

هادیانفر با بیان اینکه 7 دستگاه از جمله هلال احمر، اورژانس، فراجا و ... مسئولیت مستقیمی را با موضوع کاهش تصادفات به عهده دارند، تصریح کرد: باید از تجربیات گذشته جهت کاهش آمار تصادفات و جان‌باختگان ناشی استفاده کنیم و بتوانیم میزان تصادفات در نوروز 1401 کاهش بدهیم.

وی اظهار کرد: تقریباً 51 درصد از فوت شدگان در تصادفات در همان لحظات اولیه و 49 درصد نیز در فرآیند انتقال آنها به مراکز درمانی و یا در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس پلیس راهوار فراجا اظهار امیدواری کرد که شرایط فراهم بشود تا هلال احمر از ابزارها و ظرفیت‌های نوین جهت خدمت‌رسانی در حوادث استفاده کند.

هادیانفر در ادامه با تاکید بر اینکه ما به دنبال این هستیم که افزایش کیفیت و ایمنی در خودروها داخلی لحاظ شود، گفت: این مطالبه تنها مطالبه پلیس نیست، بلکه مطالبه مقام معظم رهبری و شخص رئیس‌جمهور است و در این ارتباط جلساتی با معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شده است و انتظار داریم در دولت انقلابی آقای رئیسی این مطالبه محقق شود و کیفیت خودروها اصلاح و مورد بازنگری قرار بگیرد.

کدخبر: 821105 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟