پنج هفته الاکلنگی جهان میان خشکسالی تا سیل / گرداب ویرانگر تغییرات اقلیمی از ایران تا آمریکا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  به نظر می رسد که آب و هوا در سرتاسر جهان دچار تغییر و تحولات اقلیمی شده است.در پنج هفته گذشته بسیاری از نقاط جهان درگیر با بارش ها و تغییرات آب و هوایی بودند.این گرداب شدید آب و هوایی ادامه خواهد داشت و ویرانی های آن دنباله دار خواهد بود.

جهان روی یک الاکلنگ به شدت در نوسان از خشکی قابل توجهی تا سیل گرفتار است . ایران نیز در این پنج هفته درگیر سیل و خشکسالی بود. نمونه آن سیل در امام زاده داوود تا خشکسالی و بی آبی در همدان.

این  گرداب آب و هوایی کشور مترقی و کشور عقب مانده نمی شناسد. با اصطلاح جهان اول و جهان سوم آشنا نیست و بدون تعارف می تازد و ویران می کند.

روز دوشنبه، مردمان بخشی هایی از متروپلکس دالاس-فورث در  آمریکا با بارش‌های سیل آسا بیدار شدند که اثرات فاجعه‌باری را به همراه داشت.  بارش شدید در دالاس یک "رویداد بارانی 1000 ساله" بود، یک قسمت از سیل که فقط 0.1 درصد احتمال دارد در هر سال اتفاق بیفتد. این شهر به جمع رویدادهای بارانی هزار ساله پیوست که از اواخر ماه جولای کنتاکی، سنت لوئیس، ایلینوی شرقی و دره مرگ، کالیفرنیا را درگیر کرده است . نقاطی که همگی شرایط خشکی غیرعادی یا خشکسالی شدید را  قبل از این بارش ها تجربه کرده‌اند.

خشکسالی سیل را بدتر می کند

خشکسالی اغلب می تواند سیل را بدتر کند. خشکسالی گیاهان را می کشد و زمین را خالی می گذارد و جذب خاک را کاهش می دهد. زمین بسیار خشک، همراه با بارندگی سیل آسا، می تواند باعث سیلاب گسترده شود.

 

کدخبر: 818695 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟