احداث تصفیه خانه بزرگ شهرکرد؛ نیاز ضروری 500 هزار نفر / وزارت بهداشت سلامت آب انتقالی را آزمایش کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بعد از حدود دو هفته قطعی آب شهرکرد و شش شهر و 34 روستای اطراف آن در استان چهارمحال و بختیاری، روز گذشته، علی حیدری، سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری از حل شدن مشکل آب شهرکرد خبر داد و گفت که «طرح پدافندی عمان سامانی برای تامین آب شرب بخشی از شهرکرد از سه روز گذشته وارد مدار شده و در مجموع دبی آبی که از طرح عمان سامانی و تصفیه خانه سامان به شهرکرد انتقال داده می‌شود، حدود 160 لیتر بر ثانیه است.»

او همچنین گفته است که «در طرح فدک نیز آبرسانی از مخازن تا تصفیه خانه شهرستان بن انجام شده است و ظرف یک روز یا دو روز آینده به غرب شهرکرد خواهد رسید. با توجه به کاهش کدورت چشمه کوهرنگ تصفیه خانه خلک نیز آب با دبی 150 لیتر بر ثانیه وارد مدار آبرسانی شهرکرد می شود و آب با دبی 150 لیتر بر ثانیه نیز از طریق چاه های کشاورزی تامین خواهد شد.»

در این میان اما با وجود این که سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری از حل شدن مشکل آب شهرکرد خبر داده است، فعالان محیط زیست شهرکرد معتقدند که هنوز بحران آب در شهرکرد ادامه دارد و حتی اگر در آینده ای نزدیک آب لوله کشی شهرکرد و شهرهای اطراف آن نیز با ایجاد خطوط پدافندی و انتقال آب از مناطق بن و سامان وصل شود، بازهم اهالی چهارمحال و بختیاری شائبه های زیادی را نسبت به سلامت آب لوله کشی خود خواهند داشت.

برنامه موقتی مسئولان چهارمحال و بختیاری برای رفع بحران آب در شهرکرد

مشکل آب چهارمحال و بختیاری از آنجایی ناشی می شود که شهرکرد و شش شهر اطراف آن که مجموعا حدود 500 هزار نفر سکنه دارند، اساسا فاقد تصفیه خانه بزرگ هستند وتصفیه خانه هایی هم که اکنون وارد مدار آبرسانی به شهرکرد شده است، صرفا تصفیه خانه های کوچکی هستند که فقط کلرزنی، رفع کدورت و از بین بردن گل و لای آب در آنها انجام می شود و قادر به تصفیه آب گل‌آلودشده چشمه کوهرنگ نیستند. این در حالی است که از 15 سال قبل در مطالعات ایجاد شبکه آبرسانی شهرکرد قرار بود که یک تصفیه خانه بزرگ در این شهرستان ایجاد شود، اما سال هاست که طرح ایجاد تصفیه خانه بزرگ شهرکرد روی زمین مانده است.

پیش از وقوع سیل اخیر آب شهرکرد و شهرهای اطراف آن به صورت مستقیم از چشمه کوهرنگ تامین می شد، به نحوی که آب چشمه وارد تصفیه خانه خلک می شد و بعد از کلرزنی به شبکه لوله کشی انتقال می یافت. اما در روزهای اخیر بعد از وقوع سیل شدید در استان چهارمحال و بختیاری، آب چشمه کوهرنگ گل آلود شده است و دیگر نمی توان با کلرزنی آن را تصفیه کرد.

همچنین موضوع کدورت بالای آب چهارمحال و بختیاری به 90 کیلومتر از شبکه آبرسانی هم سرایت کرده است و بنابراین رفع کامل معضل آب شهرکرد در آینده ای نزدیک امکان پذیر نیست و مسئولان چهارمحال و بختیاری باید در بلندمدت به ایجاد تصفیه خانه بزرگ و پاکسازی بخشی از خطوط انتقال آب در شبکه لوله کشی شهرکرد و مناطق اطراف آن بپردازند. اقداماتی هم که در حال حاضر توسط مسئولان محلی چهارمحال و بختیاری انجام می شود، صرفا برنامه هایی موقتی است.

برنامه موقتی شرکت های آب منطقه ای و آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری و استانداری این استان، این است که فعلا تا رفع کامل آلودگی شبکه آبرسانی، از بین بردن کدروت آب چشمه کوهرنگ و ایجاد تصفیه خانه بزرگ در شهرکرد، بخشی از حقابه کشاورزی دو منطقه سامان و بن از رودخانه زاینده رود را با کارگذاری خطوط لوله آب و ایجاد انحراف در بخشی از مسیر رودخانه برای تامین آب شرب به شبکه آبرسانی شهرکرد و شهرهای اطراف آن انتقال دهند. همچنین قرار است آب موجود در بعضی از چاه های کشاورزی این دو منطقه نیز به شبکه آبرسانی شهرکرد منتقل شود. با این کار، مشکل آب شرب مردم چهارمحال و بختیاری به طور موقت برطرف خواهد شد، اما کشاورزی در مناطق بن و سامان با مشکل مواجه می شود.

تردید مردم شهرکرد درباره سلامت آب انتقالی از بن و سامان

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که فقدان تصفیه خانه بزرگ در استان چهارمحال و بختیاری باعث شده است که مردم چهارمحال و بختیاری همین حالا نسبت به سلامت و کیفیت منابع آبی که قرار است به صورت موقتی آب شرب مورد نیاز آنها را تامین کند، یعنی همان خطوط پدافندی انتقال آب از مناطق بن و سامان، ابهام داشته باشند.

این نکته ای است که یوسف فرهادی بابادی، فعال محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: اکنون این شایعات در فضای حقیقی و مجازی در میان اهالی چهارمحال و بختیاری در گردش است که با توجه به این که در بالادست محل برداشت آب از زاینده رود در مناطق بن و سامان اراضی کشاورزی وجود دارد، ممکن است بخشی از آبی که اکنون قرار است به صورت موقت به مردم شهرکرد داده شود، با زهاب کشاورزی یا فاضلاب روستایی آمیخته شده باشد و تصفیه خانه های سامان و خلک نتوانند به اندازه لازم نیترات و سایر آلودگی های این آب را تصفیه کنند.

وی افزود: نمی توان شایعات موجود در بین افکار عمومی را تایید کرد، اما نمی توان این نکته را هم انکار کرد که تصفیه خانه بزرگی در استان چهارمحال و بختیاری وجود ندارد و در تصفیه خانه های سامان و خلک هم صرفا کلرزنی و رفع کدورت آب انجام می شود و این تصفیه خانه ها قادر به تصفیه مواد آلاینده ای مثل نیترات نیستند. البته اگر هم تصفیه خانه بزرگ شهرکرد در سال های قبل ساخته می شد، بازهم جانمایی این تصفیه خانه به گونه ای بود که مشکل تصفیه آب چشمه کوهرنگ برای خود شهرستان کوهرنگ و شهرستان فارسان برطرف نمی شد.

وزارت بهداشت براساس وظیفه خود به بررسی سلامت آب انتقالی به شهرکرد بپردازد

فرهادی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: مسئولان استان چهارمحال و بختیاری تاکید دارند آبی که قرار است از طریق رودخانه زاینده رود و چاه های کشاورزی بن و سامان وارد مدار آبرسانی شهرکرد و شهرهای اطراف آن کنند، آب شربی است که هم برای آشامیدن و هم برای مصارف بهداشتی قابل استفاده است، ولی برخی اهالی شهرکرد و مناطق اطراف آن، معتقدند که این آب بهداشتی نیست و اکنون شائبه های زیادی درباره این آب در میان افکار عمومی منطقه مطرح می شود. تا زمانی هم که وزارت بهداشت یک گزارش رسمی درباره سلامت یا عدم سلامت آب انتقالی به شبکه آبرسانی شهرکرد ارائه ندهد، این شائبه ها برطرف نمی شود.

این فعال محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اکنون نه تنها در افکار عمومی منطقه چهارمحال و بختیاری، نسبت به سلامت آب انتقالی از بن و سامان تردید وجود دارد، بلکه مردم درباره سلامت همین آبی هم که در دو هفته اخیر با استفاده از تانکر بین آنها توزیع شده است، ابهاماتی را دارند؛ زیرا آب همین تانکرها نیز از آب چاه های منطقه پر شده است و احتمال دارد نیترات آن بالا باشد و برای شرب مناسب نباشد. البته ما نمی توانیم این احتمال را قطعا درست بدانیم، بلکه باید وزارت بهداشت آزمایشات دقیقی را روی این آب انجام دهد تا ابهامات اهالی شهرکرد برطرف شود.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به شائبه هایی که اکنون درباره سلامت آب تانکرها یا سلامت آبی که قرار است از مناطق بن و سامان به شهرکرد و شهرهای اطراف آن انتقال یابد، در میان افکار عمومی منطقه وجود دارد، اکنون وزارت بهداشت باید به وظیفه خود برای بررسی سلامت این منابع آبی عمل کند و با انتشار شفاف نتایج بررسی های دقیق آزمایشگاهی، اعلام کند که آب شهرکرد برای استفاده در موارد بهداشتی یا آشامیدن، سالم است یا خیر. تنها در چنین شرایطی است که خیال مردم منطقه درباره سلامت آبی که در دو هفته اخیر به دستشان رسیده است یا در آینده به دستشان خواهد رسید، راحت خواهد شد.

نبود تصفیه خانه بزرگ در شهرکرد؛ مهمترین مشکل تامین آب شرب استان

فرهادی با انتقاد از فقدان تصفیه خانه بزرگ در شهرکرد و سایر شهرهای استان چهارمحال و بختیاری گفت: از 15 سال پیش در مطالعاتی که برای انتقال آب چشمه کوهرنگ به شهرکرد و شهرها و روستاهای اطراف آن صورت گرفته بود، قرار بود یک تصفیه خانه بزرگ در مسیر این انتقال آب ایجاد شود. اما متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات و کم کاری مدیران در 15 سال اخیر، این تصفیه خانه اجرا نشد و اگر این کار صورت می گرفت، قطعا مشکلات امروز برای تامین آب شهرکرد پدید نمی آمد.

این فعال محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در مطالعاتی که برای تصفیه خانه بزرگ شهرکرد انجام شده بود، موضوع احتمال دچار شدن آب چشمه کوهرنگ به کدورت آب نیز پیش بینی شده بود و اساسا قرار بود این تصفیه خانه برای رفع این کدورت در آب شهرکرد ساخته شود؛ یعنی حتی بدون در نظر گرفتن سیل، پیش بینی می شد که آب شهرکرد به دلیل فرسایش خاک بالای اراضی اطراف چشمه کوهرنگ دچار کدورت شود. بنابراین اگر سیل هم نمی آمد، بازهم ممکن بود که آب دچار کدورت شود و به همین دلیل، ما باید از سال ها پیش تصفیه خانه بزرگی می ساختیم که اکنون بتواند این کدورت را برطرف کند.

فرهادی در ادامه تاکید کرد: اشتباهی که برخی فعالان مدنی و محیط زیستی استان چهارمحال و بختیاری انجام می دهند، این است که تصفیه خانه بزرگ شهرکرد را که از 15 سال پیش قرار بود ساخته شود، به پروژه انتقال آب بن – بروجن نسبت می دهند. این در حالی است که احداث این تصفیه خانه در مطالعات تامین آب شرب شهرکرد از چشمه کوهرنگ پیش بینی شده بود و اساسا ربطی به موضوع پروژه انتقال آب بن – بروجن ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: ما باید مطالبات خودمان مبنی بر لزوم احداث تصفیه خانه بزرگ شهرکرد را که 500 هزار نفر از اهالی استان چهارمحال و بختیاری به آن نیاز دارند، به شکل مجزا از پروژه انتقال آب بن – بروجن دنبال کنیم تا احتمال به نتیجه رسیدن این مطالبه بیشتر شود؛ زیرا چه پروژه بن – بروجن اجرایی شود، چه نشود، مردم چهارمحال و بختیاری به یک تصفیه خانه بزرگ آب احتیاج دارند تا خیالشان نسبت به تامین آب شرب سالم برای همیشه راحت شود.

کدخبر: 817331 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟