گرمای هوا و فقدان تدبیر مناسب مسئولان محله، تیمچه امین الدوله را به صحرای کربلا تبدیل کرد / کمبود شدید آبخوری و سطل زباله در مراکز عزاداری کاشان

به گزارش خبرنگار رکنا، امسال هم مانند سنوات قبل مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا در شهرستان کاشان با شور و حرارت همیشگی برگزار شد. اما تفاوت مهم عزاداری سال جاری با سال های قبل، گرمای شدید هوا در چله تابستان در منطقه کاشان بود. دمای هوا در ساعات اوج برگزاری مراسم ظهر تاسوعا و ظهر عاشورا در کاشان حتی به 42 درجه سانتی گراد رسید و با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر گرم شدن شدید هوا در روزهای تاسوعا و عاشورا لازم بود تدابیر مناسب تری اندیشیده شود.

در این میان تیمچه امین الدوله به عنوان یکی از مهمترین مراکز تجمع هیئات مذهبی در کاشان، بیش از پیش به اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با گرمازدگی عزاداران نیاز داشت؛ زیرا براساس رسوم قدیمی مردم کاشان در روزهای تاسوعا و عاشورا، ده ها هیات مذهبی و دسته عزاداری از تیمچه یا همان کاروانسرای امین الدوله عبور می کنند و این در حالی است که امسال حتی یک آبخوری یا دستگاه آب‌سردکن برای عزاداران حسینی (ع) در تیمچه قرار نداشت.

نکته مهم دیگر کمبود شدید سطل زباله در تیمچه امین الدوله و البته بسیاری از دیگر مراکز عزاداری در شهرستان کاشان است؛ موضوعی که باعث می شود در ایام تاسوعا و عاشورا، عده زیادی از عزاداران خواه ناخواه زباله های پلاستیکی و غیرپلاستیکی خود را روی زمین رها کنند. قطعا این موضوع کار نظافت را برای کارگران شهرداری کاشان بسیار دشوار می کند و جلوه ای نازیبا به سطح شهر می دهد. این در حالی است که کاشان یک شهر توریستی محسوب می شود و همه ساله گردشگران زیادی از داخل و حتی خارج از کشور برای تماشای مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا به این شهر می آیند و قطعا باید تدابیر بیشتری برای رسیدگی به روند عزاداری هیئات کاشان اندیشیده شود.

بنابراین با توجه به اهمیت مذهبی - توریستی شهرستان کاشان از شهرداری و فرمانداری این منطقه انتظار می رود که در ماه ها و سال های آینده، تدابیر مناسب تری از جمله قرار دادن دستگاه های تهویه هوا، خنک کننده، مه پاش و کولرهای قوی در مراکز عزاداری بخصوص مراکز مهمی مثل تیمچه امین الدوله اندیشیده شود. همچنین انتظار می رود که در داخل و حاشیه مراکز عزاداری به تعداد کافی آبخوری و سطل زباله قرار داده شود تا هم عزاداران دچار گرمازدگی نشود و هم جلوه شهر مانند شکوه عزاداری کاشانی ها بعد از برپایی مراسمات، همچنان زیبا بماند.

کدخبر: 813008 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟