فیلم عزاداری سالار شهیدان با صدای سنج و دمام
حجم ویدیو: 69.71M | مدت زمان ویدیو: 00:01:48

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در کاشان به عنوان یکی از کهن‌ترین پایگاه‌های پذیرش تشیع در ایران علاوه بر اشتراکاتی که با سایر شهرها دارد از ویژگی‌ها و آداب و رسوم خاصی برخوردار است.

مردم کاشان به دلیل صبغه مذهبی و سابقه شکل‌گیری تشیع در این دیار که بر اساس اسناد موجود به اواخر قرن اول هجری برمی‌گردد عشق و ارادتی خاص و مثال‌زدنی به اهل بیت (ع) دارند و در برگزاری مراسم محرم و صفر بسیار مقید هستند به‌گونه‌ای که گرمای طاقت‌فرسای تابستان و سوز سرمای جانسوز زمستان کویر ذره‌ای در برگزاری مراسمشان تاثیر نمی گذارد.

تعدد هیئت‌های مذهبی از ویژگی‌های مردم کاشان است به گونه‌ای که در یک محله چند تکیه یا حسینیه وجود دارد و نسبت به این امر حساسیت خاصی دارند که در حال حاضر بیش از 500 هیئت رسمی و غیررسمی در کاشان فعالیت دارد و هر کدام از این هیئت‌ها دارای تشکیلات هیئت اُمنا یا هیئت رئیسه، رئیس، ناظم، میان‌دار صندوق‌دار، برقی، تاسیساتی، چای‌ریز، چای‌بده، آشپز، سفره‌ بده، و دیگر است که اینگونه وظایف افراد مشخص است.

در این فیلم عزاداری سالار شهیدان با سنج و دمام را در کاشان مشاهده می کنید.

سنج و دمام که به صدا در می‌آید مردم متوجه می‌شوند مراسم عزای امام حسین آغاز شده و آرام آرام، دسته‌های مردم به محل می‌رسند.

 

 

 

کدخبر: 812356 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟