450 شهر ایران در معرض خطر سیل هستند / 8650 روستا و آبادی در خطر سیلاب

پرویز گرشاسبی  در گفتگو با  خبرنگار گروه اجتماعی رکنا اظهار داشت: بر اساس تحلیلی که پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در قالب اطلس سیل ارایه داده است، 450 شهر 8650 روستا و آبادی در کشور در معرض تهدید سیل هستند.

وی گفت: همچنین 40 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور دارای کانون‌های جمعیتی هستند و این مقدار شامل یک چهارم حوزه‌های آبخیز‌داری کشور است.

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور تصریح کرد: از این میزان 12 میلیون هکتار مطالعه شده است و 6 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری روی آن انجام شده است. از 6 میلیون هکتاری که اقدامی روی آن انجام نشده است یک میلیون هکتار در دست اقدام است و 5 میلیون هکتار نیازمند اعتبار ویژه است.

گرشاسبی ادامه داد: با توجه به اینکه تاکنون بیش از 30 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کل کشور انجام شده است در تمامی استان‌ها نسبت به مساحت آنها شاهد رقم مشابه و قابل توجهی هستیم.

وی با اشاره به اهمیت مساله آبخیزداری در جلوگیری از سیل در عرصه‌های طبیعی، افزود: به طور میانگین در تمامی استانها رقمی حدود 22 تا 28 درصد از اراضی آنها تحت پوشش برنامه‎‌های آبخیزداری بوده است.

گرشاسبی عنوان کرد: ما تا پایان برنامه ششم توسعه باید 10 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی را در برنامه‌های آبخیزداری تحت پوشش قرار می‌دادیم که تاکنون 6 میلیون هکتار از این عرصه‌ها تحت پوشش قرار گرفته است و این بدین معنی است که در حوزه آبخیزداری 40 از برنامه ششم توسعه در کشور عقب هستیم.

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت: کمک‌های صندوق توسعه ملی نیز باعث افزایش رشد برنامه‌های آبخیزداری در کشور شده است اما همچنان از میزان رقمی که پیش‌بینی شده بود عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه طبق مطالعات جهانی ذخیره روان آبها در آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی حدود 13 برابر کمتر از روش‌های ذخیره آب در روی زمین با تبخیر روبه‌رو است، بیان کرد: معتقدیم در یک سرزمین گرم و خشک نگهداری آب روی زمین کاری عبث و بیهوده است و خردمندانه‌ترین شکل مدیریت آب ذخیره آن در زیر زمین و در آبخوان‌ها است.

خبرنگار: مسعود لاهوت

کدخبر: 809829 ویرایش خبر
لینک کپی شد
دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟