جلوی فروش خاک جنگل های شمال گرفته شد / خاک هیرکانی باید برای طرح های جنگل کاری استفاده شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر گزارشاتی از فروش خاک جنگل در جنگل های هیرکانی در منطقه چهاردانگه شهرستان ساری منتشر شده است. ماجرا از این قرار است که یک پیمانکار برای لایروبی آب بندان «اروت» با شرکت آب منطقه ای مازندران قرارداد بسته است. این آب بندان در دل جنگل های شمال و در منطقه ای کوهستانی قرار داد و خاک آن یک خاک سیاه بسیار ارزشمند است.

در ادامه این پیمانکار از اداره کل صمت مازندران مجوز می گیرد تا خاک حاصل از لایروبی آب بندان را از منطقه خارج کند و بفروشد. در این میان اداره کل منابع طبیعی مازندران - ساری با لایروبی آب بندان به صورت مشروط و به شرط قطع نشدن درختان جنگلی موافقت کرده، اما اجازه خروج خاک از جنگل را نداده است. اما بازهم پیمانکار با مجوز اداره کل صمت و بدون مجوز منابع طبیعی اقدام به فروش خاک ارزشمند جنگل کرده است.

این نکته ای است که سرهنگ اکبری، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: از همان ابتدا که ما متوجه خروج خاک حاصل از لایروبی از جنگل های شمال شدیم، موضوع را تحت بررسی قرار داریم و متوجه شدیم که پیمانکار بدون موافقت اداره کل منابع طبیعی مازندران - ساری توانسته مجوز خروج خاک از جنگل را به دست آورد.

وی افزود: ما به محض فهمیدن این موضوع، سریعا با هماهنگی دادستانی مازندران و یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران - ساری از برداشت خاک جنگل در آب بندان «اروت» جلوگیری کردیم. اکنون هم نه تنها از خروج خاک از جنگل های شمال جلوگیری شده، بلکه فعالیت لایروب های آب بندان «اروت» نیز متوقف شده است تا این پرونده توسط دادستانی مازندران تعیین تکلیف شود.

اکبری ادامه داد: ما با لایروبی آب بندان «اروت» که در حال تبدیل شدن به مرداب است، مخالف نیستیم، ولی معتقدیم خاک این آب بندان بسیار ارزشمند است و نباید از جنگل خارج شود، بلکه این خاک باید به عنوان یک کود طبیعی بسیار ارزشمند در طرح های جنگل کاری خود سازمان منابع طبیعی بخصوص در طرح های مربوط به احیای جنگل های شمال مورد استفاده قرار گیرد، نه این که یک پیمانکار صرفا با موافقت اداره کل صمت و بدون مجوز منابع طبیعی، خاک جنگل را به فروش برساند.

وی در پایان تصریح کرد: بخشی از فرآیند طی شده توسط این پیمانکار از جمله شرکت در مزایده لایروبی آب بندان «اروت» قانونی بوده، ولی منابع طبیع استان هیچ گاه با خروج خاک از جنگل موافقت نکرده است. اکنون هم دادستانی مازندران فعالیت این پیمانکار را متوقف کرده است و امیدواریم هیچ گاه مجوز شروع مجدد آن صادر نشود.

کدخبر: 808067 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟