آسمان قطب جنوب صورتی شد / علت چیست؟ + عکس

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا و براساس گزارش پایگاه خبری نشریه نیوزویک، دانشمندان گمان می کنند که آسمان صورتی قطب جنوب به فوران آتشفشان هانگا تونگا در دی ماه سال گذشته بستگی داشته باشد. چنین مناظر رنگی در طول ماه ژوییه نیز در برخی مناطق دیگر نیمکره جنوبی از جمله در استرالیا و نیوزیلند مشاهده شده بود.

قطب جنوب (Antarctica) در ماه ژوییه در وضعیت تقریبا شفق دائمی قرار دارد چرا که در این زمان نیمکره جنوبی در اواسط زمستان قرار دارد و از این رو این رنگ‌های شبیه رنگ غروب در حدود وسط روز دیده می‌شود.

دانشمندان در قطب جنوب پس از مشاهده همین آسمان‌ها با موسسه ملی آب و هوایی نیوزیلند (NIWA) ارتباط برقرار کردند.

بنا بر اعلام این موسسه، این پدیده به علت بقایای حجم عظیم گدازه‌هایی است که پس از فوران آتشفشان تونگا در جنوب اقیانوس آرام در دی ماه گذشته تولید شده بود.

آتشفشان زیردریا در جزیره تونگاتاپا مهم ترین جزیره تونگا جمعه و شنبه ۲۴ و ۲۵ دی ماه سال گذشته فوران کرد و خسارات شدیدی را موجب شد.

در این فوران نیرویی در حدود ۱۰۰ هزار برابر بمب اتمی منفجر شده در هیروشیما ژاپن آزاد شد و بر اثر آن موجی از فشار خارج شد که چندین بار دور دنیا چرخید و همچنین حجم زیادی از خاکستر، دی اکسید گوگرد و بخار تا ارتفاع ۳۰ مایلی بالا رفت.

افشانه‌هایی شامل دی‌اکسید گوگرد ناشی از این فوران آتشفشانی در سرتاسر جهان منتشر شده است.

اکنون برآورد می‌شود که این قبیل افشانه‌ها در اتمسفر در حدود ۱۰ تا ۱۵ مایلی بر فراز قطب جنوب وجود دارد که پیش از آتشفشان وجود نداشت.

این شفق‌های رنگی موسوم به «پس‌تاب‌های» (afterglows) آتشفشانی هستند و میزان غبار و ذرات افشانه‌ای موجود در هوا رنگ آنها را تعیین می‌کند.

یک پدیده مشابه نیز در سال ۱۸۸۳ میلادی پس از فوران آتشفشان «کراکاتوا» (Krakatoa) روی داده بود.

 

کدخبر: 804941 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟