تعقیب ردپای پلنگ گرسنه در رودبار / روستاییان عصبانی به دنبال انتقام مرگبار هستند + فیلم  و عکس
حجم ویدیو: 27.17M | مدت زمان ویدیو: 00:01:09

فیلم بالا مربوط به نزدیک شدن یک قلاده پلنگ ایرانی به چراگاه دامداران روستای کیاآباد در شهرستان رودبار استان گیلان است که به گفته علی فرهی، رئیس محیط زیست شهرستان رودبار، مربوط به هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر تصاویری در فضای مجازی منتشر شده است مبنی بر این که یک قلاده پلنگ که به دلیل گرسنگی به محل چرای گوسفندان در حوالی روستای کیاآباد شهرستان رودبار استان گیلان نزدیک شده است، تعدادی از دام های اهلی را دریده و به دامداران این روستا خسارت زده است.

شنیده های خبرنگار رکنا از این حکایت دارد که برخی اهالی روستا از این مساله خشمگین شده اند و قصد دارند که پلنگ گرسنه را به هر شکل ممکن از بین ببرند؛ حال با استفاده از سلاح شکاری یا ایجاد تله در چراگاه ها یا سم زدن به پوست گوسفندان خود برای این که وقتی پلنگ به هر یک از احشام حمله کند، جا در جا تلف شود.

محیط زیست رودبار: مردم خویشتن دار باشند

علی فرهی، رئیس محیط زیست شهرستان رودبار اما در گفت و گو با رکنا، شایعاتی مبنی بر خشمگین شدن اهالی روستای کیاآباد و برنامه ریزی آنها برای کشتن پلنگ را رد کرد و توضیح داد: اکنون فصلی است که دامداران، احشام خود را برای چرا به مناطق ییلاقی یعنی به ارتفاعات می برند. در روزهای اخیر هم دامداران چند بار گفته اند که یک قلاده پلنگ مشاهده کرده اند، اما هیچ گونه فیلم یا مستنداتی به ما ارائه نداده اند. البته ما تعدادی لاشه مشاهده کرده ایم که نشان می دهد بر اثر حمله پلنگ کشته شده اند.

وی افزود: قبول داریم که مردم به دلیل نزدیک شدن پلنگ به روستای آنها تا حدودی دچار رعب و وحشت شده اند، ولی ما با اهالی روستا صحبت کرده ایم تا این رعب و وحش از بین برود. ما از مردم خواهش می کنیم که خویشتن دار باشند و آرامش خود را حفظ کنند. البته مسائلی از این دست برای افراد مسن روستا طبیعی است و آنها هم قطعا به جوان ها توصیه می کنند که کاری با پلنگ نداشته باشند.

رئیس محیط زیست شهرستان رودبار ادامه داد: از زمانی که به ما خبر دادند که یک قلاده پلنگ در روستای کیاآباد مشاهده شده است، نیروهای محیط زیست پایش های زیادی را برای یافتن پلنگ انجام دادند، ولی ما حتی با نصب دوربین های تله ای هنوز موفق به مشاهده پلنگ نشده ایم. آخرین باری هم که اهالی روستا پلنگ را مشاهده کرده اند، مربوط به هفته گذشته بوده است.

لزوم پرداخت خسارت حیات وحش به دامداران توسط سازمان محیط زیست

فرهی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: نیروهای محیط زیست بارها به کمک معتمدین محلی و دهیاران با اهالی روستاهای منطقه جلسه گذاشته اند و از آنها خواسته اند در شرایط مشابه کاری با حیات وحش نداشته باشند. آموزش های لازم برای حفظ آرامش مردم در صورت مشاهده پلنگ و خرس نیز به جوامع محلی ارائه شده است و ما همواره از مردم می خواهیم اگر در مناطق کوهستانی یک حیوان وحشی مشاهده کردند، هیچ اقدامی انجام ندهند تا حیوان به محدوده خود بازگردد.

وی تاکید کرد: در گذشته بودجه ای برای پرداخت خسارات حیات وحش به دامداران از طرف سازمان محیط زیست به ادارات شهرستانی پرداخت می شد، اما متاسفانه چند وقتی است که این بودجه پرداخت نشده، ولی مسئولان سازمان در حال تلاش برای تامین اعتبارات هستند تا در صورت بروز موارد مشابه، ما خسارت های لازم را به دامداران پرداخت کنیم.

گفتنی است؛ اساسا در مناطق کوهستانی شمال کشور، بعضی چراگاه های دام در دل جنگل هایی قرار گرفته است که زیستگاه طبیعی حیوانات وحشی محسوب می شود. یعنی نزدیک شدن حیواناتی نظیر پلنگ به این چراگاه ها، اتفاقی غیرمعمول نیست و عملا این دامداران هستند که بعضا به زیستگاه های این حیوانات نزدیک می شود.

در چنین شرایطی لازم است آموزش های لازم از طرف سازمان محیط زیست به جوامع محلی داده شود تا تعارض میان حیات وحش و دامداران کمتر شود. همچنین وضع قانونی برای پرداخت خسارات حیات وحش و بیمه شدن حوادثی از این دست، می تواند احتمال آسیب زدن جوامع محلی به حیوانات وحشی را در مناطق کوهستانی شمال کشور و سایر مناطق مشابه کاهش دهد.

کدخبر: 804925 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟