51 درصد از سدهای کشور خالی هستند / خشکسالی در راه است

به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری آب ایران، فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب کشور امروز در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: از مجموع 2.5 میلیارد مترمکعب آبی که در تعهد وزارت نیرو برای رهاسازی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه  قرار گرفته، تاکنون 1.5 میلیارد متر مکعب  آب تخصیص یافته است.

قاسم زاده همچنین اظهار کرد: وزارت نیرو به عمده تعهدات خود برای احیای دریاچه ارومیه در سال جاری عملکرده و مشکلات فعلی ناشی از تشدید خشکسالی و برداشت های بی رویه از منابع زیر سطحی است.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: با وجود رهاسازی 1.5 میلیارد متر مکعبی آب از سدهای اطراف دریاچه ارومیه، درحال بررسی امکان رهاسازی بیشتر هستیم؛ ولی باید به گونه ای عمل کنیم که مشکلی برای مصارف آب شرب منطقه به وجود نیاید. بنابراین اولویت نخست تامین آب شرب مردم منطقه است و چنانچه امکان رهاسازی بیشتر وجود داشته باشد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی صنعت آب کشور همچنین افزود: از سال آبی 95-94 تاکنون بالغ بر 18 میلیارد مترمکعب آب از سدهای اطراف برای کمک به احیای دریاچه ارومیه رها سازی کرده ایم و در اجرای 8 تکلیف واگذار شده به وزارت نیرو برای احیای دریاچه مذکور، علاوه بر مورد فوق تاکنون طرح های لایروبی رودخانه ها انجام شده و بالغ بر 12 هزار چاه غیرمجاز مسدود شده است.

وی در ادامه افزود: میزان بارش های جوی در شمال غرب کشور و به ویژه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حدود 15 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و شرایط را به سمت خشکسالی قوی سوق داده است.

فیروز قاسم زاده همچنین تصریح کرد: کشور ما در تغییرات اقلیمی قرار دارد که به صورت طبیعی در گذشته 33 درصد سال ها دارای بارش در حد نرمال، 33 درصد بیش از نرمال (پرآب) و 33 درصد نیز دارای بارش های زیر نرمال (خشکسالی) بوده است. اما در دوسال و نیم گذشته شدت خشکی ها افزوده شده و سهم سال های کم بارش به بیش از 37 درصد ارتقاء یافته است.

وی گفت: امسال هم از ابتدای مهر 1400 تاکنون میزان بارش های جوی حدود 27 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و همین امر باعث شده در حال حاضر فقط 49 درصد از حجم مخازن سدهای کشور پرآب باشند.

وی همچنین اظهار کرد: با تمیهدات به عمل آمده از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 21 درصد ظرفیت خروجی آب سدها شامل ظرفیت خروجی، سرریز، تبخیر صورت گرفته است و کنترل جدی بر روی خروجی آب سدها اعمال می شود.

سخنگوی صنعت آب کشور همچنین با اشاره به پیشرفت طرح آبرسانی غدیر در استان خوزستان گفت: براساس زمان بندی اولیه قرار بود این طرح ظرف مدت 5 تا 6 سال احداث شود ولی با شروع دولت سیزدهم تکمیل این طرح در اولویت وزارت نیرو قرار گرفت و مقرر شد با تامین تجهیزات از صنایع داخلی فاز اول طرح حداکثرظرف ده ماه احداث شود که اینک در مرحله تکمیل این فاز هستیم و به زودی بهره برداری از طرح آبرسانی غدیر آغاز خواهد شد.

قاسم زاده افزود: 92 هزار چاه غیرمجاز در طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی مسدود شده است.

وی درباره آخرین وضعیت انتقال آب از دریای خزر نیز گفت: این طرح تا حل مسائل زیست محیطی از دستور کار خارج است و برای اجرای آن باید تأیید زیست‌محیطی اخذ و بعد از آن تعیین تکلیف شود.

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به اقدام‌ صورت گرفته برای حقابه هیرمند نیز اظهار کرد: جلسات متعددی با طرف افغانستانی برگزار کردیم و تمام تلاش ما این است که بتوانیم حقابه را دریافت کنیم.

کدخبر: 804810 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟