طرح "دارویار" چیست؟ / آیا قیمت دارو با اجرای این طرح افزایش می یابد؟ + فیلم
حجم ویدیو: 7.87M | مدت زمان ویدیو: 00:01:04

به گزارش رکنا، مقامات وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تاکید دارند که در طرح دارویار، یارانه دارو به انتهای زنجیره منتقل و از طریق بیمه‌ها به مصرف کننده نهایی تخصیص پیدا می‌کند. این اقدام در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت مبتنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای است و منجر به افزایش قیمت دارو به شکل محسوس نخواهد شد.

در ادامه توضیحات روابط عمومی سازمان غذا و دارو درباره جزئیات اجرای طرح دارویار را می خوانید.

مزیت های اجرای طرح دارویار چیست؟

 توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره مندی همه دهک‌ها از یارانه، عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای دارو‌هایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده‌اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از دارو‌های مصرفی بیماران خاص و صعب العلاج از مزیت‌های اجرای طرح است.

آیا همه مردم تحت پوشش بیمه هستند؟

مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده است. سه دهک اول جامعه بالغ بر ۶ میلیون نفر بدون مراجعه حضوری و به صورت رایگان توسط سازمان بیمه سلامت تحت پوشش قرار گرفتند.

سایر دهک‌ها می‌توانند جهت برقراری پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. اتباع خارجی که مجوز اقامت دارند می‌توانند جهت برقراری پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

 اتباع غیرمجاز نیز با ثبت مشخصات خود و با تایید وزارت کشور می‌توانند از بیمه برخوردار شوند. بیمه روی تخت و بیمه در مواقع اورژانسی جهت افراد فاقد بیمه یا مجهول الهویه برقرار است.

برای بهره مندی از یارانه دارو چه باید کرد؟

 با توجه به ضرورت کنترل مصرف دارو و مدیریت منابع عمومی، یارانه دارو عموماً به افرادی تعلق خواهد گرفت که نسخه پزشک داشته باشند. لازم به ذکر است خرید‌های آزاد در داروخانه برای بیماران مزمن مشمول دریافت یارانه خواهد شد.

از جمله اقدامات انجام شده برای پایش طرح دارویار می توان به استقرار تیم بازرسی ویژه در وزارت بهداشت جهت زمینه بهره مندی مردم از طرح، اعلام عمومی قیمت دارو در برنامه کاربردی تیتک و سایت رسمی سازمان غذا و دارو و فراهم کردن امکان گزارش موارد تخلف از طریق سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت یا برنامه کاربردی تیتک اشاره کرد.

کدخبر: 803958 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟